Pagal Europos Komisijos rekomendacijas atnaujinus dalies prekių tranzitą tarp Rusijos pagrindinės dalies ir Kaliningrado srities, Lietuva yra pasiruošusi galimoms tolesnėms Rusijos provokacijoms, sako susisiekimo ministras Marius Skuodis.
LRT televizijai jis pabrėžė, kad iš Rusijos „retorikos arba iš propagandos turbūt galima bet kada bet ko tikėtis“.
„Aš manau, kad mūsų nacionaliniam saugumui didžiausia grėsmė turbūt yra mūsų geografinė padėtis, ir jos nepakeisime. Visų institucijų pareiga ir atsakomybė yra tiesiog numatyti tas grėsmes ir būti pasiruošusioms reaguoti“, – sakė ministras.
„Mes esame pasiruošę maksimaliai ir geležinkeliai savo klientus yra labai aiškiai informavę, kaip skaičiuojami vidurkiai, kiek, pagal kokius prekių kodus, ar jie artėja prie viršijimo, ar jau yra ir viršyti, kas gali važiuoti, kas ne, kaip vyksta procedūros“, – kalbėjo jis.
Pasak M. Skuodžio, Lietuva yra atvira ir pateikia visus krovinių vežimo duomenis Rusijai ir tai „paliekama kitai pusei vertinti“.
„Lietuvos geležinkelių“ krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“ penktadienį pranešė atnaujinusi nuo birželio vidurio sustabdytą sankcionuotų prekių tranzitą tarp Rusijos ir Kaliningrado, kaip tai numato Europos Komisijos paskelbtos gairės.
Sankcijomis draudžiamų prekių tranzitas leidžiamas tik tada, jeigu jos yra būtinos, nėra laikomos neįprastu srautu ar prekybos modeliu ir kurios neapeina ribojimų.
Krovinių pervežimo apimtys turi atitikti trejų metų – nuo 2019 metų sausio iki 2021 metų gruodžio pabaigos – geležinkeliais pervežtų prekių vidurkį. Vidurkiai bus skaičiuojami kiekvienam prekės kodui atskirai, o jų kiekiui pasiekus metinius vidurkius, paraiškos bus atmetamos.
M. Skuodis teigė, kad pirminę prekių patikrą atlikus geležinkeliams, traukiniai yra stabdomi Lietuvos pasienyje su Karaliaučiumi, juos tikrina muitinės atstovai. Anot jo, viršijus vidurkius, „Lietuvos geležinkeliai“ tiesiog atmes paraiškas.
„Pirmiausia geležinkeliai nederintų tokios paraiškos ir teoriškai traukinys negali atvažiuoti. Na, o jeigu taip atsitiktų, kad jis atvažiuoja, tiesiog būtų sustabdytas ir išsiųstas atgal. Čia nieko naujo, yra kaip ir su bet kuria trečiąja šalimi. Tokios procedūros yra įprastos“, – tvirtino jis.
Dalies Rusijos prekių tranzitą į Kaliningradą Lietuva sustabdė, birželio viduryje įsigaliojus ES sankcijoms, paskelbtoms dėl Maskvos invazijos į Ukrainą, ir nurodė tai dariusi remdamasi ankstesniu tranzitą draudusiu EK sankcijų išaiškinimu.
Birželio 17-ąją įsigaliojo draudimas į ES teritoriją gabenti rusišką plieną ir juoduosius metalus, liepos 10-ąją – cementą, alkoholį, medienos, stiklo, aliuminio, popieriaus gaminius, gipsą, laivų dalis. Rugpjūčio 10-ąją įsigalios draudimas vežti anglį ir kitą kietąjį iškastinį kurą, o nuo gruodžio 5 dienos – rusišką naftą ir jos produktus.
Liepos 13-ąją Europos Komisija išleido gaires, kuriomis ji leido Rusijai gabenti sankcionuotas prekes į ir iš Kaliningrado srities per Lietuvą tik šio eksklavo poreikiams ir tik geležinkeliais.
BNS, Lietuvos naujienų skyrius