Skip to content
Kauniečiams kasdienės naujienos
  • Kontaktai
  • Reklama
  • Išsikalbėk
Menu
Kauniečiams kasdienės naujienos
  • Redakcija
  • Kaunas, Kauno rajonas
  • Lietuva
  • Pasaulis
  • Politika
  • Finansai
  • Kriminalai
  • Gyvenimas
  • Sportas
  • Video
  • Apklausos
Menu Close
  • Naujienos 
    • Redakcija
    • Kaunas, Kauno rajonas
    • Lietuva
    • Pasaulis
    • Politika
    • Finansai
    • Kriminalai
    • Gyvenimas
    • Sportas
    • Video
    • Apklausos
  • Kontaktai
  • Reklama
  • Išsikalbėk
Search for:

Prisijungti

Priminti slaptažodį

Neturite paskyros? Užsiregistruoti

Recover Password

Jau turite paskyrą? Prisijungti

Registruotis

Jau turite paskyrą? Prisijungti

Pakeliui į elektros pasaulį vilkikams prireiks dujų

  • 2024-02-22
  • kaunieciams.lt
  • Automobiliai, Technologijos, Verslas

Europos Sąjungos šalims numatytas tikslas sparčiai mažinti transporto išmetamųjų dujų emisijas jau matyti gatvėse, kuriose nuosekliai daugėja privačių elektromobilių ir jų įkrovimo taškų. Tačiau net trečdalį kelių transporto taršos iš duslintuvų skleidžia komercinis transportas, kurių elektrifikacija dar neprilygsta asmeninei technikai.

Todėl netolimoje ateityje numatyti taršos ribojimai svariau guls būtent ant sunkiojo transporto kelio, kuriame iki nulinių emisijų dar laukia milijardai kilometrų. Atrodo, kad juos teks nuriedėti kompromisinėmis priemonėmis ir sprendžiant esmines problemas. Laimei, veiksmingų alternatyvų, leisiančių sulaukti lemtingo technologinio proveržio, yra jau dabar.

Esminės problemos

Su klimato kaita kovojančios Europos Sąjungos organizacijos pavojaus dėl išmetamųjų dujų varpais ėmė skambinti daugiau nei prieš kelis dešimtmečius. Tačiau tik neseniai pasiekta riba, kai daugumos ES valstybių teisės aktuose aktyvuojasi konkrečiais skaičiais įvardinti tikslai ir sankcijos šalims ar gamintojams, jų neįvykdžius.

Transporto gamintojai savo taršos lubas žino jau seniai – jos apibrėžtos variklių emisijų standartų, be to, teršalų emisijos tiesiogiai priklauso nuo degalų sąnaudų, kurių mažinimu suinteresuoti visi. Tad griežtėjant standartams varikliai tobulinami, kad atitiktų naujus reikalavimus, arba diegiamos visiškai kitos technologijos, leidžiančios sumine išraiška pasiekti užbrėžtų rodiklių.

Taigi keliuose matyti vis daugiau elektromobilių ir gaminama atitinkamai mažiau vidaus degimo varikliais varomų modelių, taip šalys gali mažinti išmetamųjų dujų kiekius, o gamintojai – palaikyti konkurencingą balansą ugningame paklausos ir pasiūlos šokyje.

Šis būdas vis dar turi trūkumų, kurie pasireiškia gerokai aukštesnėmis elektromobilių kainomis ir dar atsiliekančia infrastruktūros plėtra, tačiau šių problemų gliaudymas pastaraisiais metais įgavo milžinišką tempą.

„Problema ta, kad lengvųjų automobilių pasaulio sprendimas vis dar neturi sėkmės analogo, kai kalbame apie sunkvežimius. Tiesiog visi fizikos dėsniai žaidžia elektrinių vilkikų nenaudai, todėl bandymai sukurti efektyvią technologiją nuolat atsimuša į neracionalių kaštų, didelio svorio ar net trūkstamų energetinių resursų problemų sienas“, – sako bendrovės „Iveco“ vadovas Baltijos šalyse Ernestas Jakubonis.

