Didžiausios leidyklos Lietuvoje ir vienos didžiausių Baltijos šalyse knygų leidybos ir prekybos grupių „Alma littera” grupės konsoliduotos pajamos neaudituotais duomenimis 2023 metais augo 9 proc. iki 33,7 mln. eurų, lyginant su 2022 metais. Leidyklos pajamos pernai augo 3 proc. iki 8,7 mln. eurų. Knygynų tinklo pajamos augo 7 proc. iki 24,4 mln. eurų, o logistikos įmonės pajamos padidėjo 30 proc. iki 3,5 mln. eurų, lyginant su 2022 metais.
„Alma littera” grupę sudaro leidykla „Alma littera”, knygynų tinklas „Pegasas” ir logistikos įmonė „ALG logistika”, bei grupei paslaugas teikianti įmonė „Alma littera grupė”.
Lietuvių autorių svarba
„Leidyklos „Alma littera” augimą fiksavome knygynuose, elektroniniuose kanaluose ir prekybos centruose. Džiaugiamės, kad auga lietuvių autorių knygų dalis ir sudaro 40 proc. visų pajamų. Esame kurianti leidykla. Kartu su autoriais atrandame temas ir padedame jas plėtoti knygose.
2023 metais 8 knygos iš TOP 10-ies yra lietuvių autorių knygos, kurių temos dažnu atveju gimsta drauge su leidykla. Praėjusių metų sausio mėnesį išleista Eimanto Gudo knyga „Mėlynas kraujas” sulaukė didžiausio skaitytojų palaikymo 2023 metais”, – komentuoja „Alma littera” grupės vadovė Dovilė Zaidė.
Anot jos, praėję metai leidyklai dar ypatingi ir tuo, kad buvo baigtas daugiau nei 7-erius metus trukęs projektas.
„Išleidome istorinį dokumentą „Trečiasis Lietuvos Statutas”. 1588 metais išleistas vienas svarbiausių teisynų Lietuvos istorijoje iki šiol nebuvo išverstas į Lietuvių kalbą ir kartu su istorikais, istorijos tyrinėtojais bei partneriais mes tai pagaliau padarėme, taip išsaugodami istorinę atmintį”, – dalinasi D. Zaidė.
Vaikų ir jaunimo knygų populiarumas
Kaip pažymi leidyklos vadovė, net 17 proc. augo ir jaunimui skirtų knygų kategorija.
„Nors ir girdime, kad mažėja vaikų susidomėjimas knygomis – žinome, kad yra didelė dalis jaunų žmonių, kurie daug skaito bei vertina temų įvairovę.
Vaikų kategorija leidykloje sudaro didžiausią pajamų dalį. Šioje kategorijoje jau daug metų leidykla puoselėja ir kuria turinį „Kakė Makė” prekiniam ženklui. Taip pat, kalbant apie lietuvių autorių knygas, vaikų literatūroje yra ryškus dominavimas. Daugiau nei pusė leidyklos išleidžiamų vaikiškų knygų – būtent lietuvių rašytojų ir iliustratorių kūryba”, – sako D. Zaidė.
Mažmeninės prekybos sėkmė
Dovilė Zaidė sako, kad po pandeminių metų, mažmeninėje prekyboje matomas srautų augimas.
„Pegasas” tinklo ašis yra knygos. Jų platus pasirinkimas, patrauklūs pasiūlymai, išskirtinės šio knygyno kolekcijos vaikams ir suaugusiems sulaukė daugiau pirkėjų metų pabaigoje. Knygų kategorija knygyno tinkle augo net 13 proc., lyginant su 2022 metais.
Be to, knygynų tinklas „Pegasas” mokyklinio sezono metu siūlo išskirtinai kokybišką ir platų mokyklinių prekių asortimentą. Klientas vertina knygyno asortimento išskirtinumą, kai greta plataus knygų pasirinkimo, visada gali įsigyti ir neeilinių dovanų, žaidimų bei kanceliarinių prekių”, – komentuoja grupės vadovė.
