Kauno Antano Martinaičio dailės mokykloje gimusią idėją šiemet vainikavo konkursas, kurio nugalėtojais tapo įvairaus amžiaus mokiniai. Konkurso „Kurk etiketę daiktui, o ne žmogui“ pagrindinis tikslas buvo paskatinti vaikus kūrybiškai pavaizduoti etiketes pačių sugalvotiems produktams, išreiškiant mintį, kad etiketės skirtos produktams, ne žmonėms. Konkursą palaikė didžiausia etikečių gamintoja Lietuvoje – taip pat Kaune įsikūrusi gamykla „Aurika“.
Idėjos autorė Kauno A. Martinaičio dailės mokyklos pavaduotoja ugdymui Jurgita Delonaitė – Meškienė pasakoja, kad pagrindinis konkurso tikslas buvo paskatinti vaikus per kūrybą išreikšti požiūrį, kad patyčios ir etikečių klijavimas žmonėms yra nepriimtinas elgesys.
„Kasmet dalyvaujame savaitėje „Be patyčių“. Šia tema esame surengę parodų, vaikų piešiniai iliustravo televizijos laidą. Pernai gimė mintis mokykloje plastinės raiškos ir kompozicijos pamokose kurti etiketes daiktams, taip atkreipiant dėmesį į patyčių temą, tačiau ne pamokslaujant, o išlaisvinant kūrybiškumą. Pradžioje konkursą planavome surengti dailės mokyklos mokiniams, tačiau vėliau nutarėme pakviesti dalyvauti visas Kauno miesto bei Kauno rajono mokyklas ir net radome rėmėją“, – konkurso idėją pristato J. Delonaitė – Meškienė.
Dailės mokyklos atstovė pasakoja, kad konkurso sąlygos aprašė idėją, vertinimo principus ir techninius reikalavimus etiketėms, tačiau niekaip nebuvo ribojama kūryba, buvo galima laisva forma pasirinkti ir temos išpildymą, ir formą – panaudoti tapybą, grafiką, koliažus, fotografiją, kompiuterinę grafiką arba mišrias formas. Todėl savaime susiformavo dvi darbų grupės – vienose, panašiai kaip socialiniuose plakatuose, buvo įgyvendinama mintis neklijuoti etikečių žmonėms. O kitą, didesnę grupę, sudarė vaikų sukurtos etiketės pačių pasirinktiems produktams.
Socialinės krypties kūrinius dažniau išpildė vyresnio amžiaus mokiniai. Sukurti darbai skatino susimąstyti, juos lydėjo užrašai „Nebijok būti savimi“, „Kas kaip moka, tas taip šoka“, „Ryšys: 100 proc. draugystės“, „Mes visi žmonės“, „Palaikymas“, „Tik požiūris“, „Žmogui etikečių nereikia“, „Dialogas“, „Verkis auskarą, o ne etiketę“, „Žaisk su tikru varžovu“, „Kodėl aš turiu būti pilkas, jei aš turiu spalvų?“, „Kitoks“, „Jei įmanoma vienam, tai įmanoma visiems. Stop smurtui!”, „Socialinis vienišumas“.
Produktų etiketėse dominavo žodžiai „linksmieji“ ir „medus“
Kurdami etiketes daiktams ir produktams, jaunesnio amžiaus vaikai aktyviau rinkosi saldumynus, sultis ir gėrimus, kiek rečiau – kitus produktus. Linksmumą ir saldumą apibūdinantys būdvardžiai dažniausiai puošė etikečių dizainą. Produktams skirtose etiketėse įsiminė pavadinimai „Medus „Širšių lizdas“, „Mokytojų obuoliai „Saldžiarūgščiai“, „Pienių pienas tiesiai iš Lietuvos laukų!“, „Kaktasultys“, „Garbanoti spragėsiai“, „Linksmosios sultys“, „Citrinų marmaliadas“, „Laimingų pomidorų sultys“, „Piktieji pipirai“, „Linksmieji pomidorai“, „Rožių medus“, „Zuikio ledai“, „Linksmieji ledai“, „Saldus medus“, „Skaniausias medus – tik pas mus“, „Pūstažandžių pomidorų sultys“, „Kosminės sultys“, „Didžiaakiai ledai“, „Širdis kaip uoga“, ir kt.
