Sklandytuvais be variklio. Numatomas skrydis aplink Lietuvą ir iki pat Olimpo kalno Graikijoje.
Lietuvos sklandytojai Algirdas Šimoliūnas ir Ignas Bitinaitis šią vasarą leisis į įspūdingus skrydžius be variklio.
Primintina, kad Steponas Darius ir Stasys Girėnas (Girskis) iš niujorjo Kaunan skrido vienmotoriu lėktuvu.
Gegužės pabaigoje kartu su Sakalu Uždaviniu ir kitais pilotais jie planuoja skrydį aplink Lietuvą, o rugpjūtį – dviese ruošiasi didžiausiam iššūkiui: skrydžiui nuo Gedimino iki Olimpo kalno Graikijoje.
Tai apie 2500 kilometrų maršrutas, kuris drieksis per šešias Europos šalis – Lenkiją, Slovakiją, Vengriją, Rumuniją, Bulgariją ir Graikiją.
Pasirinkta kryptis ir kelia nerimo, ir jaudina, sako skrydžio iniciatorius, komandos kapitonas ir sklandytojas A. Šimoliūnas.
Anot jo, šią kryptį pilotai pirmiausia pasirinko todėl, kad ji mažai ištyrinėta tiek Lietuvos pilotų, tiek ir plačiau, nes sklandymas šiose šalyse nėra populiarus sportas.
„Smalsu patyrinėti vietoves, kuriose iki šiol nesklandėme ne tik mes, bet ir daugelis kitų Europos pilotų. Rumunijoje ir Bulgarijoje vietiniai dar sklando, tačiau visoje Graikijoje kol kas radome vos vieną lėktuvą, galintį pakelti sklandytuvą. Tam įtakos turi sudėtingos oro sąlygos – dideli karščiai bei kalnuotos vietovės. Neramu, bet mes mėgstame iššūkius ir esame pasiruošę rizikuoti“, – sako A. Šimoliūnas.
Antra priežastis – kur kas svaresnė: „Skristi į Graikiją pasirinkome todėl, kad būtent ši šalis laikoma demokratijos lopšiu. Šiuo skrydžiu norime priminti vertybes ir nuostatas, ant kurių stovi Europa ir Lietuva, bet kurias šiais neramiais laikais dažnai pamirštame“, – teigia jis.
Tęstinis skrydis be variklio
Pilotams tai bus jau ketvirtasis tokio tipo skrydis. Anot A. Šimoliūno, jais siekiama ne tik skleisti žinią apie sklandymo sportą ar praskaidrinti savo kasdienybę, bet ir įkvėpti kitus imtis veiksmų, pradėti, judėti pirmyn.
„Aplink mus – daug energijos, kurios nei pažįstam, nei išnaudojam. Pavyzdžiui, sklandytuvas skrenda naudodamasis termikais – šilto oro srovėmis, kurios plika akimi nematomos, bet geba iškelti apie 500 kg sveriantį sklandytuvą šimtus ar kartais ir tūkstančius kilometrų. Tikiu, kad ir žmoguje slypi tokia pati nematoma vidinė jėga. Kartais, kad pradėtum ką nors naujo, reikia drąsos. Tokiais skrydžiais norime tai priminti ir įkvėpti kitus veikti“, – sako A. Šimoliūnas.
Ankstesni skrydžiai tapo vertinga patirtimi – jie atskleidė tiek stipriąsias puses, tiek sritis, kuriose verta pasitempti ir tobulėti.
„Skrydis į Portugaliją prieš dvejus metus parodė, kad norint sėkmingai pasiekti tikslą, reikia gerai pasiruošti – ne tik įdėmiau išsinagrinėti vietoves, per kurias skrisime, bet daugiau paskraidyti tiek individualiai, tiek kartu. Mums, pilotams, svarbu vienas kitą pažinti, rasti bendrą kalbą ir skristi kaip tikrai komanda. Nuo to priklauso viso skrydžio kokybė“, – sako A. Šimoliūnas.
2016 m. pilotai per vieną dieną sklandytuvai be motoro perskrido Baltijos šalis, 2018 m. per savaitę įveikė 1800 km atstumą iki Juodosios jūros Ukrainoje, o 2023 m. per 12 dienų perskrido visą Europą ir pasiekė Atlanto vandenyną Portugalijoje.
Startas – rugpjūčio mė
A. Šimoliūnas ir I. Bitinaitis iš Paluknio aerodromo Vilniaus rajone planuoja kilti rugpjūčio 7 dieną ir, idealiu atveju, pasiekti Graikiją per 7–8 skrydžio dienas. A. Šimoliūnas pripažįsta, kad kilimo datos numatymas remiasi orų statistika ir tam tikromis tendencijomis, tačiau iš anksto nėra aišku, koks iš tikro bus oras.
„Iki šiol skrydžių starto datas pavykdavo nustatyti gana tiksliai, tad tikiuosi, kad ir šį kartą pavyks startuoti laiku“, – sako jis.
Pilotus kelionės į Graikiją metu lydės antžeminė komanda su dviem „Renault“ automobiliais. Komanda bus atsakinga už pagalbą pilotams starte, 9 metrų ilgio sklandytuvų priekabų gabenimą, taip pat už logistinius ir komunikacijos klausimus. Be to, jei sklandytojams teks nusileisti ne į aerodromą, komanda turės rasti pilotus, surinkti sklandytuvus į priekabas ir nugabenti juos į artimiausią aerodromą, iš kurio jie kitą dieną galės tęsti skrydį.
Prieš Graikiją – skrydis aplink Lietuvą
Gegužės 25 d. A. Šimoliūnas, I. Bitinaitis drauge su S. Uždaviniu leisis į kitą, ne ką mažiau jėgų pareikalausiantį skrydį aplink Lietuvą. Į 1000 km kelionę dangumi jie kviečia prisijungti visus sklandytojo licencijas turinčius pilotus.
„Dauguma Lietuvos sklandytojų įpratę skristi maršrutu nuo aerodromo iki to paties aerodromo. Šiuo skrydžiu norime parodyti platesnes sklandymo galimybes – sklęsti galima ne tik ratu, bet ir tiesiai į konkretų tikslą. Tai bus komandinis skrydis – skrisime kartu, kad mažiau patirties turintys galėtų tobulinti savo įgūdžius. Kviečiame visus – tiek pradedančius, tiek patyrusius sklandytojus – prisijungti prie šio skrydžio“, – sako A. Šimoliūnas.
Pilotai skris maršrutu Vilnius – Prienai – Telšiai – Panevėžys – Biržai – Utena – Vilnius. Atstumą aplink Lietuvą sklandytuvais be motoro jie ketina įveikti per penkias dienas.