2022 02 15
Pagrindiniai Energetikos ministerijos parengto Elektros energetikos įstatymo pakeitimo projekto akcentai – sudaryti teisines prielaidas skirstomųjų tinklų operatoriams mokėti vartotojams kompensacijas už per ilgesnius terminus atnaujintą elektros energijos persiuntimą bei praktines galimybes vartotojams patiems rinkoje pasirinkti tinkamiausią bei ekonomiškai optimaliausią būdą patikimam elektros energijos persiuntimui užtikrinti. Taip pat buvo poreikis atnaujinti esamo laikmečio neatitinkantį ir Europoje netaikomą, tačiau Lietuvoje vis dar galiojantį elektros energijos persiuntimo atnaujinimo trukmės reglamentavimą.
Šiuo metu Elektros energetikos įstatymo pakeitimo projektas pateiktas derinti suinteresuotiems asmenimis, o vėliau bus vertinami gauti pasiūlymai.
Šiuo projektu siekiama atsisakyti pasenusio elektros vartotojų skirstymo į tris elektros energijos patikimumo kategorijas, nuo kurių priklauso per kiek laiko turi būti atnaujintas elektros energijos persiuntimas ir nustatyti vienodą elektros energijos atnaujinimo trukmę įprastiniais atvejais visiems vartotojams – 6 val. didmiesčiuose, kuriuose gyvena virš 80 tūkst. gyventojų (Vilnius, Kaunas, Klaipėda, Šiauliai, Panevėžys), ir 12 val. kitose vietovėse.
Tai reiškia, kad didžiajai daugumai visų Lietuvos elektros energijos vartotojų būtų ženkliai sutrumpintas laikas, per kurį turi būti atnaujintas elektros energijos persiuntimas, be to – bus taikomas aiškus kompensavimo mechanizmas už viršytą atnaujinimo laiką. Kompensavimo modelį nustatytų Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT).
Siūlomas pokytis paremtas gerąja Europos Sąjungos (ES) šalių praktika neskirstyti vartotojų į atskiras kategorijas su skirtingais elektros energijos persiuntimo atnaujinino terminais. Europos šalyse vidutinė elektros energijos atnaujinimo trukmė yra nustatyta tarp 6–36 val. visiems konkrečios šalies vartotojams. Lietuva yra vienintelė šalis ES, kurioje yra likęs patikimumo reglamentavimas, jis vis dar taikomas Baltarusijoje ir Rusijoje.
Pakeitimai užtikrins, jog elektros energijos persiuntimo patikimumas ir jo atnaujinimo terminai nutrūkus elektros energijos persiuntimui būtų vienodai taikomi konkrečioje teritorijoje esantiems vartotojams, o lėšas, skirtas skirstomajam tinklui vystyti ir palaikyti, būtų skatinama naudoti dar efektyviau ir racionaliau, tuo pačiu užtikrinant elektros energijos persiuntimo atnaujinimą trumpesniais terminais. Atstatant gedimus turi būti teikiamas vienodas dėmesys visiems vartotojams, o ne tik atskiriems.
Pažymėtina, jog absoliučiai daugumai elektros energijos vartotojų šalyje, pagal dabartinį reglamentavimą suteikta III patikimumo kategorija, t. y. 99,7 proc. vartotojų. Jiems elektros energijos persiuntimas pagal dabar galiojančią tvarką, įprastinių situacijų atveju turi būti atstatytas per parą. Tačiau, jei yra gamtinės stichijos poveikis dideliam vartotojų skaičiui – atstatymo terminas nereglamentuojamas. Tuo tarpu aukštesnės kategorijos vartotojams, kurių yra apie 5 tūkst. ir kurie sudaro 0,3 proc. visų šalies vartotojų, elektros energijos atnaujinimo trukmė yra mažiau nei 2,5 val. Pagal šiuo metu galiojančią tvarką, siekiant padidinti elektros energijos persiuntimo patikimumą, I ir II grupės vartotojams turi būti prijungti du elektros energijos šaltiniai atskiromis linijomis, kas dažnai nėra optimalu, tačiau įstatymo keitimo projekte numatoma, kad esamiems klientams išliks jau įrengtas elektros tinklas, o patikimumo mokestis, nesant kategorijų, nebūtų taikomas.
Šiandien viešosioms konsultacijoms pateiktame derinti Elektros energetikos įstatymo pakeitimo projekte siūlomas trejų metų pereinamasis laikotarpis, su tikslu, jog I ir II kategorijų vartotojai pakeistų galiojančių sutarčių su bendrove „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) nuostatas bei, esant poreikiui, įgyvendintų atitinkamus techninius sprendinius vidaus ir (ar) skirstomajame elektros tinkle.
Tokiu būdu būtų išvengta ir situacijų, kai skirstomųjų tinklų operatorius kuria perteklinį elektros tinklą, jis būtų efektyviau išnaudojamas ir tai leistų integruoti daugiau atsinaujinančios energetikos šaltinių. Be to, konkretaus vartotojo pasirinkti didesnį patikimumą užtikrinantys techniniai sprendiniai nebūtų finansuojami visų vartotojų per skirstomąjį tarifą.
Susipažinti su Elektros energetikos įstatymo pakeitimo projektu galima čia.