Aleksandra Ketlerienė
„Dabar galiu bet kam papasakoti, ką reiškia būti geru skaitmeniniu piliečiu“ – tai, ko išmoko, apibūdino gimnazistai, o mokymosi medžiagą, drauge su temų ekspertų ir pačių moksleivių kurtu turiniu, nuo šiol bus galima rasti mokykloms skirtoje svetainėje. Visa tai – unikalaus skaitmeninio pilietiškumo ugdymo projekto rezultatai. Projektą įgyvendino Skaitmeninės etikos centras kartu su partneriais – Britų taryba Lietuvoje ir LRT.
„Pasaulyje, kuriame kaip niekad svarbu stiprinti pasitikėjimą vienas kitu ir mokytis bendradarbiauti, pilietiškumo ugdymas įgauna vis didesnę svarbą, – sako Skaitmeninės etikos centro vadovė Rasa Jauniškienė. – O kai kalbame apie skaitmeninę erdvę, suprantame, kad per tą mažą langelį – ekraną – įnėrus į pasaulinį informacijos, pramogų, žinių ir socialinių ryšių vandenyną, ne mažiau nei realybėje svarbu elgtis atsakingai, saugoti save ir kitus, žinoti savo galias ir naudoti jas tam, kad keistume pasaulį į gera. To ir galima ir būtina mokytis“.
Šešiose kalbiškai mišriose Lietuvos mokyklose projektas „Skaitmeniniame pasaulyje – pilietiškai ir su šviesa“ iš viso įtraukė per 700 dalyvių – moksleivių, mokytojų ir tėvų – kurie gilinosi į skaitmeninio pilietiškumo temas: atsakingo elgesio internete, kritinio mąstymo svarbos, probleminio interneto naudojimo klausimus, skaitmeninio identiteto formavimo ir neapykantos kalbos atpažinimo niuansus ir įvairius šiuolaikiniam žmogui internete būtinus įgūdžius. Jaunimas taip pat mezgė ir tvirtino tarpusavio ryšius su kitų klasių ir mokyklų moksleiviais.
Kritinis mąstymas informacijos vandenyne
Tai puikus pavyzdys, kaip skirtingos institucijos gali susivienyti dėl bendro tikslo – ugdyti sąmoningą, kritiškai mąstančią ir atsakingą jaunąją kartą, LRT dalyvavimu projekte pabrėžė dalyvavimo projekte reikšmę Aleksandra Ketlerienė, portalo LRT.lt vyr. redaktoriaus pavaduotoja.
„LRT naujienų tarnybos deda daug pastangų ugdyti kritinį mąstymą ir gebėjimą atskirti patikimą informaciją bei jos šaltinius. Tai dar svarbiau kalbant apie jaunus žmones, kurie kasdien susiduria su neaprėpiamu informacijos kiekiu – kuo daugiau edukuosime apie skaitmeninėje erdvėje tykančius pavojus, tuo lengviau bus juos įžvelgti“, – sakė A. Ketlerienė. Pasak jos, projekto patirtys ne tik suteikia vertingų žinių, bet ir padeda formuoti vertybes, kurios gali padėti jaunajai kartai būti aktyviais, atsakingesniais ir sąmoningesniais skaitmeniniais piliečiais.
Dalintis ir kurti patikimus ryšius
Nors skaitmeninio pilietiškumo tema kompleksiška ir sudėtinga, Britų tarybos Lietuvoje vadovė Ona Marija Vyšniauskė pabrėžia ne tik ugdymosi, bet ir bendruomeninių ryšių svarbą: „Skaitmeninis pasaulis atveria begalę galimybių, tačiau kartu kelia ir naujų iššūkių. Šis projektas – tai indėlis į saugesnę, sąmoningesnę ir pilietiškesnę skaitmeninę visuomenę. Džiaugiamės galėdami prisidėti prie jaunų žmonių ugdymo, kuris padeda jiems ne tik naudotis technologijomis, bet ir kurti prasmingus ryšius bei atsakingai veikti internete.“
Klasėse, dalyvavusiose projekte, mokosi ne tik Lietuvos kitakalbiai, bet ir vaikai iš Ukrainos, Baltarusijos bei kitų politiškai nestabilių ar karo paliestų šalių, dažnai atsinešę ne tik kalbos barjerą, bet ir prarastą saugumo jausmą.
„Iš mums anonimiškai grįžtamąjį ryšį apie dalyvavimą projekte pateikusių jaunuolių supratome: šis projektas jiems tapo ne tik saugia erdve tobulinti pilietiškumo įgūdžius, bet ir galimybe atkurti ir auginti pasitikėjimą savimi, megzti žmogiškus ryšius bei patirti bendrystę, kuri ypač svarbi išgyvenus netikrumą ar praradimus, – sako R. Jauniškienė. – Skaitmeninio pilietiškumo mokymasis tampa būdu ne tik įgyti žinių, bet ir ugdyti atsparumą, kurio taip reikia orientuojantis sudėtingame informaciniame pasaulyje, o drauge išlikti empatiškais ir neabejingais“.
Gyva, aktuali, įkvepianti praktika klasėje
Susitikimai išsiskyrė neįprastu formatu – skaitmeninio pilietiškumo temos buvo perteikiamos ne per teoriją ir faktus, bet ir per judesio, šokio, kūno praktikas, kurios dalyviams padėjo giliau suvokti save, kitus, bendruomenę ir greta esančius, ir skaitmeninėje erdvėje besijungiančius.
Paskaitos vyko ne tik moksleiviams – susitikimuose su ekspertais žinias gilino ir mokytojų, tėvų bei globėjų bendruomenės.
Įgytomis patirtimis ir žiniomis moksleiviai dalijosi toliau: patys parengė ir vedė pamokas kitoms klasėms savo mokykloje. Bene vienbalsiai teigiamai svečiai vertino naują mokymosi formatą ir tvirtino įgiję naujų žinių, kas buvo viena iš „jaunųjų mokytojų“ sėkmės vertinimo sąlygų. Sutikite, nustebinti bendraamžius šiandien nėra lengva, kai kiekviena ir kiekvienas vienu kliktelėjimu gali bet ką susižinoti savarankiškai.
Mokymų užsiėmimus vedė Skaitmeninės etikos centro ekspertės ir LRT žurnalistės, dalinusios savo praktinėmis žiniomis ir patirtimis, taip pat kūno judesio terapeutės, o projekto kulminacija tapo visų dalyvavusių klasių susitikimas sostinėje Britų tarybos kvietimu, kur projekto dalyviai iš visų 6 mokyklų dalijosi savo patirtimis, įžvalgomis ir kūrybiniais darbais.
Mokytojams – papildoma medžiaga pilietiškumo pamokoms
Projekto metu moksleiviams pristatyta medžiaga bei jų pačių sukurta mokymo medžiaga kitiems moksleiviams drauge su atvirais ir paprastai pagal poreikį pritaikomais skaidrių šablonais – pateikiami Skaitmeninės etikos centro sukurtoje erdvėje mokykloms. Turinio temos, kurias čia gali rasti mokytojai, planuojantys pokalbius ar užsiėmimus skaitmeninio pilietiškumo tema, apima šias, bet ir plačiau: bendravimas internete, patyčios ir neapykantos kalba, sveikas skaitmeninis balansas ir probleminis interneto naudojimas (PIN), medijų raštingumas (netikros naujienos, klastojamos informacijos tikrinimas), skaitmeninis pėdsakas ir identitetas, kibernetinis saugumas (privatumas ir apsauga).