Iš 112 darbų, pateiktų konkurso metu, buvo išrinkta 40 kūrinių, geriausiai įgyvendinusių konkurso idėją. Vertinimo komisijoje dalyvavo menininkas, mokslų daktaras Algirdas Gataveckas; grafikos menų magistras, Vilniaus dailės akademijos KDF docentas Rolandas Rimkūnas; grafikė, mokytoja ekspertė Aistė Ramūnaitė; dailės mokytoja metodininkė Rasa Bakienė, grafikos dizainerė, etikečių gamintojos „Aurika“ atstovė Vytautė Zovienė.
„Konkursas buvo turtingas piešinių įvairove, darbai pasižymėjo išbaigtumu. Vaikai paprastai piešia ir nemeluoja, tad kiekvienas etikečių tematiką „ištransliavo” savaip. Tų vaikų, kurie savo aplinkoje yra patyrę „etikečių klijavimo“ žmonėms problemą, darbai buvo paveikesni, kiti piešiniai džiugino savo įdomiais pačių etikečių sprendimais“, – konkurso darbus apibūdino menininkas, mokslų daktaras Algirdas Gataveckas.
Komisijos narys VDA docentas R. Rimkūnas, komentuodamas apdovanojimams atrinktas produktų etiketes, labiausiai akcentavo socialinę kryptį atspindėjusius darbus drauge su jų meniniu išpildymu. Komisijos nario teigimu, įsiminė įdomiai surastos ir išspręstos kompozicijos, spalviniai santykiai, tiksliai atskleistos temos, subtili piešinių grafika, taip pat linksma darbų nuotaika. O apibūdindamas stipriausius socialinės krypties kūrinius, išskyrė gerai atliktą darbą plakato disciplinos formate, piešinių ritmiką, harmoniją ir dialogą.
Vaikų sukurtos etiketės sulaukia šiltesnio dėmesio
Visų konkurso dalyvių darbus konkurso rėmėja etikečių gamykla „Aurika“ atspausdino ir padovanojo mokiniams. Nugalėtojų darbai visą vasarą bus eksponuojami A. Martinaičio dailės mokyklos lauko galerijoje Šv. Gertrūdos g. 33 Kaune.
Etikečių gamintoja „Aurika“ planuoja savo klientams ir partneriams pasiūlyti vaikų nupieštus darbus panaudoti ant realių produktų ir taip suteikti kūriniams tolesnį gyvenimą. Įmonė jau turi sėkmingos patirties įgyvendindama kūrybines idėjas – pvz., dažų likučių ir gamybinių atliekų nuotraukas panaudojo vandens buteliukų etiketėms. Šių etikečių dizainas sulaukė profesionalų pripažinimo ir buvo paskelbtas tarptautinio konkurso „A’Design Awards“ nugalėtoju. Dar ir šiandien tokie buteliukai su stalo vandeniu džiugina „Aurikoje“ besilankančius svečius.
„Galime tik patvirtinti, kad vaikų kurtos etiketės sulaukia ypatingai šilto dėmesio. Tikime, kad ir kiti gamintojai mielai panaudos konkurso nugalėtojų etiketes savo gaminiams ir taip parems prasmingą socialinę iniciatyvą, užtikrins jos tęstinumą, – sako Arūnas Akstinas, UAB „Aurika“ direktorius. – Remiame idėją, kad vaikų kūrybiškumą galime pasitelkti supratimui stiprinti, jog etiketės tinka daiktams, o ne žmonėms.“
Konkurso laimėtojų ir kitų dalyvių darbai paskelbti Kauno A. Martinaičio dailės mokyklos „Facebook“ paskyroje: Kauno Antano Martinaičio dailės mokykla – įrašai | Facebook.