Žymiai didesnis greitis, kardinaliai kitokia trasos danga ir dar didesnė ekipažo koncentracija. Tokius skirtumus tarp žiemos ir vasaros ralių žino daugelis, kurie domisi šia sporto šaka, tačiau pirmajam Lietuvos ralio čempionato etapui „Winter Rally“ besiruošiantis lenktynininkas Justas Tamašauskas papasakojo dar daugiau žiūrovui plika akimi nematomų skirtumų.
Kodėl kai kurie lenktynininkai renkasi tik šiltojo sezono metu vykstančius ralius?
Ralis žiemą – ypatingas. Jis reikalauja labai daug pasiruošimo – tiek finansų, tiek laiko atžvilgiu. Daugiausiai atsieina ratlankiai ir padangos – jos daug brangesnės nei vasarinės, jų reikia kelių komplektų, jos privalo būti kokybiškos. Vasarą, treniruotėms, mes galime rinktis ir naudotas padangas, tačiau žiemą to sau leisti negalima – čia ypač svarbus geras sukibimas. Jeigu jo nėra – nėra naudos ir iš treniruotės. Be to reikia ir nemažai fizinio pasiruošimo – treniruočių, kurių metu prisimenama vairavimo žiemą technika. Ir, priminsiu, visa tai – tik dėl vienų varžybų.
Ne gana to, pagal dangą keičiami ir automobilio važiuoklės nustatymai: aukštis, standumas, ratų išvirtimas ir suvedimas. Visa tai daroma tam, kad turėtumėme kuo geresnį sukibimą su kelio danga ir finišą pasiektumėme turėdami geriausią įmanomą rezultatą. Pasiruošimas žiemos raliams gal ir skamba sudėtingai, tačiau mūsų „Tamašauskas Racing“ komanda taip kruopščiai ruošiasi kiekvienam raliui.
Kaip skiriasi sportinis vairavimas žiemą ir vasarą?
Viskas yra įpročio reikalas. Bėgėjimasis, stabdymas, slydimas – šie dalykai kinta nuo menkiausių oro sąlygų pasikeitimų ar padangų pasirinkimo. Taigi pagrindinė užduotis – susireguliuoti automobilio parametrus taip, jog jie atitiktų esamas oro sąlygas. Vairuotojas ir automobilis – turi būti darnus mechanizmas. Žinoma, per 15 metų sporte labai greitai sugebame adaptuotis, nes jaučiame pasikeitimus. Treniruotės dabar daugiausia atlieka streso mažinimo funkciją prieš varžybas.
Tačiau yra esminių skirtumų tarp važiavimo žiemą ir vasarą, pavyzdžiui, sukibimas ir greitis. Ant sniego bei žvyro gero sukibimo nėra, tačiau jeigu trasa yra sukietėjusi nuo šalčio ar net apledėjusi, greitis tampa išties didelis, didesnis nei vasarą. O smagiausia yra tai, jog šiltuoju metų laiku didelį greitį išvystyti gali bet kas, atvirkščiai nei žiemą, kuomet tai sau leidžia tik sportininkai, apsiginklavę specialiomis dygliuotomis padangomis. Tad žiemą, kol standartiniai automobiliai keliuose „rieda“, mes važiuojame maksimaliu tempu. Aišku, didelis greitis reikalauja ir dar geresnės reakcijos iš piloto bei šturmano.
Ar didesnis greitis reiškia ir mažesnį saugumą?
Viskas priklauso nuo situacijos. Saugu tol, kol pasirenkamas atitinkamai saugus greitis. Taip pat svarbu, jog žiūrovai pasirinktų tinkamą vietą ralio stebėjimui, pavyzdžiui, numatytose žiūrovų erdvėse. Nerekomenduojama stovėti išorinėje posūkio dalyje, taip pat – atkarpose, esančiose iš karto už posūkio ar tramplyno. Būti posūkio „viduje“ ar žemiau kelio lygio – taip pat pavojinga.
Pirmasis Lietuvos ralio čempionatas „Winter Rally“ vyks Utenos ir Molėtų apylinkėse 2019 m. sausio 25–26 dienomis. Šį kartą, ralio metu, visi entuziastai turės neįkainojamą progą savo kailiu pajusti, kaip apledijusioje trasoje važiuoja „Rally Taxi“ automobilis. Bilietus įsigyti ir daugiau informacijos apie renginį, nemokamą koncertą, atnaujintus greičio ruožus, festivalio miestelį bei „Rally Taxi“ rasti galite oficialioje organizatoriaus svetainėje www.winterrally.lt.
Photo: Vytautas Pilkauskas ir Domas Lukauskis.