2022 03 21
„Tęsiantis Putino karui prieš Ukrainą, Europos energetinė priklausomybė nuo Rusijos yra viena aktualiausių temų, nes tiekiamas iškastinis kuras ne tik prisideda prie globalinio atšilimo, bet ir finansuoja Rusijos karo veiksmus Ukrainoje. Europa turi permąstyti visą energetikos sistemą ir greičiau judėti prie darnaus judumo sprendimų“, – tokį raginimą susisiekimo viceministrė Agnė Vaiciukevičiūtė išsakė didžiausiame darnaus judumo sektoriaus renginyje „Autonomy Paris“, kovo 16–17 dienomis vykusiame Prancūzijos sostinėje Paryžiuje.
„Transporto sektorius – vienas didžiausių aplinkos teršėjų, todėl globalinio atšilimo kontekste prioritetus keliame žalesniam, aplinkai draugiškesniam susisiekimui. Dabartinėje geopolitinėje situacijoje šie sprendimai įgauna dar daugiau svarbos. Europa yra labai priklausoma nuo Rusijos energijos, nes ir toliau suvartojame jos daugiau, nei patys pagaminame, o didžiausi energijos šaltiniai vis dar yra nafta ir dujos. Dėl kylančių degalų kainų šiandien dalis mūsų jaučiamės įstrigę – važinėjame netinkamomis – brangiomis ir taršiomis – transporto priemonėmis“, – renginyje „Autonomy Paris“ sakė susisiekimo viceministrė A. Vaiciukevičiūtė.
Transporto sektoriaus žalinimas bei darnaus judumo skatinimas yra vieni iš svarbiausių Susisiekimo ministerijos plėtros programos 2022–2030 metams prioritetų.
Lankydamasi renginyje Prancūzijoje, viceministrė dalyvavo diskusijoje apie viešojo transporto elektrifikaciją. Diskusijoje su atstovais iš Pietų Amerikos ir Europos kalbėta apie galimybes ir iššūkius, kylančius diegiant elektra varomą viešąjį transportą.
Šiandien Europoje vidutiniškai vos 4 proc. viešojo transporto parko yra elektrifikuota. Siekiama, kad trečdalis Europos viešojo transporto iki 2030 m. būtų nulinės emisijos, t. y. būtų varomi elektra ar vandeniliu. Tais metais nulinės emisijos autobusai turėtų sudaryti du trečdalius visų registruojamų naujų miesto autobusų.
Lietuvos autobusų parkas yra gana senas (vidurkis 14 metų) ir taršus, viešojo transporto parką sudaro apie 3200 transporto priemonių, iš kurių apie 13 proc. yra elektra varomi autobusai ir troleibusai. Alternatyviųjų degalų įstatyme numatyta, kad nuo 2029 m. visas viešasis transportas Lietuvoje turėtų būti pritaikytas naudoti alternatyviuosius degalus.
Susisiekimo ministerijos plėtros programoje numatyta padidinti atsinaujinančių energijos išteklių dalį, palyginti su bendruoju energijos suvartojimu transporto sektoriuje, nuo 4,04 proc. iki 15 proc.