Skip to content
Kauniečiams kasdienės naujienos
  • Kontaktai
  • Reklama
  • Išsikalbėk
Menu
Kauniečiams kasdienės naujienos
  • Naujienos
  • Visuomenė ir gyvenimas
  • Kultūra
  • Švietimas
  • Verslas
  • Krašto gynyba
  • Video
  • Sportas
Menu Close
  • Naujienos 
    • Naujienos
    • Visuomenė ir gyvenimas
    • Kultūra
    • Švietimas
    • Verslas
    • Krašto gynyba
    • Video
    • Sportas
  • Kontaktai
  • Reklama
  • Išsikalbėk
Search for:

Prisijungti

Priminti slaptažodį

Neturite paskyros? Užsiregistruoti

Recover Password

Jau turite paskyrą? Prisijungti

Registruotis

Jau turite paskyrą? Prisijungti

Transporto sektorius – prie autonomizavimo revoliucijos slenksčio

  • 2024-12-05
  • Almantas Karčiauskas
  • Automobiliai, Finansai, Redakcija, Technologijos, Verslas

Prekių pristatymas nuo durų iki durų mažai ką bestebina – dėl pažangių planavimo ir logistikos priemonių siuntiniai greitai pasiekia savo gavėjus. Sparčiai tobulėjant technologijoms, sektorius ieško galimybių optimizuoti ir atpiginti procesus – atlaisvinti žmones, jiems patikėti tik unikalias užduotis, o pasikartojančias perleisti robotams. Ko trūksta, kad įvyktų lūžis?

Vyksta neišvengiamas pokytis

Automatizuotų transporto sprendimų paklausa auga, o jų masinės komercializacijos tikimasi per artimiausius metus. Visi pervežimo etapai robotizuojami, bet kiekvienas jų susiduria su savais iššūkiais. Siekiama, kad robotai dirbtų visą parą, – tai leistų sumažinti pristatymo terminus ir padidinti jų skaičių.

Visgi ekspertai pirmiausia siūlo išvysti tokių procesų visumą, o tik tada ieškoti transporto sektoriui tinkamų sprendimų.

Švedų gamintojos „Scania“ autonominiai sunkvežimiai jau naudojami karjeruose. Transporto priemonės juda iš anksto nustatytais maršrutais ir gabena žaliavas iš kasybos į perdirbimo vietas.

GPS sekimo sistema ir įvairūs jutikliai realiuoju laiku surenka reikiamus duomenis ir perduoda juos į centrinę valdymo sistemą. Ši parenka maršrutus, stebi ir valdo įrangą, informuoja apie reikiamą techninę priežiūrą – dėl to sumažėja prastovos laikas ir padidėja efektyvumas.

„Robotizavimas suteikia galimybę našiau išnaudoti daugelį procesų, tačiau jie turi būti labai standartizuoti, o tai padaryti realiomis sąlygomis visuomenei atvirose erdvėse sudėtinga. Todėl komercinis transportas daugiausia kursuoja uždarose teritorijose ar visiems eismo dalyviams neskirtuose keliuose. Daug plačiau robotai naudojami vidinėje logistikoje, nes ten lengviau adaptuoti įrangą ir paruošti infrastruktūrą“, – teigia vienos didžiausių logistikos, transporto ir sandėliavimo įmonių grupių Lietuvoje UAB „Ad Rem Transport“ direktorius Antanas Šimelis.

Pastatai taip pat gali turėti savo robotus. Štai Švedijos „Dyno Robotics“ kartu su „Scania“ vysto „Carrie“ roboto prototipą, kuris automatiškai iškrauna sunkvežimio krovinių skyrių ir pristato krovinius gavėjams prie durų Stokholmo prekybos centre „Westfield Mall of Scandinavia“. Šiuo atveju, atvykus sunkvežimiui su kroviniais, specialios žymos leidžia robotui atpažinti gavėją ir pradėti vežti specialius padėklus iki parduotuvių.

Automatizuoti sunkvežimiai – jau viešuosiuose keliuose

Ekspertai pažymi, kad nuo autonominį eismą reguliuojančių teisės aktų priėmimo, tinkamos infrastruktūros diegimo ir technologijų pažangos priklausys, kokį poveikį automatizuotas sunkusis transportas turės pramonei. Autobusai ar taksi automobiliai be vairuotojo jau įprastas vaizdas didžiuosiuose ir pažangiausiuose pasaulio miestuose, tačiau jų nėra daug.

A. Šimelio teigimu, vežant krovinius tarp logistikos centrų, procesai yra ne tokie sudėtingi pirmiausia dėl geriau pritaikytos privažiavimo infrastruktūros, besikartojančių maršrutų ir suplanuoto atvykimo ar išvykimo laiko. Tai suteikia daugiau galimybių robotizuoti transporto priemonės pakrovimo ir iškrovimo procesą, išnaudoti autonominius sprendimus. Bet iššūkiu tampa teisinis reguliavimas.

Tiesa, po truputį pastarąjį barjerą siekiama įveikti. Pavyzdžiui, gavusi Švedijos transporto tarnybos leidimą, „Scania“ minėtoje šalyje išbando autonominius sunkvežimius viešuosiuose keliuose. 

