„Tesla“ akcijos smarkiai atpigo, taip panaikindamos didžiąją dalį prieaugio, gauto dėl D. Trumpo sukelto pakilimo. Be visoi to BYD partnerystė su DeepSeek kuriant autonominę transporto priemonę kelia didžiausią grėsmę Tesla konkurencingumui.
“Telsa” akcijos šiemet smuko 17 %, o nuo praėjusių metų gruodžio mėn. pasiekto istorinio maksimumo nusmuko 33 %, todėl jos tapo didžiausiu pralaimėtoju tarp JAV technologijų milžinų, arba vadinamojo „Didžiojo septyneto“ akcijų.
Jos akcijų kainos kritimas siejamas su keliais veiksniais, įskaitant platų JAV technologijų bendrovių akcijų atsitraukimą, Elono Musko vadovavimą įsigyjant „OpenAI“ ir neseniai BYD paskelbtą pranešimą apie partnerystę su „DeepSeek“. Tuo tarpu optimizmas dėl D. Trumpo paramos „Tesla“ savavaldžio vairavimo ambicijoms taip pat išblėso.
Didžiausia grėsmė – BYD augančios rinkos
Dar pirmadienį BYD, didžiausias Kinijos elektromobilių prekės ženklas, paskelbė, kad bendradarbiaus su „DeepSeek“, siekdama plėtoti autonominę technologiją. Ši žinia sutrikdė „Tesla“ akcininkus, taip pat kitų Kinijos automobilių gamintojų, tokių kaip „Xpeng“ ir „Nio“, akcininkus ir sukėlė staigų jų akcijų išpardavimą.
Antradienį „Tesla“ akcijos atpigo daugiau kaip 6 %, nors kitą dieną šiek tiek atsigavo. Tuo tarpu BYD akcijos tą pačią dieną pakilo iki naujų aukštumų.
Pagrindinis Tesla rūpestis yra jos konkurencingumas visiškai savarankiškai vairuojančių automobilių rinkoje prieš BYD. DeepSeek dirbtinio intelekto (DI) modelis laikomas svarbiausia pažanga JAV ir Kinijos technologijų lenktynėse.
Įrodyta, kad Kinijos startuolio R1 modelis yra toks pat veiksmingas, o gal net šiek tiek geresnis už pirmaujančių JAV technologijų įmonių sukurtus modelius, ypač OpenAI ChatGPT. Tačiau „DeepSeek“ savo dirbtinio intelekto modeliui kurti išleido tik 600 mln. dolerių, palyginti su milijardinėmis JAV hipersalono įmonių investicijomis.
Autonominės transporto priemonės, ypač „Robotaxis“, yra svarbiausia „Tesla“ verslo augimo strategijos dalis. Šiuo metu „Tesla“ FSD transporto priemonėms vairuojant reikia žmogaus priežiūros, o bendrovė laukia patvirtinimo, kad jas būtų galima naudoti viešuosiuose keliuose Kinijoje.
BYD pradėjusi taikyti DeepSeek R1 dirbtinio intelekto modelį, vadinamą DiPilot sistema, gali mažesnėmis sąnaudomis konkuruoti su Tesla FSD technologija. 2024 m. ketvirtąjį ketvirtį „Tesla“ nepateisino rinkos lūkesčių tiek dėl pristatytų automobilių, tiek dėl pelno, todėl dar svarbiau paspartinti autonominio vairavimo projektą.
Nuogąstavimai dėl Elono Musko atitraukimo nuo pagrindinės veiklos
Be to, pirmadienį pasirodė pranešimų, kad „Tesla“ vadovas Elonas Muskas vadovauja investuotojų grupei, siekiančiai įsigyti „OpenAI“ už 97,4 mlrd. dolerių (93,68 mlrd. eurų). Šiuo metu „OpenAI“, kurianti „ChatGPT“, turi pažangiausią didelio kalbos modelio (angl. Large Language Model, LLM) generatyvinio dirbtinio intelekto technologiją. Tačiau organizacija tebėra ne pelno siekianti, nepaisant generalinio direktoriaus Semo Altmano bandymų iškelti įmonę į viešąją apyvartą.
E. Muskui taip pat priklauso „SpaceX“, xAI ir socialinės žiniasklaidos platforma X (buvusi „Twitter“), kurią jis įsigijo daugiau nei prieš dvejus metus. Be to, jis yra Baltųjų rūmų „specialusis vyriausybės darbuotojas“, padedantis buvusiam prezidentui Donaldui Trumpui pradėti išlaidų mažinimo iniciatyvą.
Šie įvykiai sukėlė susirūpinimą, kad turtingiausias pasaulio žmogus gali būti išsiblaškęs dėl daugybės savo įmonių.
Po rinkimų „Tesla“ buvo viena didžiausių naudos iš „Trump Trade“ gavėjų, o jos akcijos gruodžio 18 d. pasiekė aukščiausią tašką beveik dvigubai. Tačiau nuo to laiko akcijos šiais metais ištrynė didžiąją dalį šio prieaugio. Nuosmukį taip pat lėmė platesnis JAV technologijų akcijų kritimas, greičiausiai dėl pelno atsiėmimo ir „DeepSeek“ pranešimo poveikio.
JAV technologijų sektorius buvo didžiausias pralaimėtojas S&P 500 indekse, o Kinijos technologijų bendrovių akcijos smarkiai pabrango po to, kai Kinijos startuolis pristatė nebrangų dirbtinio intelekto modelį.