Reikia šimtų tūkstančių elektrinių vilkikų

Jo teigimu, ši problema ypač slegia vilkikus ir kitus didelius sunkvežimius, kuriems ir tenka didžioji dalis – apie 70 proc. – viso komercinio kelių transporto taršos rodiklių. Skaičiuojama, kad šiuo metu vien Europoje važinėja daugiau nei 6 mln. sukvežimių, todėl net į rinką išleidus efektyvų elektrinį analogą būtų sudėtinga greitai užtikrinti elektros pildymo infrastruktūros sukūrimą, energijos iš atsinaujinančių šaltinių pateikimą, reikalingus gamybos pajėgumus.

„Dyzeliniai šiuolaikinių vilkikų varikliai atitinka aukštus taršos standartus ir išmeta santykinai nedaug CO2, tačiau norint pasiekti strateginius Europos Komisijos rodiklius reikėtų jau dabar kasmet į ES kelius paleisti dešimtis tūkstančių, o vėliau – ir šimtus tūkstančių elektrinių sunkvežimių būtinai naudojančių „švarią“, iš atsinaujinančių šaltinių pagaminamą elektros energiją. Sutikime, šią akimirką tai atrodo sunkiai suvokiami skaičiai“, – skaičiuoja E. Jakubonis.

Specialisto teigimu, komercinis transportas savo elektrifikacijos kelią įgyvendins atitinkamose srityse pakankamai greitai. Tarpmiestinių pervežimų ar užduočių miestuose elektrifikavimas pakankamai realiai atrodo jau šiandien, bet tolimųjų pervežimų srityje dar labai neaišku, kuri technologija bus priimtiniausia vartotojui. Daug lems kiekvienos šalies įstatymai ir kelių mokesčių politika, skiriamos finansinės paramos, infastruktūros galimybės ar nauji produkto stardartai, kuriuos reikės pakeisti įgyvendinant naująją technologiją jau artimojoje ateityje.

Alternatyvūs sprendimai

E. Jakubonio teigimu, gamintojai nenuleidžia rankų ir toliau intensyviai ieško sprendimų sunkųjį transportą paversti švaresniu, tačiau tam dar prireiks laiko. Viena iš perspektyvių technologijų tebelaikomas vandenilis, leidžiantis spręsti daugiau giluminių problemų, tačiau ne visas vienu metu. Be to, tam irgi reikalinga užtikrinti didelius iš atsinaujinančių šaltinių pagamintos elektros energijos kiekius bei laukia ilgas produkto standartizacijos kelias.

„Vandenilis paverčia proceso grandinę žalia, kadangi jis yra gera energijos akumuliavimo ir transportavimo terpė. Tarkime, vėjo ar saulės sugeneruotą energiją jos pertekliniu momentu galime gan pigiai paversti vandeniliu, kuris talpyklose ar gamtinių dujų infrastruktūroje pasiektų reikiamus regionus ir virstų kuru pramonei ar elektros energija vilkikų varikliuose. Vis dėlto kol kas ši technologija dėl daugybės priežasčių yra ganėtinai brangi, kad būtų efektyviai įsisavinama artimiausiu metu, nors ir atrodytų viena iš perspektyviausių, jei kalbėtume apie tolimųjų pervežimų alternatyvą“, – pažymi specialistas.

Anot jo, todėl dabar sunkiojo transporto sektorius iš taško A mėgina pasiekti tašką C per tašką B – tarpinį sprendimą, kuris leidžia sistemiškai spręsti taršos, efektyvumo ir kaštų klausimus. Tai yra suskystintomis arba suslėgtomis gamtinėmis biodujomis varomi sunkvežimiai.

Šias dujas vidaus degimo varikliuose deginantis transportas teršia gerokai mažiau, nors ir pasižymi panašiu apetitu degalams. Be to, suslėgtos bei suskystintos gamtinės biometano dujos 2023 metų pabaigoje dalyje ES šalių kai kurias mėnesiais kainavo net iki 40 proc. mažiau nei dyzelinas ir jas pasigaminti jau bando kiekviena agrarinė valstybė. Europos biodujų asociacijos duomenimis, nuo 2021 iki 2023 m. pabaigos Senajame žemyne buvo atidarytos net 299 naujos biometano gamyklos, o tai yra 30 proc. augimas per dvejus metus.

