Nuo metinių finansinių ataskaitų gali priklausyti ne tik jūsų įmonės reputacija, bet ir gebėjimas pritraukti investicijas, ar gauti finansavimą. Klaidos ataskaitose gali turėti ilgalaikių pasekmių, todėl tinkamas pasiruošimas yra esminis sėkmingam verslo valdymui.
Nors daugelis mano, kad šis procesas yra neišvengiamas rūpestis, iš tiesų, tinkamai pasiruošus, metų pabaigos ataskaitų rengimas gali būti gerokai paprastesnis. Finansinės apskaitos įmonės Finnordic, UAB direktorius Žilvinas Danielius Žaliauskas, pateikia keletą praktinių patarimų, kaip užtikrinti, kad visi dokumentai būtų tvarkingi ir metinę finansinę atskaitomybę pasiruošti be streso.
Pirma, patikrinkite ir sutvarkykite visus dokumentus
Pirmasis žingsnis ruošiantis metų uždarymui – užtikrinti, kad visi finansiniai dokumentai yra atiduoti buhalterijai. Įsitikinkite, kad visos sąskaitos, kvitai, pirkimo-pardavimo sutartys, paskolų, lizingų ir kt. sutartys, deklaracijos ir kt. įmonės ūkinių operacijų įforminimo dokumentai patikrinti ir apskaityti. Dažnai nutinka taip, kad ne visos sąskaitos pateiktos, trūksta sąskaitų apmokėjimo kvitų, trūksta sutarčių. To sekoje iškreipiami įmonės veiklos rezultatai ar apskritai įmonės finansinė padėtis. Reiktų nuolatos bendrauti su savo buhaltere ir aiškintis kokių dokumentų trūksta, kurios ūkinės operacijos yra neaiškios.
Antra, kontrolinis balanso patikrinimas
Pateiktu balansus reiktų pasitikrinti (kiek tai leidžia finansinis raštingumas ir laiko resursai). Kiekvienam balanse turėtų būti patikrintas banko ir kasos likutis, gautinos ir mokėtinos sumos. Taip pat pernai metų rezultatas ir jo paskirstymas, kaip ir turto apyvarta per metus. Šiai dienai daugelis buhalterių tiesiog nederina gautinų ir mokėtinų sumų likučių – tai neleistina. Privaloma suderinkite gautinas ir mokėtinas sumas su klientais ir tiekėjais.
Trečia, peržiūrėkite visas pajamas ir sąnaudas
Patikrinkite, ar visos pajamos ir sąnaudos yra apskaitytos ir apskaitytos teisingai pagal atitinkamus sąnaudų ir pajamų straipsnius. Tai padės tiksliai suprasti įmonės pelningumą, lengviau aptikti klaidas, neatitikimus.
Ketvirta, atlikite atsargų ir ilgalaikio turto inventorizaciją, vertinimą
Jei įmonė turi atsargų ar ilgalaikio turto, būtina kas metus jį inventorizuotis, o kai kuriais atvejais net atlikti papildomą vertinimą. Atlikdami šį procesą galite įsitikinti, kad turtas yra teisingai apskaitomas, tinkamai amortizuojamas ir jo esama vertė realybėje atitinka vertę apskaitoje. Atliekant metinę turto inventorizaciją būtų pravartu peržvelgti ir įmonėje taikomą šios srities apskaitos politiką.
Penkta, patikrinkite mokesčių deklaracijas ir mokestines prievoles
Svarbu patikrinti, ar visi mokesčiai yra teisingai apskaičiuoti ir sumokėti. Taip pat peržiūrėkite ankstesnes mokestines deklaracijas ir pasiruoškite visiems reikalingiems mokėjimams, kurie gali atsirasti metų pabaigoje. Patikrinkite, ar nėra pradelstų mokesčių mokėjimų, ar valstybinėms institucijoms gautinų ar mokėtinų sumų likutis sutampa su apskaitos likučiu. Vadovams būtina pasidaryti metinį, preliminarų mokestinių prievolių planą, įtraukiant pagrindinius mokesčius, kaip pelno mokestį, pridėtinės vertės mokestį (PVM), žemės, turto ir kitus panašius mokesčius.
Šešta, bendraukite su buhalteriu ar auditoriumi
Buhalteriai ir auditoriai gali būti puikūs partneriai ruošiantis metinėms finansinėms ataskaitoms. Pasikalbėkite su jais apie jūsų įmonės specifinius poreikius, patikrinkite, ar nėra klaidų, ir gaukite vertingų įžvalgų apie galimus patobulinimus. Paklauskite buhalterio, ar visos procedūros yra atliktos pagal galiojančius teisės aktus.
Galiausiai, nepamirškite planuokite iš anksto!
Finnordic, UAB direktorius Ž. D. Žaliauskas pabrėžia, kad metinė finansinė atskaitomybė nėra parengiama per vieną dieną. Todėl reiktų planuoti visus žingsnius iš anksto – „kuo anksčiau pradėsite, tuo mažiau streso patirsite. Jūsų buhalteriai gali pradėti ruošti metinę atskaitomybę anksčiau, taip jūs, greičiausiai, išvengsite paskutinės minutės problemų.”