Antradienį Seimo narys Petras Gražulis viešai pareikalavo, kad premjerė Ingrida Šimonytė imtųsi spręsti situaciją Lietuvos – Baltarusijos pasienyje, kur vilkikų vairuotojai eilėse laukia paromis. Padėtį komentuoja ir valdininkai, ir patys vairuotojai.
Seimo nario demaršas
Seimo narys P. Gražulis teigia, kad jam skambina ir skundžiasi krovininio autotransporto vairuotojai, kad Lietuvos pasienyje su Baltarusija šimtai vilkikų vairuotojų ne dienomis, o savaitėmis laukia kilometrinėse eilėse dėl Lietuvos institucijų kaltės.
P. Gražulis skelbia video įrašą, kuriame, pasak jo, matosi, kaip Pasienio tarnybos darbuotojas žaidžia kompiuterinius žaidimus, o vilkikų vairuotojų netikrina, neaptarnauja, nepraleidžia.
„Žiniasklaida apie tai taip pat rašo, pvz. ši nepateisinama situacija smulkiai išanalizuota Vytauto Budzinausko straipsnyje „Lietuvos pasienyje įstrigę vilkikų vairuotojai laukia ir po 12 parų: įspėja, kad situacija katastrofiška“ https://m.delfi.lt/verslas/transportas/article.php?id=89471057 2022 02 15 d. 17:00,“- nurodo parlamentaras.
Šiame straipsnyje, kaip akcentuoja P. Gražulis, Lietuvos muitinė verčia kaltę dėl vairuotojų neįleidimo per Baltarusijos – Lietuvos sieną Lietuvos pasieniečiams, o pastarieji kaltę bumerangu grąžina muitininkams:
„Muitinės departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Vitas Volungevičius mano, kad patekimo į Lietuvą klausimą turėtų pakomentuoti pasieniečiai, o išvykimas iš Lietuvos pagal kompetenciją pavestas Pasienio kontrolės punktų direkcijai, nes ji atsakinga už pasienio postų infrastruktūrą, laukimo aikšteles, kurios yra prie postų iš Lietuvos pusės, „taip pat – ir dėl Medininkų posto rekonstrukcijos“. „Jeigu kalbėtume iš muitinės pusės, tai galiu pasakyti tik tiek, kad muitinė dirba įprastu režimu, muitinės informacinės sistemos veikia, trikdžių nėra, o kontrabanda taip pat gabenama nepertraukiamai: vos ne kasdien sulaikome gabenamą kontrabandą tiek krovininėse priemonėse, tiek ir lengvose transporto priemonėse“, – darbo krūvius muitinėje aiškino V. Volungevičius…
Pasienio kontrolės punktų direkcijos vadovas Mindaugas Zobiela neneigia, kad Medininkuose iš tiesų vyksta rekonstrukcija, bet ragina pažvelgti į kitų punktų pralaidumą, kur tokių darbų nėra. „Labai kategoriškai rekomenduočiau kreiptis į muitinę (…). Mes esame „statybininkai“, esame postus pastatę, prižiūrime: sniego nėra, nukastas ir, be to, nutirpti baigia. Pralaidumas, pasakysiu, Lavoriškėse galėtų važiuoti 200, važiuoja 50-60 – mes niekaip negalime įtakoti, tai yra grynai muitinės klausimas. Negaliu nei pabarstyti ko nors labiau, nei pastatyti“, – sako M. Zobiela“.
P. Gražulis teigia,jog yra „akivaizdu, kad kažkuri institucija sako netiesą, tokiu būdu kankindami sunkvežimių vairuotojus ir darydami žalą Lietuvos pervežimo verslo įmonėms“, todėl reikalauja, kad Premjerė išsiaiškintų, kas meluoja, o kas ne ir išspręstų padėtį.
Oficiali valdininkų pozicija
Praėjusią savaitę agentūra BNS paskelbė ir žiniasklaida platino tokį tekstą apie vežėjų problemas, kuriame eilinį kartą pakartojamas oficialus Lietuvos institucijų paruoštukas:
„Nuo vasario pradžios smarkiai išaugus vilkikų eilėms pasienyje su Baltarusija jos ir toliau nemažėja – beveik visuose pasienio punktuose išvažiuoti iš Lietuvos penktadienį laukė maždaug po pusantro šimto, o Baltarusijos pusėje – šimtai vilkikų.
