Tikimasi, kad JAV automobilių importo muitai skaudžiai smogs automobilių prekės ženklams ir šalims visame pasaulyje, o ekonomistai perspėja, kad itin didelį poveikį gali pajusti maža Europos valstybė.
JAV jau paskelbė 25 proc. tarifą visoms importuojamoms transporto priemonėms, o nuo ketvirtadienio įsigaliojo mokesčiai transporto priemones importuojančioms įmonėms. Baltieji rūmai pareiškė, kad mokestis automobilių dalims turėtų būti pradėtas taikyti gegužės mėn.
Pastaraisiais mėnesiais prezidento atgaliniai pranešimai dėl tarifų sukėlė nerimą pasaulio investuotojams, įmonių vadovams ir JAV prekybos partneriams. Vokietija pasmerkė D. Trumpo 25 proc. automobilių tarifus kaip blogą naujieną JAV, Europos Sąjungai ir pasaulinei prekybai.
Nyderlandų banko ING ekonomistai Inga Fechner ir Rico Luman teigė, kad nors pagal vertę D. Trumpo 25 % automobilių tarifai labiausiai veikia Vokietiją, didžiausią poveikį gali pajusti Slovakija.
„Vokietijos automobilių pramonė atsidūrė audros akiratyje ir pagal vertę yra bene labiausiai pažeidžiama, nes tarifai gali paveikti tokius pagrindinius žaidėjus kaip “Volkswagen„
, BMW, “Mercedes„ ir ‚Porsche“, – teigiama kovo 28 d. paskelbtame ING tyrimo pranešime.
„Tačiau Slovakija, kurioje veikia kelios automobilių gamyklos, yra labiausiai pažeidžiama pagal bendrą JAV eksporto apimtį“, – pridūrė jie.
Dėl klestinčios automobilių pramonės Slovakija vadinama „Europos Detroitu“. Vos 5,4 mln. gyventojų turinti šalis yra labai priklausoma nuo JAV prekybos, nes automobiliai sudaro didelę jos eksporto į JAV dalį, o šiame sektoriuje netiesiogiai dirba daugiau kaip 250 000 žmonių.
Tačiau gamyba gali pradėti persikelti į JAV. ING atstovai sakė, kad prieš įvedant D. Trumpo automobilių tarifus į JAV buvo pradėtos vežti automobilių siuntos ir kad „tai atsitrauks“, kai priemonės bus įvestos.
„Esant dideliam neapibrėžtumui investuotojams tiekimo grandinės nebus iš karto perorientuotos ir pertvarkytos, tačiau jei tai truks kurį laiką, gamyba pradės persikelti į JAV“, – trečiadienį sakė A. Luman.
Kita vertus, A. Lumanas teigė, kad Slovakijoje gamybos sąnaudos vis dar yra palyginti nedidelės, nes vietos darbo užmokestis yra gerokai mažesnis nei Vokietijoje.
„Taigi VW ir ‚Stellantis‘ greičiausiai sieks išlaikyti aukštą savo gamyklų Slovakijoje užimtumo lygį, todėl eksporto nuosmukis taip pat gali turėti įtakos gamybai kitose Europos šalyse, kurios bus pakeistos“, – sakė Lumanas.
Slovakijos sostinėje Bratislavoje įsikūrusio analitinio centro „Globsec“ vyriausiasis ekonomistas Vladimiras Vaňo anksčiau apibūdino D. Trumpo tarifų perspektyvą kaip „keliančią nerimą“ Slovakijai, kartu leisdamas suprasti, kad šalis trumpuoju laikotarpiu gali padaryti „labai nedaug“.
Slovakijos vyriausybės atstovas spaudai iš karto negalėjo pateikti komentarų. ING duomenimis, Slovakija yra trečia pagal dydį Europos lengvųjų automobilių eksportuotoja į JAV kartu su Švedija, kurios eksporto vertė į JAV 2023 m. sieks 4 mlrd. eurų (4,3 mlrd. JAV dolerių).
Pažymėtina, kad ING teigė, jog daugiau nei 73 % viso Slovakijos eksporto į JAV sudaro automobiliai ir jų dalys, todėl šalis yra labai priklausoma nuo D. Trumpo tarifų.