„Praeitų metų lapkričio mėnesį „Iveco Group“ pristatė galingiausią 500 AG dujinį vilkiką rinkoje. Palyginti su dyzelinu varomu vilkiku, „Iveco S-Way NP 500“ į gamtą išmeta net 95 proc. mažiau kietųjų dalelių bei 90 proc. mažiau azoto dioksido, o naudodamas biometaną – ir 95 proc. mažiau anglies dioksido. Toks vilkikas vienu baku gali nuvažiuoti net iki 1800 km, vienu dujų kilogramu įveikdamas daugiau nei 4 kilometrų atstumą“, – lygina E. Jakubonis.

Sparti plėtra

Šios technologijos svarbą ieškant jau veikiančių sprendimų supranta ir Senojo žemyno politikai, todėl pagal Europos Komisijos planus gamtinių dujų užpylimo taškų tankis ES nuosekliai didėja ir 2023 metų gale jau siekė net 4188 suslėgtų ir 712 suskystintų metano ir biometano degalinių tinklą.

Svarbu ir tai, kad netolimoje ateityje ES šalyse degalų kainų skirtumas gali dar labiau išaugti biometano naudai dėl alternatyvių degalų skatinimo politikos, kuri tradiciškai reiškia arba lengvatas skatinamam produktui, arba papildomus mokesčius ribojamam. Jau dabar skaičiuojant bendrą transporto priemonės nuosavybės kainą, rinkoje galima rasti konkurencingų dujinių vilkikų pasiūlymų, tad papildoma skatinamoji politika galėtų sparčiai nusverti svarstykles į ekologiškesnio transporto pusę.

Anot E. Jakubonio, susidomėjimas gamtinėmis dujomis varomais vilkikais pastaraisias metais labai stipriai išaugo ir Lietuvos transporto parkų savininkų gretose.

„Mūsų regionui vis dar yra kur gerokai pasistiebti vystant infrastruktūrą, nes pavyzdžiui kaimyninėje Lenkijoje jau veikia daugiau nei 20 suskystinto metano kolonėliu,  tačiau ir šioje srityje sparčiai judame pirmyn: Klaipėdoje turime pirmąją suskystintų dujų kolonėlę, netrukus viena bus atidaryta Kaune bei dar dvi numatytos netolimoje ateityje“, – teigia E. Jakubonis.

 

Gamintojo nuotraukos.

 

 

Užsiprenumeruok naujienas tiesiai į savo el. paštą

Taip nepraleisi svarbiausių naujienų!


Panašūs straipsniai:

IX forto pėdsakas Miuncheno „Bayern“ istorijoje: Oto Alberto Byro šeimos likimas

Vasariška sporto fiesta Birštone: danguje varžysis karšto oro balionų oreiviai, žemėje – galiūnai

Ką daryti, jei stogo santvaros pradėjo girgždėti?

Ar „ChatGPT“ gali padėti SEO optimizacijai?

Sportas ir klimato realybė: kaip aplinkos pokyčiai formuoja naują sportinę kasdienybę

Indijos pilietis Kaune stos prieš teismą dėl galimo kanapių platinimo nepilnametėms

Kauno zoologijos sode nulūžusi šaka nukrito ant ledų pardavėjos

V. Matijošaičio sužalotas pėsčiasis išleistas gydytis, policija pradeda administracinę teiseną

Planas vasarai: gražiausi Europos miesteliai, kurie atrodo lyg iš pasakos

Laikas pasilepinti: vasariški kavos receptai

Kauno meras V. Matijošaitis partrenkė per pėsčiųjų perėją ėjusį vyrą

Po gaisro „Kauno švara“ tęsia veiklą

Kaune sprogo granata: atliekamas ikiteisminis tyrimas

Lietuvos sparčiai auga skaitmeninis verslas: lenkiame ES vidurkį

Liepos 1 d. – ekskursija, ženklinanti Antanui Poškai ir Matui Šalčiui skirtos kelionės pradžią Kaune

Tomas Čyvas

Nusipirkai automobilį? Neskubėk džiaugtis

Kaune iš vyro plėšikas atėmė 30 tūkst. eurų

Švedijos karalienės slaugos konkursą laimėjusi Jurgita: turime keisti požiūrį į pacientą

Kuri sporto šaka gali padėti prailginti gyvenimo trukmę?