Minskas kaltina su Baltarusija besiribojančias ES valstybes nevykdant susitarimo dėl sunkvežimių praleidimo.
Lietuvos muitinės departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Vitas Volungevičius sako, kad eiles lemia pandeminė situacija, muitinės darbą papildomai apkraunantys migraciniai procesai, išaugę kontrabandos srautai bei nevykstanti komunikacija su Baltarusijos tarnybomis. „Bendravimas su Baltarusija praktiškai nevyksta, (…) dėl kokių priežasčių pas juos būna situacija, kai naktį po kelias valandas nevažiuoja transporto priemonės į Lietuvos pusę, mes (atsakymų – BNS) negauname“, – BNS sakė V. Volungevičius.
Pasak muitinės atstovo, papildomų trikdžių sukėlė ir tai, jog kai kurios įmonės nesuderino savo informacinių sistemų su vasario 9 dieną atnaujinta muitinės tranzito sistema. „Jie neatliko namų darbų ir įvyko tam tikri trikdžiai, kada pasienyje dirbantys muitinės tarpininkų atstovai negalėjo pateikti elektroniniu būdu deklaracijų dėl to, kad jų naudojamos informacinės sistemos negalėjo susikalbėti su muitinės sistemomis“, – sakė V. Volungevičius. Jo teigimu, įtakos eilėms turi ir pernai lapkritį uždarytas Kužnicos-Bruzgių postas Lenkijos ir Baltarusijos pasienyje, per kurį atvykdavo daugiau nei 580 vilkikų. „Visas šitas srautas, dar apie 600 krovininių transporto priemonių, pasklido į Lietuvą“, – teigė V. Volungevičius.
Jo teigimu, vilkikų eilės išaugusios ne tik Lietuvos, bet ir Latvijos bei Lenkijos pasienyje su Baltarusija. Baltarusijos valstybės sienos komitetas penktadienį pareiškė, kad nė viena su Baltarusija besiribojančių ES šalių nevykdo susitarimo dėl sunkvežimių praleidimo, skelbia naujienų agentūra „Interfax“. Komiteto duomenimis, per pastarąją parą į Lietuvą įleisti sunkvežimiai sudarė tik 66 proc., o į Lenkiją ir Latviją – po 73 proc. galimo pralaidumo. Bendras laukiančių vilkikų skaičius Baltarusijos pasienyje su ES šalimis penktadienio rytą priartėjo prie 5,25 tūkst.: į Lietuvą – apie 2,7 tūkst., į Latviją – apie 1,18 tūkst., į Lenkiją – beveik 1,37 tūkst. vilkikų. Lietuvos pasienio kontrolės punktų direkcijos duomenimis, Medininkų punkto aikštelėje penktadienį ryte leidimo įvažiuoti į Baltarusiją laukė 193, Šalčininkų – 160, Raigardo – 130, Lavoriškių – 20 vilkikų, o patikros laukimo laikas siekia nuo 5 iki 42 valandų.“
Kauniečio viliko vairuotojo Valdo (asmenybė redakcijai žinoma), nuolat susiduriančio su realijomis Baltarusijos pasienyje, atskiras komentaras portalui kaunieciams.lt:
„Oficialioje Lietuvos versijoje – viskas melas. Viskas melas, išskyrus paverkimą dėl uždaryto lenkų posto. Bet čia lietuviai neįsileidžia atgal,o ne baltarusiai neišleidžia namo. Ir sistemos neveikė savaitę tikrai ne dėl vežėjų kaltės. Argumentacija migrantų problemomis – kvaila. Muitininkai su migraciniais procesais išvis nieko bendro neturi. Dėl nelegalių migrantų mus tikrina pasieniečiai, o ne muitininkai.
Pasakysiu paprastai. Baltarusijos pusėje susiforminame daugių daugiausiai per pusvalandį ir laukiame keletą valandų, kol būtent lietuviai teiksis kelias mašinas įsileisti namo. Lavoriškėse apie 1500 mašinų laukė įvažiavimo į Lietuvą, kai turėjau garbės būti tarp jų. Žmonės laukia net ne po 12, kaip sako P. Gražulis, o ir per 20 parų.“