Ji pažymi, kad net 77 proc. augo ir knygyno elektroninė parduotuvė pegasas.lt, lyginant su 2022 metais.
„Patogumas klientui ir daugiakanalė patirtis yra mūsų prioritetų viršuje. Siekiame, kad klientas nejaustų skirtumo, ar gyvai įsigyja prekes knygyne, ar jo elektroninėje erdvėje – patogiai namuose. Per pastaruosius trejus metus investavome daugiau nei 1 mln. eurų vystymui, pradėtus darbus tęsiame ir šiemet”, – teigia D. Zaidė.
„ALG logistika” pokyčiai ir pergalės
D. Zaidė teigia, kad „ALG Logistika” praėję metai buvo išties sėkmingi.
„2023 metų pajamos kilo net 30 proc., lyginant su 2022 metais. Ženklų indėlį įmonės pelningumo rezultatuose padarė struktūriniai ir vidinių procesų pokyčiai. Be to, dėmesys klientų poreikiams bei atliekamų paslaugų kokybei stiprino pasitikėjimą mumis kaip partneriais. Tai leido penkis kartus sumažinti finansinius praradimus”, – komentuoja grupės vadovė.
Artimiausi planai ir knygų tendencijos
Anot D. Zaidės, šių metų įmonės fokusas yra nukreiptas į asortimento kokybę bei plėtrą, kliento patirties gerinimą pardavimo vietose ir elektroninėje erdvėje.
„Stebime tendencijas, kurios rodo, kad skaitytojams popierinė knyga išlieka svarbiausiu pasirinkimu. Tačiau į rinką sparčiai žengia audio knygos, todėl greitu metu pristatysime „Pegasas” audio knygų klausymo programėlę bei pasiūlysime įvairaus žanro audio knygas. Taip atliepsime įvairius formatus mėgstančių žmonių poreikius. Tai – ilgai ieškotas programėlės sprendimas, nes mūsų pagrindinis tikslas yra prisitaikyti prie intuityvių kliento poreikių”, – pasakoja D. Zaidė.
Kalbėdama apie temų įvairovę, grupės vadovė pastebi, kad prieš kelerius metus žmonės buvo įsitraukę skaityti tikras istorijas, tačiau šiuo metu matomas pokytis.
„Pastaraisiais metais skaitytojai mėgaujasi istorinėmis knygomis, lengvais meilės romanais. Ne visos pasaulinės tendencijos turinio atžvilgiu greitai prigyja Lietuvoje. Tačiau tikrai domimės savo istorija ir apie ją skaitome. Ne tik negrožinę literatūrą, tačiau ir romanus”, – dalinasi vadovė.
Ji sako, kad šiuo metu knygų rinka atsigauna po 2022 metų nuosmukio.
„Prasidėjus karui Ukrainoje, rinka buvo sustojusi ir vėl įsivažiavo gana lėtai. Nors tiražai ir mažesni, bet sulaukiame tikrai vertų dėmesio kūrinių tiek iš užsienio, tiek ir lietuvių autorių. Planuojame išlaikyti tą patį naujų leidinių skaičių portfelyje.
Lietuvos skaitytojas – smalsus ir išprusęs. Jis puikiai žino, kas vyksta pasaulio literatūros lauke, seka naujienas, įdomiausias jų nori matyti šalies knygų lentynose. Mūsų šalis maža, tačiau turime unikalią galimybę skaityti naujausias knygas. Lietuvos leidėjai lietuvių kalba aktyviai pristato tai, kas visame pasaulyje yra pripažinta, apdovanota bei įvertinama. Tai – didžiulė vertė. Džiaugiuosi, kad leidėjai sukuria įvairovę, kuri yra labai svarbi bendram literatūros laukui šalyje”, – sako D. Zaidė.