Dirbtinis intelektas jau sėdi prie personalo atrankų stalo

„Čekutininkams“ palankios BK pataisos Seime įveikė svarstymo stadiją

Plėšimu ir neatsargiu gyvybės atėmimu kaltinamas I. Molotkovas: labai gailiuosi

Atvira ar įstiklinta? Kaip išsirinkti tinkamiausią verandos tipą savo namams

Vaikas ant keturračio: kaip jį išmokyti važiuoti ir užtikrinti saugumą?

Seimas linkęs leisti savivaldybėms rinkti rinkliavą už eismo ribojimus

Pareigūnų piketas: policininkai kvietė G. Palucką į ekipažą

A. Kandrotas-Celofanas paleistas į laisvę

Teismas sujungė nuomonės formuotojos S. Lipnės įmonės ir buvusios darbuotojos bylas

A. Klišonis: savivalda gali priimti tikslesnius sprendimus nei desovietizacijos komisija

Liberalai siūlo kandidatus pirmininko rinkimams: daugiausiai palaikymo sulaukia V. Čmilytė-Nielsen

„Western Union“ pastatą sprogdinęs jaunuolis nuteistas už J. Juškaitės ir B. Sabatauskaitės niekinimą

Aukščiausio lygio sportininkus parengusiems treneriams siūloma mokėti rentas

Būti žmogumi ir internete: kaip mokytis skaitmeninio pilietiškumo

Vaikų žaidimų aikštelės: kokie pavojai jose slypi?

Lenkija rengia meno vertybių išvežimo planus, jei Rusija užpultų

Laukia dar vienas protestas: pareigūnai reikalaus didesnių algų

Šauliai su Vokietijos brigados medikais dalyvavo pratybose „Elektrėnų skydas 2025“.

Vis dar nepasimoko: Kauno autoserviso vadovas ir darbuotojas nuteisti dėl atlyginimų išmokėjimo „vokeliuose“

Joninių renginiai Kaune

Skaitmeninio matomumo didinimas: ar verta rinktis marketingo agentūrą?

Prienų rajone nukrito sklandytuvas, du vyrai gydomi ligoninėje

Nuo pirmadienio vairuotojai susidurs su laikinais sunkumais: bus draudžiamas eismas Sargėnų estakada

JAV jungiasi į karą: sudavė triuškinantį smūgį Irano branduolinei infrastruktūrai

Kauno regiono forumas atskleidė ES investicijų galią

Pagaliau susiprotėjo: pasienyje dingus Rusijos piliečiui, sprendžiama, kaip sustiprinti tranzitinių traukinių kontrolę

Policija per Jonines rengs reidus ir tikrins vairuotojų blaivumą

Kaune pradedamos dar vieno tilto statybos: jungtis tarp Senamiesčio ir Vilijampolės pasitarnaus pėstiesiems ir dviratininkams

Dėl kapitalinio remonto laikinai keisis eismas Birželio 23-iosios gatvėje

Kad švenčių neaptemdytų nelaimė: ekspertų įžvalgos apie pavojingus dūmus

„AquaSpot“ vakarėlyje prie Kauno marių – garsenybės, dievinančios vandens bei saulės pramogas

Seimo narys K. Podolskis teigia nežinąs kaip jo kuro čekiai atsirado pas merą P. Isodą

Skrydis aplink Lietuvą: oreiviai kyla į pažintinę aviacijos kelionę

Ypatinga Vytauto Didžiojo karo muziejaus rinkinių vertybė – brg. gen. Kaziui Skučui dovanota dėžutė cigarams

Joninės su LRT: nuo šventinio koncerto Nidoje iki specialios filmų programos

Nepastebimas pavojus iškylos metu: kada padažai ir prieskoniai gali pakenkti sveikatai

Seimas nepritarė Laisvės gynėjų dienos įtraukimui į švenčių sąrašą

Buvusį Seimo narį T. V. Raskevičių „į laužą“ komentaru siuntęs vyras lieka išteisintas

Tomas Čyvas

STT, čekiukai ir niekdara

Vilties šventei artėjant

Pabėgimas į gamtą: ką pasiimti, kad žvejyba taptų malonumu, o ne iššūkiu?

