Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius teigia, kad priimant sprendimus dėl „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą nutraukimo būtina neskubėti ir įvertinti kuo daugiau aplinkybių.
„Karštakošiškų sprendimų negali būti. Parlamentiniai komitetai bus tas lakmuso popierėlis, kad būtų pradėta kalbėti viena kalba ir ne taip, kaip ta karšta bulvė – čia tas atsakingas, čia tas atsakingas“ -trečiadienį LRT radijui sakė K. Starkevičius.
„Mes iš tikrųjų pasižiūrėsime visas sutartis ir įvertinsime ekonomines pasekmes, tokie įvertinimai tikrai bus. Dėl geopolitinės situacijos tai, aišku, bus įvertinta geopolitiniame kontekste“, – pridūrė jis.
K. Starkevičiaus teigimu, aiškinantis tebesitęsiančio trąšų tranzito nepaisant įsigaliojusių JAV sankcijų „Belaruskalij“ aplinkybes žadama apklausti buvusį „Lietuvos geležinkelių“ vadovą Mantą Bartušką, įmoės valdybą, Klaipėdos uosto atstovus ir susisiekimo ministrą, peržiūrėti sutartis dėl trąšų gabenimo.
„Mus domina sutartys, ilgalaikės ir trumpalaikės, kokiomis sąlygomis jos buvo sudarytos, kam nors žinant ar nežinant, ar tik „Lietuvos geležinkelių“ vadovams prisiimant visą atsakomybę. Taip pat pasižiūrėsime Klaipėdos uosto visus momentus dėl šių sutarčių vykdymo, ekonomines pasekmes“, – kalbėjo K. Starkevičius.
„Valstiečių“ frakcijos narys Jonas Jarutis teigė, kad dabartinė Lietuvos užsienio ir vidaus politika paremta veiksmais, o tik vėliau galvojama.
„Pirmiausia, prieš priimant ar reikalaujant kažko reikėjo įsivertinti, kokį tai nuostolį neš ne tik mūsų vertinimui užsienyje ir tarptautinėje politikoje, bet ir mūsų ekonomikai“, – LRT radijui sakė jis.
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos (NSGK) bei Ekonomikos komitetai, tirsiantys „Belaruskalij“ trąšų gabenimą per Lietuvą, darbą planuoja pradėti kitą savaitę.
Seimas prieš Kalėdas du kartus atmetė opozicijos siūlymus sukurti specialią laikinąją „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą tyrimo komisiją. Taip pat nepritarta idėjai pavesti tyrimą atlikti Užsienio reikalų komitetui jam suteikus tokios komisijos įgaliojimus.
Vyriausybinė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija gruodžio 21 dieną paskelbė, kad 2018 metų „Belaruskalij“ ir „Lietuvos geležinkelių“ sutartis, taip pat 2021 metų spalį pasirašyti jos pakeitimai neatitinka nacionalinio saugumo interesų.
Jei Vyriausybė galutinai pripažins, kad ji kelia grėsmę šalies saugumui, tai galėtų tapti pagrindu nutraukti „Belaruskalij“ ir „Lietuvos geležinkelių“ sutartį su mažiausiais nuostoliais. Sprendimą ji turėtų priimti kitą savaitę.
„Belaruskalij“ trąšų tranzitas per Lietuvą tęsiasi nepaisant gruodžio 8 dieną įsigaliojusių JAV sankcijų šiai įmonei. Baltarusijos įmonė prieš įsigaliojant sankcijoms pervedė avansą „Lietuvos geležinkeliams“ už kelis mėnesius į priekį.
Verslo naujienų skyrius