Kauno apylinkės teisme atliktas korupcijos pasireiškimo tikimybės vertinimas, siekiant išsiaiškinti, kuriose teismo veiklos srityse gali susidaryti prielaidos atsirasti korupcijai, taip pat nustatyti galimas jos rizikas bei vertintas veiklos sritis veikiančius išorinius ir vidinius veiksnius.
Korupcijos pasireiškimo tikimybės teisme vertinimas atliktas, vadovaujantis teismo pirmininko Arūno Purvainio 2020 m. liepos 15 d. įsakymo pagrindu.
Atliekant korupcijos pasireiškimo tikimybės vertinimą, buvo analizuojama Kauno apylinkės teismo veikla laikotarpiu nuo 2019 m. liepos 1 d. iki 2020 m. birželio 30 d. Vertinimo metu buvo analizuojamos trys su teisingumo vykdymu nesusijusios teismo veiklos sritys: viešųjų pirkimų procedūrų organizavimas, vykdymas, kontrolė; viešųjų pirkimų registro duomenų tvarkymas; prekių, paslaugų ir darbų viešųjų pirkimų, dokumentų ir techninių reikalavimų (specifikacijų) rengimas; bylų paskirstymas teisėjams. Atlikus vertinimą, didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė nei vienoje iš analizuotų teismo veiklos sričių nenustatyta.
Įvertinus korupcijos pasireiškimo tikimybę viešųjų pirkimų procedūrų organizavimo, vykdymo, kontrolės; viešųjų pirkimų registro duomenų tvarkymo srityje nebuvo nustatyta korupcinio pobūdžio veikų viešųjų pirkimų ir su jais susijusių dokumentų rengimo, valdymo ir tvarkymo srityse. Iš tiekėjų ar kitų asmenų nebuvo gauta skundų dėl galbūt neteisėtų viešųjų pirkimų procedūrų Kauno apylinkės teisme.
Antikorupcinė komisija, atlikusi vertinimą, konstatavo, jog teismas yra priėmęs pagrindinius teisės aktus, užtikrinančius Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimų įgyvendinimą. Be to, siekiant išvengti korupcijos pasireiškimo prielaidų, teismo vykdomų viešųjų pirkimų procesas yra reglamentuotas, darbuotojų įgaliojimai priimti sprendimus ir šių įgaliojimų ribos apibrėžtos, nustatytos sąlygos, kuriomis gali būti pasirenkama viena ar kita pirkimo procedūrų forma (pavyzdžiui, vykdyti tiekėjų apklausą raštu ar žodžiu, kreipimosi į vieną tiekėją sąlygos).
Taip pat pažymėta, kad už pirkimų planavimą yra paskirti atsakingi asmenys: pirkimo iniciatorius, pirkimų organizatoriaus, prevencinę pirkimų ir sutarčių vykdymo kontrolę atliekantis asmuo, už pirkimų vykdymą naudojantis centrinės perkančiosios organizacijos elektroniniu katalogu atsakingas asmuo, Viešojo pirkimo komisija.
Svarbu paminėti, kad planuojant pirkimus teisme, yra atsižvelgiama į poreikius, deklaruojamus nustatyta tvarka ir apibrėžtų atsakingų subjektų. Nustatyta aiški viešųjų pirkimų plano rengimo procedūra ir terminai, apibrėžtas viešųjų pirkimų plano turinys, pirkimų planavimas. Pažymėtina, kad į viešųjų pirkimų plano parengimą įtraukiami iš esmės visi teismo padaliniai, todėl, komisijos nuomone, tikimybė reikštis korupcijai viešųjų pirkimų planavimo etape yra minimali.
Komisija, įvertinusi atsitiktinai parinktų 2019-2020 metais vykusių viešųjų pirkimų techninius reikalavimus (specifikacijas), nenustatė, kad jie suformuluoti taip, jog dirbtinai ribotų tiekėjų galimybę dalyvauti pirkime ar sudarytų sąlygas dalyvauti juose tik konkretiems tiekėjams.
Įvertinusi korupcijos pasireiškimo tikimybę šioje srityje, komisija padarė išvadą, jog didelės korupcijos pasireiškimo tikimybės viešųjų procedūrų organizavimo, vykdymo, kontrolės viešųjų pirkimų registro duomenų tvarkymo bei prekių, paslaugų ir darbų viešųjų pirkimų dokumentų, techninių reikalavimų (specifikacijų) rengimo srityse nėra.
Komentuodama korupcijos pasireiškimo tikimybės šioje srityje atliktą analizę ir vertinimą, Antikorupcinės komisijos pirmininkė, Kauno apylinkės teismo Kauno rūmų teisėja Vaida Motiejūnienė pažymėjo, kad siekiant suvaldyti egzistuojančius korupcijos rizikos veiksnius viešųjų pirkimų srityse, Kauno apylinkės teismo pirmininkui pasiūlytos priemonės, kurias įgyvendinus bus dar labiau suvaldytos galimos korupcijos apraiškos.
Analizuojant dar vieną teismo veiklos sritį – korupcijos pasireiškimo tikimybę bylų paskirstymo teisėjams srityje buvo nustatyta, kad visuose Kauno apylinkės teismo rūmuose bylų paskirstymas sureguliuotas vidiniais šią sritį reglamentuojančiais teisės aktais, taip užtikrinant vieningą bylų skirstymą.