Kauno teismas ėmėsi pacienčių slaptu filmavimu kaltinamo ginekologo V. Abraičio bylos

Etikos sargų prašys išsiaiškinti, kiek BK pataisas inicijavusių Seimo narių gali turėti interesų konfliktą

Kur rasti stilingų rūbų už prieinamą kainą?

Nosies korekcija vasarą: ar tai – geras metas operacijai?

Apie „Žalgirio“ sunkumus kalbėjęs L.Kleiza: Trinchieri rotacijas yra sunku suprasti

Saulė ir sveikata: kaip suderinti malonumą su saugumu

„Teka loftai“ – šiuolaikiška erdvė jūsų gyvenimui ar verslui

VRM ministras: rudenį bus skelbiamas antras etapas priedangoms savivaldybėse finansuoti

Ieškomas iš tranzitinio traukinio pabėgęs Rusijos pilietis

Pradėtas tyrimas dėl chuliganiškai besielgusio vairuotojo

COVID-19 testų byloje liudijęs S. Skvernelis: nesuprantu, ką L. Jaruševičienė veikia teisme

Kaip apsaugoti dvirates transporto priemones nuo ilgapirščių?

Norintiems pradėti verslą? Jums reikia žinoti 3 būtinus žingsnius

Kauno miesto savivaldybė apjungs dalį seniūnijų

Teismas atmetė kalinčio R. Kurlianskio ieškinį STT pareigūnui

Dėl L. Kasčiūno ir G. Liaudansko pasisakymų tyrimas nebus pradėtas

Kauno policijos reidai: 903 greičio viršijimo atvejai ir 7 neblaivūs vairuotojai

Perspėjimas tėvams: vaikų pornografijos ieškantys nusikaltėliai neretai savo aukas randa socialinėse paskyrose

Socialiniuose tinkluose plinta vaizdo klastotės

„Garbė Tėvui ir Sūnui, ir Šventajai Dvasiai” Švč. Trejybės sekmadienis

Birželio 15 d. – Švenčiausioji Trejybė

Kauno viešajame transporte bekontaktis atsiskaitymas jau rugpjūtį

Paauglių tvirkinimu kaltinamas A. Ulvidas: aš vaikų darželyje demonstravausi nuogas

Petras Gražulis: LGBTQ asmenų ne niekinau, tik citavau Šventąjį Raštą

G. Paluckas remia iniciatyvą naikinti desovietizacijos komisiją

Balinis vėžlys

Didelis mažų žingsnių tikslas – baliniai vėžliukai grįžo namo

Sinoptikas: artimiausiomis dienomis Lietuvoje bus vasariški orai, tačiau šiluma neužsilaikys

Knygų apie Lietuvos kriminalinį pasaulį autorius D. Dargis paleistas į laisvę

Vaišvydavos tvenkinyje vyks narų pratybos

KTU doktorantūros vasaros mokykloje – dėmesys šiuolaikinėms kompetencijoms

Pasirašytas verslo bendruomenės įsipareigojimas ateities kartoms

Renginiai, skirti Gedulo ir vilties dienai paminėti

Kauno rajone susidūrus automobiliams, nukentėjo du žmonės

Vilkijoje tyčia padegta vaikų žaidimų aikštelė?

Ekspertai: psichologinis komfortas medicinoje Lietuvoje dažnai nuvertinamas

Robertas Kaunas: L. Kasčiūno raginimai žudyti „nelojalius piliečius“ – šokiruojantys

Tarptautinė žaidimų diena paminėta futbolo aikštelėje

Karas Ukrainoje pareikalavo dar vieno lietuvio gyvybės?

STT nepritaria pataisoms, kurios sušvelnintų sankcijas „čekiukų“ istorijų dalyviams

Kaip kajeno pipirai, imbieras ir česnakai gali tapti natūralia pagalba medžiagų apykaitai?

