Kodėl elektros tarifai kyla, jei pagal priimtą įstatymą šilumos siurblių vartotojams jie turėtų mažėti?
Tampa visiškai aišku, kad kitąmet elektra bus brangiausia per penkerius metus – gyventojai nuo naujųjų už elektrą mokės 15 proc. didesnius tarifus. Gamtinės dujos jiems brangs 15–20 proc.
Gyventojai buvo morališkai ruošiami, kad gruodis yra paskutinis mėnuo, kaada buvo galima atsiskaityti šiemetiniais tarifais, ir skatinami deklaruoti visą suvartotą energiją. Verslui tenka dar didesnė našta – jiems elektros kaina jau pabrango beveik 40 proc., dujos – penktadaliu.
Lengvatiniai tarifai šilumos siurblių vartotojams
Tačiau nesidomintys priimtais įstatymais gyventojai nežino, kad jie gali turėti įstatymo numatytą teisę į lengvatinį tarifą. Pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymą, priimtą 2011 m. gegužės 12 d., teisė į lengvatinį elektros tarifą buvo numatyta šilumos siurblių vartotojams. Tačiau nei vienam šilumos siurblio vartotojui lengvatinis tarifas iki šiol nėra taikomas.
Mažesnius tarifus buvo priskirta nustatyti tai pačiai Valstybinei kainų ir energetikos komisijai (VKEKK). Paradoksalu, bet kainai kelti kliūčių nėra ir padidintus elektros tarifus VKEKK dar šiemet patvirtins. Tačiau vartotojams, kurie turi teisę į lengvatinį tarifą, kainos sumažinti nepavyksta 7 metus.
Pasak Liudo Getauto, įmonės UAB “Naujos idėjos”, kuri 19 metų diegia šilumos siurblius, direktoriaus, įmonės atstovai kreipėsi į VKEKK su prašymu išaiškinti susidariusią situaciją. Buvo gautas atsakymas, jog tam, kad Komisija galėtų patvirtinti lengvatinius tarifus, turi būti Vyriausybės patvirtinti šie dokumentai: Nacionalinė atsinaujinančių energijos išteklių plėtros finansavimo programa ir Nacionalinės atsinaujinančių energijos išteklių plėtros programos finansavimo šaltinių naudojimo tvarka.
Komisija pažymi, kad minėti dokumentai iki šiol nėra patvirtinti, o jų nesant ir nežinant, kiek būtų skirta lėšų lengvatinio tarifo taikymui, Komisija neturi pagrįstų duomenų, kuriais remdamasi galėtų nustatyti lengvatinį tarifą.
4 metai – kapų tyla iš Energetikos ministerijos
VKEKK 2013 m. liepos mėn. ir 2014 m. kovo mėn. raštu kreipėsi į Lietuvos Respublikos energetikos ministeriją, su prašymu pateikti informaciją, kada numatoma patvirtinti Nacionalinę atsinaujinančių energijos išteklių plėtros finansavimo programą ir Nacionalinės atsinaujinančių energijos išteklių plėtros programos finansavimo šaltinių naudojimo tvarką. 2014 m. balandžio 24 d. gavo Energetikos ministerijos raštą, kad Nacionalinės atsinaujinančių energijos išteklių plėtros finansavimo programos lėšų naudojimo tvarka bus rengiama ir tvirtinama Vyriausybei patvirtinus Atsinaujinančių energijos išteklių plėtros programą. Tačiau Atsinaujinančių energijos išteklių plėtros programa iki šiol nėra patvirtinta.
Pasak Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos atstovės Sandros Grabauskaitės, teisės aktai nenumato kitų alternatyvų Komisijai nustatyti lengvatinius elektros energijos tarifus, todėl juos Komisija nustatys tik tuomet, kai Vyriausybė patvirtins lėšų šaltinių apimtį (konkretų paramos fondą), skirtą lengvatiniams tarifams kompensuoti, bei Nacionalinės atsinaujinančių energijos išteklių plėtros programos finansavimo šaltinių naudojimo tvarką.
Įstatyminės kliūtys lengvatinio tarifo taikymui
Lietuvoje šilumos siurblių naudojimą skatina ne tik paramos priemonės, bet didėjantis gyventojų susirūpinimas dėl oro taršos ir klimato atšilimo. Tačiau žmonės, pasirinkę šildyti namus gamtai draugiškais oras-oras, oras-vanduo arba gruntas-vanduo šilumos siurbliais turi teisę į lengvatinį elektros tarifą, jei tą numato įstatymas.
“Politinės paramos trūksta, tad kviečiame visus šilumos siurblių vartotojus, kurie nėra pasinaudoję pastaraisiais metais taikytomis vienkartinėmis išmokomis šildymo sistemų renovacijai, burtis ir skatinti politikus priimti teisės aktus, kurių trūksta, kad VKEKK galėtų nustatyti lengvatinius elektros tarifus,” – kalbėjo UAB “Naujos idėjos” direktorius Liudas Getautas.