2021 05 06
Gyvybės mokslų inovatoriaus konkurso dalyviai pastarąsias savaites intensyviai ruošiasi gegužės 13 d. vyksiančiam finalui, kuriame susikaus dėl startuolio kelionę gerokai paspartinančių prizų. Lemtingam penkių minučių pasirodymui juos rengė startuolių fasilitatorė, entreprenerė Stephanie Marrus iš JAV bei Miunchene įsikūrusios verslo konsultavimo kompanijos „German Entrepreneurship“ inovacijų konsultantai Anna Maletz ir Dennis Elflein.
Gali atrodyti, kad papasakoti apie savo idėją – visiškai paprasta, tačiau įsigilinus į „pitch’o“ standartus tampa akivaizdu, kad užduotis – ne iš lengvųjų. „Pasitaiko, kad startuolis turi tikrai inovatyvią idėją, bet jos visiškai nesugeba perteikti investuotojams. Kad durys pas juos atsivertų, reikia trumpos ir efektingos kalbos. Norint ją „sukonstruoti“, būtina atsakyti į daugybę pamatinių klausimų. Būtent tokią pagalbą suteikti inovatyvią idėją ir stiprią motyvaciją turintiems ankstyvos stadijos startuoliams ir buvo siekiama antrą kartą paskelbus konkursą „Wanted: Life Sciences Innovator“. Mūsų darbas – juos užvesti ant kelio”, – pasakoja MITA projekto „Gyvybės mokslų industrijos plėtros skatinimas“ vadovas Tomas Vitkauskas.
Pirmiausia turimą idėją išauginti iki verslo pasiryžę gyvybės mokslų mokėsi įsivertinti jos potencialą. „Gera idėja nebūtinai reiškia geras galimybes ją įgyvendinti“, – konstatavo pasaulinio garso startuolių fasilitatorė Stephanie Marrus. Įspūdingą verslo patirtį turinti gyvybės mokslų ir sveikatos priežiūros startuolių ekspertė mokymus pradėjo raginimu išmokti mąstyti kaip verslo žmogus.
„Kad gerai skambanti idėja virstų sėkmingu verslu, ji turi spręsti opią problemą“, – pirmiausia akcentavo entreprenerė, vedanti patirtinius verslumo kursus visame pasaulyje ir prisidedanti prie verslumo programų Kalifornijos San Fransisko universitete (UCSF), Berkeley ir Stanfordo universiteto technologijų įmonėse bei Silicio slėnyje.
Atsakę į klausimą, kokią naudą gaus kuriamo produkto vartotojas, dalyviai išgirdo rekomendacijas, kaip sukurtiprodukto išskirtinumą ir tvarų konkurencinį pranašumą (pavyzdžiui, apsaugant intelektinę nuosavybę, diferencijuojant produktus ar pirmam žengiant į naują rinką). Akcentuota ir verslo modelio svarba, nes, anot mentorės, net pačią stipriausią idėją galima „numarinti“ jį pasirinkus netinkamai.
Stephanie Marrus pabrėžė, kad galimybes atveria didelė rinka ir vartotojai, galintys bei norintys mokėti jūsų pageidaujamą kainą. Atliekant konkurencinės aplinkos tyrimą, ji siūlo išnaudoti visas įmanomas priemonės: internetinę paiešką, rinkos tyrimų ataskaitas, aktualių kompanijų metines ataskaitas, konkurentų svetaines, straipsnius ir kt. Būtina įsivertinti rinkos koncentraciją – nuo to, ar ji suskaidyta ar konsoliduota, t.y. ar yra dominuojančių žaidėjų, labai priklauso ir jūsų įėjimo į rinką galimybės.
„Pitch‘o“ sėkmė labai priklauso nuo inovatoriaus patirties“, – įsitikinusi „German Entrepreneurship“ inovacijų konsultantė Anna Maletz. Anot jos, profesionalaus mentoriaus pagalbą gavusį startuolį visada galima pažinti iš aiškios struktūros ir kokybiško turinio. Pristatant produktą būtina aktualizuoti problemą, trumpai apžvelgti rinkos ir konkurencinę analizę, paaiškinti verslo modelį ir papasakoti veiksmų planą. Tuo tarpu pasirinkta forma – skaidrės, vaizdo įrašai ar net vaidmenys – gali skirtis, svarbu – gera vizualizacija.
Konsultantė pastebi, kad startuoliai labai dažnai neįvertina, jog auditorija turi visiškai kitokią patirtį – tai, ko gero, dažniausia klaida. „Net sudėtingiausia idėja turi būti pristatoma taip aiškiai, kad suprastų specifinių žinių neturintis klausytojas“. Ji rekomenduoja kruopščiai atrinkti turinį – vengti nereikalingo gylio ir jokiu būdu nepamiršti tikslinės grupės.
Ekspertų dėka išsigryninę vertės pasiūlymus ir pasirinkę tinkamiausią verslo modelį, dabar dalyviai tobulina savo prisistatymus. „Įdėto darbo rezultatus pamatysime finalo dieną“, – sako Tomas Vitkauskas ir kviečia registruotis gegužės 13 d. stebėti, kaip savo verslo idėjomis konkurso dalyviai bandys sužavėti komisiją.
Konkurso dalyvių kalbas vertins Vilniaus universiteto mokslo prorektorė, biochemikė prof. Edita Sužiedėlienė, rizikos kapitalo fondų valdymo įmonės „Practica Capital“ partneris Donatas Keras, MITA gyvybės mokslų industrijos inovacijų konsultantas Kęstutis Andriulaitis ir startuolių „Kilo Health“, „Vaizduotė“, „Droplet Genomics“ atstovai.
Geriausių idėjų autoriai vyks į užsienyje vykstančią konferenciją, partnerių paieškos ar idėjų pristatymo (angl. pitch) renginį; didžiausioje Baltijos šalyse gyvybės mokslų konferencijoje „Life Sciences Baltics 2021“ pristatys savo idėją užsienio investuotojams; bus apdovanoti konsultacijomis su pačių laimėtojų pasirinktos srities (pvz. teisės, sertifikavimo, marketingo ar kt.) ekspertais. Bendra konsultacijų vertė – 3500 eurų.
Projekto „Gyvybės mokslų industrijos plėtros skatinimas“ tikslas – gyvybės mokslų industrijos populiarinimas, žinių perdavimo, technologijų pažangos, inovacijų, komercializavimo bei naujų įmonių kūrimosi skatinimas ir tarptautinio Lietuvos, kaip GMI šalies, įvaizdžio kūrimas. Projektas finansuojamas Europos regioninės plėtros fondo lėšomis.