Kauno viešajame transporte už bilietus bus galima atsiskaityti bekontakte banko kortele

Kaune rasta žemėje užkasta dėžė su galimai haliucinogeniniais grybais, kanapėmis

IX forto pėdsakas Miuncheno „Bayern“ istorijoje: Oto Alberto Byro šeimos likimas

2025-07-01

Vasariška sporto fiesta Birštone: danguje varžysis karšto oro balionų oreiviai, žemėje – galiūnai

2025-07-01

Ką daryti, jei stogo santvaros pradėjo girgždėti?

2025-07-01

Ar „ChatGPT“ gali padėti SEO optimizacijai?

2025-07-01

Sportas ir klimato realybė: kaip aplinkos pokyčiai formuoja naują sportinę kasdienybę

2025-07-01

Indijos pilietis Kaune stos prieš teismą dėl galimo kanapių platinimo nepilnametėms

2025-07-01

Kauno zoologijos sode nulūžusi šaka nukrito ant ledų pardavėjos

2025-07-01

V. Matijošaičio sužalotas pėsčiasis išleistas gydytis, policija pradeda administracinę teiseną

2025-07-01

Planas vasarai: gražiausi Europos miesteliai, kurie atrodo lyg iš pasakos

2025-06-30

Laikas pasilepinti: vasariški kavos receptai

2025-06-30

Kauno meras V. Matijošaitis partrenkė per pėsčiųjų perėją ėjusį vyrą

2025-06-30

Po gaisro „Kauno švara“ tęsia veiklą

2025-06-30

Kaune sprogo granata: atliekamas ikiteisminis tyrimas

2025-06-27

Lietuvos sparčiai auga skaitmeninis verslas: lenkiame ES vidurkį

2025-06-27

Liepos 1 d. – ekskursija, ženklinanti Antanui Poškai ir Matui Šalčiui skirtos kelionės pradžią Kaune

2025-06-27
Tomas Čyvas

Nusipirkai automobilį? Neskubėk džiaugtis

2025-06-27

Kaune iš vyro plėšikas atėmė 30 tūkst. eurų

2025-06-27

Švedijos karalienės slaugos konkursą laimėjusi Jurgita: turime keisti požiūrį į pacientą

2025-06-26

Kuri sporto šaka gali padėti prailginti gyvenimo trukmę?

2025-06-26

Dirbtinis intelektas jau sėdi prie personalo atrankų stalo

2025-06-26

„Čekutininkams“ palankios BK pataisos Seime įveikė svarstymo stadiją

2025-06-26

Plėšimu ir neatsargiu gyvybės atėmimu kaltinamas I. Molotkovas: labai gailiuosi

2025-06-26

Atvira ar įstiklinta? Kaip išsirinkti tinkamiausią verandos tipą savo namams

2025-06-25

Vaikas ant keturračio: kaip jį išmokyti važiuoti ir užtikrinti saugumą?

2025-06-25

Seimas linkęs leisti savivaldybėms rinkti rinkliavą už eismo ribojimus

2025-06-25

Pareigūnų piketas: policininkai kvietė G. Palucką į ekipažą

2025-06-25

A. Kandrotas-Celofanas paleistas į laisvę

2025-06-25

Teismas sujungė nuomonės formuotojos S. Lipnės įmonės ir buvusios darbuotojos bylas

2025-06-24

A. Klišonis: savivalda gali priimti tikslesnius sprendimus nei desovietizacijos komisija

2025-06-24

Liberalai siūlo kandidatus pirmininko rinkimams: daugiausiai palaikymo sulaukia V. Čmilytė-Nielsen

2025-06-24

UAB “Kauniečiams”
Įmonės kodas: 307072731
PVM mokėtojo kodas: LT100017557011
Banko sąskaitos nr.: LT717044090113506715

info@kaunieciams.lt
Privatumo politika

Pranešk naujieną!

Pamatėte ar nugirdote kažką įdomaus ar šokiruojančio?
Pasidalinkite šia žinia su portalo skaitytojais.

Pasidalinti žinia

Copyright © 2025 Kauniečiams kasdienės naujienos