Antrą kartą per metus matuojamo Lietuvos vežėjų sąjungos (LVS) Transporto sektoriaus rinkos dalyvių vertinimų bei lūkesčių indikuoja apie sektoriaus sąstingį ir nežinomybę 2024 metais. Lyginant su praėjusiu laikotarpiu, indeksas smuko dviem dešimtosiomis punkto dėl sumažėjusių transportavimo bei sandėliavimo paslaugų apimčių ir nedidėjusių atlyginimų.
Lemia teisės aktai ir darbuotojų trūkumas
Vertinant penkis pagrindinius bei vieną svertinį kriterijus apie tai kaip keitėsi transportavimo ir sandėliavimo paslaugų apimtys bei kainos, kito darbuotojų skaičius ir jų atlyginimai bei įmonių veiklos sąnaudos su investicijoms aiškėja, kad Lietuvos vežėjai išlieka skeptiški dėl rinkos atsigavimo, patiria praradimus ir įvardija esminius ekonomikos skaudulius.
Pagrindiniu veiksniu turinčiu lemiamos įtakos verslui vėl nurodomi Lietuvos Respublikos Seimo bei Vyriausybės priimami teisės aktai (Nurodė 61 proc. apklaustųjų dabar, lyginant su 52 proc. praėjusį laikotarpį). Anksčiau lygiaverčiai vertintas darbuotojų trūkumas dabar jau antroje vietoje (Įvardijo 55 proc. respondentų dabar, lyginant su 40 proc praėjusį laikotarpį). Trečią poziciją dalijasi net trys veiksniai: ES mobilumo paketas ir jo pasekmės (50 ir 36 porc.), degalų kainos (50 ir 63 proc.) bei draudimo sąlygos ir kainos.
„Labai sumažėjo krovinių kiekis. Kuo tolyn tuo blogyn. Išoriniai ir vidiniai politiniai viražai blogina maźųjų ir vidutinių veżejų siuaciją… Dirbama daug, kad būtų rezultatai”, – rašo apklausos dalyviai savo komentaruose.
Vertindami paskutinį praėjusiųjų metų pusmetį, respondentai nurodė, kad transportavimo ir sandėliavimo paslaugų apimtys sumažėjo. Kartu prognozuojama, kad tokia pati, tik kiekybiškai didesnė tendencija išliks ir ateityje. Tuo tarpu, transportavimo ir sandėliavimo kainos, tikėtasi, kad nepakis, tačiau reikšmingoms dalims sektoriaus dalyvių jos padidėjo arba sumažėjo. Dabar vėl viliamasi, kad kainos nepakis.
Atlyginimai nedidėja
Transporto sektoriaus darbuotojų skaičius bei atlyginimai sudaro dar vieną grupę, kurioje respondentų atsakymai indikuoja apie žmogiškųjų išteklių aspektus. Tiek pernai tikėtasi, tiek šiemet konstatuota, tiek ateityje prognozuojama, kad atlyginimai bei darbuotojų skaičius nepakis. Paskutiniais duomenimis daugėja manančiųjų, kad darbuotojų trūkumas taps ryškesniu, kai tuo tarpu jų atlyginimai nerodo tendencijų didėti.
Trečioji klausimų grupė rodo įmonių plėtros perspektyvas. Čia vertinamos investicijos į plėtrą ir gretinamos su svertiniu veiklos sąnaudų rodikliu. Jei pernai manyta, kad pinigų plėsti verslą daugiau nebus, tai metų sandūroje matosi jų didėjimas, o prognozėse panašiai tikimasi, kad investicijos nepakis ir didės. Papildomas dėmuo apie veiklos sąnaudas rodo, jog jos didėjo ir dar ženkliai didės.
Lūkesčiai mažėja
Apibendrinant ir lyginant su pirmosios apklausos duomenis konstatuotina, kad LVS transporto sektoriaus rinkos dalyvių lūkesčių indeksas krenta dėl mažėjančių transporto bei sandėliavimo paslaugų apimčių, o sektoriaus darbuotojų atlyginimai nedidėja, kaip tikėtasi.
LVS tiriamas Lietuvos transporto sektoriaus rinkos dalyvių lūkesčių indeksas skaičiuojamas kas pusmetį, apklausiant transporto grandine susietų įmonių vadovus ir vertinamas penkių balų sistema, kurioje aukščiausias reiškia palankiausius rodiklius. 2023 – 2024 metų sandūrą vertino daugiausia gegužės 30 Vilniuje vykusio Lietuvos vežėjų suvažiavimo delegatai.
Komentuodamas apklausos rezultatus, transporto įmonių Lietuvoje ir Jungtinėje Karalystėje vadovas Rytis Petraitis pastebėjo rodiklių sąstingį bei transporto sektoriaus rinkos dalyvių nežinomybę.
„Tai yra stagnaciją su nežinomybe bei ištvermę demonstruojančio sektoriaus rezultatai.”, – tyrimo rezultatus apibendrina R. Petraitis.
Siekiant didesnės statistinės imties, LVS kviečia kuo daugiau transporto sektoriaus bei tiekimo grandine susijusių įmonių vadovų pasisakyti toliau vertinant 2024 metų pirmąjį bei prognozuojant antrąjį pusmetį.