Naujausioje bylų paskirstymo taisyklių redakcijoje (2020 m. balandžio 1 d.), patvirtintų Kauno apylinkės teismo pirmininko 2019 m. kovo 9 d. įsakymu, įvertinus Kauno apylinkės teismo Antikorupcinės komisijos pasiūlymus dėl specializuotų teisėjų atitinkamos kategorijos bylose skaičiaus padidinimo, esant tokiai galimybei, siekiant užtikrinti sklandų bylų paskirstymo procesą bei pakankamą teisėjų, galinčių nagrinėti civilines bylas, susijusias su darbo teisiniais santykiais eilę, nuspręsta padidinti Kauno apylinkės teismo Kauno rūmų teisėjų, nagrinėjančių bet kuriuose teismo rūmuose gautas civilines bylas, susijusias su darbo santykiais, skaičių nuo 3 iki 4.
Kaip nurodyta antikorupcinės komisijos, atlikusios vertinimą, pateiktoje vertinimo išvadoje, su bylų paskirstymo taisyklėmis ir kitais teisės aktais, susijusiais su bylų skirstymu, priskirtų funkcijų vykdymu, bylas skirstantys asmenys yra supažindinami pasirašytinai. Be to, naujausioje bylų skirstymo taisyklių redakcijoje, skirstant bylas, atsižvelgiama į teisėjų specializaciją, įstatymu įtvirtintus atskirų kategorijų bylų išnagrinėjimo terminus, darbo krūvio tolygumą, bylų sudėtingumą, įstatymuose numatytus draudimus teisėjui nagrinėti konkrečią bylą, aplinkybes, sudarančias teisėjų nušalinimo ar nusišalinimo teisinį pagrindą, nustatytą bylų neskyrimo laikotrapį, teisėjo teisėto nebuvo darbe laikotrapį, kai teisėjas negali nagrinėti bylų arba jo darbo krūvis turi būti mažinamas.
Pažymėtina ir tai, kad tam, jog būtų užtikrintas tinkamas bylų paskirstymo taisyklių laikymasis bei sumažintos galimybės teismo darbuotojams piktnaudžiauti jiems patikėtomis teisėmis, tiek teismo pirmininkas, tiek jo pavaduotojai pagal jiems priskirtas sritis, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja bylų paskirstymo taisyklių laikymąsi, sprendžia su jų taikymu susijusius klausimus ar kitus šiose taisyklėse tiesiogiai nenumatytus, tačiau skirstant bylas iškylančius klausimus bei turi pareigą teikti siūlymus teismo pirmininkui ar jo pavaduotojui, kaip spręsti klausimus, kilusius dėl šių taisyklių taikymo.
Atkreiptinas dėmesys, jog analizuojamu laikotarpiu nuo 2019 m. liepos 1 d. iki 2020 m. birželio 30 d., komisijos turimais duomenimis Kauno apylinkės teisme 2019 metais nebuvo atlikta Kauno apylinkės teismo Kauno rūmų planinių ar neplaninių tikslinių patikrinimų vertinamojoje srityje.
Kaip buvo nustatyta atlikto vertinimo metu, korupcijos rizika šioje srityje yra valdoma ir galėtų būti pažeista tik esant nesąžiningiems atskingų darbuotojų veiksmams. Paskirstant bylas laikomasi įstatymų, yra priimti teisės aktai, būtini įstatymų ir kitų teisės aktų įgyvendinimui, veiksmų atlikimo tvarka yra skaidri, nes yra įtvirtinti sprendimų priėmimo principai, aiškūs kriterijai, terminai, nustatytos tvarkos nesuteikia bylas skirstantiems asmenims veikti savo nuožiūra.
Komisija konstatavo, jog šioje veiklos srityje reglamentuotos pakankamos procedūros, paskirti atsakingi asmenys, todėl šioje teismo veiklos srityje didelės tikimybės pasireikšti korupcijai nėra.
Antikorupcinė komisija taip pat pažymi, kad korupcijos mažinimas turėtų būti kiekvieno darbuotojo pareiga. Siekiant įgyvendinti prevencines priemones, teisėjų bei teismo darbuotojų švietimui yra numatytos, kartu su Specialiųjų tyrimų tarnyba nuotoliniu būdu organizuojamos švietėjiškos paskaitos apie korupciją (sąvoką, rizikos sritis, atsakomybę, dovanos bei kyšio sampratą, korupcijos prevencijos priemones). Numatomos nuotolinių paskaitų datos yra 2020 m. lapkričio 27 d. Kauno apylinkės teismo Kauno rūmams, bei 2020 m. gruodžio 17 d. kitiems teismo rūmams (Jonavos, Kaišiadorių, Kėdainių).
Kauno apylinkės teismo pirmininkas, džiaugdamasis pokyčiais bei teigiamai vertindamas Antikorupcinės komisijos kokybišką darbą ir iniciatyvas, ypatingai – priemonėmis, numatytomis į ateitį, pažymėjo, jog tikisi, kad komisijos pasiūlytos priemonės, viena jų – stiprinti teismo darbuotojų atsparumą korupcijos apraiškoms, bus kitų metų prioritetinis tikslas darbuotojų švietimui antikorupcijos prevencijos srityje. „Tai stiprus žingsnis, artėjant prie nulinės tolerancijos korupcijai ribos“. – pabrėžė teismo pirmininkas Arūnas Purvainis.
Susipažinti su teismo veiklos sričių vertinimo išvada galite čia.