Mokslo metų pradžia kelia jaudulį kiekvienam moksleiviui: kaip seksis ruoštis pamokoms, kaip pavyks suprasti naujus dalykus, kaip priims klasės draugai? Šiuos ir kitus nuogąstavimus vaikams dažniausiai padeda įveikti tėvai, tačiau vaikų globos namų auklėtiniams savo rūpesčiais ir džiaugsmais tenka dalintis tarpusavyje arba patikėti juos prižiūrintiems specialistams. Vaiko teisių apsaugos specialistai teigia, kad rūpintis vaiko teise į mokslą – itin reikšmingas jų užmojis.
Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos Kauno miesto vaiko teisių apsaugos skyriaus (VTAS) specialistai pakvietė vaikus, gyvenančius Kauno savivaldybės vaikų globos namuose, pokalbiui apie jų teisę gauti tinkamą išsilavinimą, ateities svajonių ir tikslų įgyvendinimo galimybes, kurias gali garantuoti mokslas.
„Jeigu šiandien jūsų paklausčiau, kuo norėtumėte būti po kelių metų ir ką turėtume daryti, kad tai pasiektumėte, koks būtų jūsų atsakymas?“, – susirinkusiųjų teiravosi Kauno miesto VTAS vedėja Andželika Vežbavičiūtė.
Trys vaikai atsakė svajojantys būti karininkais, vienam prie širdies mechanika, kitam – dizainas, o vieną merginą domina psichologijos mokslai. Vaikai vieningai sutarė, kad kelias link norimos profesijos gali būti sudėtingas, bet negailint nuoširdaus darbo ir pastangų – įveikiamas.
Vaikų globos namų globotinis: teisei mokytis gali sutrukdyti tik karas
Susitikime kalbėta, jog Lietuvoje vaiko teisė į mokslą yra reglametuota įstatymų ir sudarytos visos sąlygos ją įgyvendinti, ginti vaiko teisių apsaugos specialistams. Vaikams užsiminta, jog kitose pasaulio šalyse net keliasdešimt milijonų vaikų neturi galimybių mokytis, o dar didesnis skaičius jų nemoka nei skaityti, nei rašyti. Vaikų klausta, kokios, jų nuomone, priežastys gali lemti tokią problematiką. Jie nedvejodami įvardijo ekoniminius sunkumus ir prastas gyvenimo sąlygas. Pasiteiravus, kas mūsų šalyje galėtų sutrukdyti jų mokslams, sulaukta netikėto atsakymo.
„Tik trečiasis pasaulinis karas gali sutrukdyti mūsų teisei mokytis“, – užtikrintai atsakė mažametis.
A.Vežbavičiūtė priminė atvykusiems vaikams, kad jie turi visas galimybes mokytis, kurti, tobulėti ir realizuoti save. Anot jos, jeigu jie susiduria su tam tikrais sunkumais mokykloje, kurie galimai kenkia jų siekiui įgyti žinių, gerai ir saugiai jaustis ugdymo įstaigose, jie turi galimybę kreiptis pagalbos į mokyklose dirbančius pagalbos mokiniui specialistus, į vaikų globos namų darbuotojus arba į vaiko teisių apsaugos specialistus.
Vaikų augimui ir tobulėjimui – palankios sąlygos
Pasak Kauno savivaldybės vaikų globos namų direktorės Elenos Trimonienės, yra nuolat stengiamasi dėl globotinių gerovės: pagal mainų projektus vykstama tobulintis į užsienį, vaikai skatinami lankyti būrelius, atsakingai žvelgiama į jų ugdymo procesą mokyklose.
„Šią vasarą pagal projektą vykome į Italiją, ten gyvenome italų šeimose, žaidėme futbolą, keliavome, mokėmės italų kalbos. Ten jautėmės labai gerai, nes mus priėmė draugiška ir tolerantiška bendruomenė“, – vasaros įspūdžiais dalijosi vienas iš globotinių, apgailestaudamas, kad Lietuvoje vis dar gajos patyčios.
Vaikų teigimu, deinstitucionalizacijos procesas, dėl kurio vaikai, gyvenę valdiškose įstaigose, šiuo metu įsikūrę jaukiuose butuose, išties pasiteisinęs sprendimas.
„Mes džiaugiamės, kad gyvename butuose, nes turime galimybę jaustis kaip šeima, ugdyti savarankiškumą, kurti draugiškus santykius, mokytis buities darbų, maisto ruošos“, – vardijo vienas iš vaikinų.
Trimonienė papildė vaiko nuomonę akcentuodama, jog dabar tėvų netekę vaikai grįžta ne į vaikų globos namus, o kaip ir visi vaikai – tiesiog namo, kur jų laukia rūpestingi socialiniai darbuotojai ir jauki aplinka.