Lietuvoje ir dar 20-yje pasaulio šalių pradedamas tyrimas apie vaizdo žaidimus ir juose atliekamus piniginius mokėjimus (mikrotransakcijas): siekiama išsiaiškinti, su kokiomis išlaidomis susiduria šeimos ir kokie iššūkiai kyla bandant visa tai kontroliuoti. Vienas iš svarbiausių tarptautinio tyrimo tikslų – suprasti įsitraukimo į vaizdo žaidimus apimtis ir parengti gaires, skirtas reguliuoti vaikų ir paauglių pirkimus vaizdo žaidimuose.Tyrimą organizuoja Kanados Vaterlo universitetas, Gibraltaro universitetas ir Vengrijos ELTE Eötvös Loránd universitetas, o mūsų šalyje jį vykdo Lietuvos sveikatos mokslų universitetas (LSMU) drauge su partneriu – Skaitmeninės etikos centru.
Pasaulio mokslininkus domina įsitraukimas į žaidimus ir finansinės operacijos juose
„Lyginsime skirtingų šalių patirtį, kad geriau suprastume, kokia pagalba reikalinga tėvams ir globėjams valdant vaikų įsitraukimą į vaizdo žaidimus ir pinigines išlaidas juose. Tyrimo įžvalgos bus naudingos rengiant rekomendacijas šeimoms ir gaires politikos formuotojams, kad galėtume įstatymiškai reglamentuoti vaikų ir paauglių finansines operacijas, vadinamąsias mikrotransakcijas, vaizdo žaidimuose“, – sako tyrimo Lietuvoje vadovė LSMU profesorė dr. Vesta Steiblienė.
Mokslininkai tikisi, kad šio tyrimo rezultatai padės atskleisti realias problemos apimtis Lietuvoje ir pasaulyje. „Jei jūsų vaikas žaidžia vaizdo žaidimus – labai kviečiame dalyvauti tyrime ir pasidalinti savo patirtimi. Tėvų, globėjų atsakymai itin reikalingi rengiant pagalbos strategijas, skirtas valdyti ir suaugusiųjų, ir vaikų įsitraukimą į vaizdo žaidimus – vieną sudėtingiausių probleminio interneto naudojimo (PIN) formų”, – sako LSMU mokslininkas dr. Julius Burkauskas, Skaitmeninės etikos centro ekspertas.
Auginantiems 5-17 metų vaikus – mokslininkų kvietimas
Kviečiami dalyvauti lietuviškai kalbantys, Lietuvoje gyvenantys asmenys, auginantys ar globojantys 5–17 metų vaiką, kuris žaidžia ar yra žaidęs vaizdo žaidimus. Vaikai tyrime nedalyvauja – internetinę anoniminę 15-20 minučių apklausą apie šeimos narių elgseną žaidžiant vaizdo žaidimus ir pinigines išlaidas juose pildo vienas iš tėvų ar globėjų.
Tyrimo dalyvis negauna kokios nors asmeninės naudos, tačiau tyrimo klausimai leidžia geriau suprasti, ar vaizdo žaidimų išlaidos šeimoje pakankamai kontroliuojamos ir kokia šių žaidimų ir piniginių išlaidų juose įtaka santykiams šeimoje.
Pasak tyrimo partnerio – Skaitmeninės etikos centro – įkūrėjos Renatos Gaudinskaitės, situacijos šeimose būna skirtingos: „Kartais tėvai apskritai nustemba sužinoję apie galimybes leisti pinigus vaizdo žaidimuose įsigyjant įvairius virtualius įrankius. Būna, kad apie vaikų išlaidas jie sužino tik gavę sąskaitas už mobiliaisiais įrenginiais atliktus mokėjimus. Tuo tarpu kitose šeimose tėvai ir patys žaidžia vaizdo žaidimus ir iš anksto jiems planuoja tam tikrą pinigų kiekį“.
Tyrėjos nuomone, vien apklausos užpildymas tėvams suteiks papildomos informacijos, kaip geriau valdyti vaizdo žaidimų įpročius ir su tuo susijusias išlaidas šeimose.
Tikimasi sulaukti per 1000 užpildytų Lietuvos tėvų ir globėjų anketų. Tyrimo apklausos nuoroda lietuvių kalba: http://bit.ly/Vaizdo-zaidimu-tyrimas (Vaterlo universiteto platforma „Qualtrics”).
Pagrindinė iliustracija – asociatyvinė iš © CANVA.