Tokie sunkvežimiai kursuoja tarp dviejų logistikos centrų. Transporto priemonės rankiniu būdu pakraunamos, papildomos degalų, nuvairuojamos į paleidimo aikštelę, o iš jos pãčios pajuda į paskirties vietą. Pagrindiniai komponentai yra autonominei sistemai parengta bazinė transporto priemonė, autonominio vairavimo sistema ir veiklos palaikymo tinklas.

Bendrovės „Scania Lietuva“ regiono vadovas Darius Snieška sako, kad šią technologiją į priekį stipriai stumia saugumo poreikis. Autonominis transportas nepažeidinės taisyklių, reaguos į žmogų ar kitą kliūtį.

„Kiti faktoriai – rinkos tendencijos ir mažesni kaštai, vairuotojų trūkumas, dekarbonizacija ir elektrifikacija. Tendencijos labai aiškios – 30 proc. sunkvežimio eksploatacijos kaštų transporto kompanijoms sudaro vairuotojo kaštai, tad vairuotojo pakeitimas autonomija nėra iš piršto laužtas“, – paaiškina D. Snieška.

Autonominiai sunkvežimiai suprogramuoti taip, kad išlaikytų saugų greitį, atstumą ir eismo juostos padėtį. Pašalinus žmogiškąsias klaidas ir vairuotojo nuovargį, sumažėja nelaimingų atsitikimų rizika.

Sunkvežimiai gali dirbti be pertraukų, todėl sutaupoma darbo, degalų ir priežiūros išlaidų. Autonominių sunkvežimių naudojimas sumažins ir apkrovas keliuose, nes viena transporto priemonė galės nugabenti tiek pat krovinių kiek dvi ar trys, kurias vairuoja žmonės.

Pirmos ir (ar) paskutinės mylios pristatymai

Kai siuntinį iki durų atgabena žmogus, įvairiais skaičiavimais, išlaidos sudaro apie 50 proc. visos pristatymo kainos. Tai pats neefektyviausias pristatymo etapas.

Pirmą kartą autonominis robotas pristatė picą klientui 2016 m. Naujojoje Zelandijoje. Nuo to laiko automatizacija pristatymo procese itin patobulėjo. „Paskutinės mylios“ skraidantys ar žeme judantys robotai atlaisvina žmogiškuosius išteklius, didina našumą, mažina išlaidas. Pastarieji populiarėja užsienyje, nors Lietuvoje jų dar nėra daug.

„Tokie kroviniai paskirstomi, nugabenami į logistikos centrus, paskui surenkami iš jų, todėl šio proceso metu sprendžiami iššūkiai, kurie skiriasi nuo pervežimo, vykstančio tarp logistikos centrų. Kroviniai pristatomi mažesnėmis transporto priemonėmis trumpais atstumais, automobilis važiuoja santykinai mažai kilometrų, nes manevruoja miesto ar priemiesčio teritorijose.

Daug veiksnių, tokių kaip eismo ir pristatymo sąlygos, gavėjų darbo laikas, privažiavimo infrastruktūra ir pan. sunkina šio proceso robotizavimą. Transporto priemonei reikia prisiparkuoti, iškrauti krovinį, užtikrinti saugumą – deja, kol kas tai neįveikti iššūkiai“, – tokių krovinių išskirtinumą ir didelę kainos dedamosios dalį visame procese paaiškina A. Šimelis.

Ant revoliucijos slenksčio

Padidėjęs efektyvumas ir sauga, sumažėjęs poveikis aplinkai yra aiškūs tokių technologijų privalumai. Tačiau neturi būti žiūrima pro pirštus į teisines, technologines ir kitas kliūtis. Pakoregavus rinkos lūkesčius, subalansavus investicijas ir radus kompromisus tarp verslo ir reguliuojančių institucijų, galima pasiekti užsibrėžtų tikslų. Transporto sektorius yra arti didelės, sektoriaus veidą pakeisiančios technologinės revoliucijos.

„Transporto sektorius sprendžia savo iššūkius – vairuotojų trūkumo, jų darbo ir poilsio reikalavimų, efektyvesnio transporto priemonių išnaudojimo. Konkurencija skatina inovacijas, didėja duomenų apdorojimo greitis, viską bandoma skaitmenizuoti, regime dirbtinio intelekto „bangą“, o tvarumo iniciatyvos ir kylantys kaštai verčia verslą ieškoti veiksmingesnių sprendimų. Kai tik bus įveikti iššūkiai, stabdantys pritaikomumą, robotizacija taps labai aktuali transporto sektoriui. Manau, nebloga terpė tikėtis, kad greitu laiku tikrai sulauksime naujienų“, – reziumuoja A. Šimelis.

Užsiprenumeruok naujienas tiesiai į savo el. paštą

Taip nepraleisi svarbiausių naujienų!


Daugiau naujienų:

Kvietimas teikti kandidatus „Kauno sporto apdovanojimai 2025“

Elektroninis parašas smulkiam-vidutiniam verslui: kaip pasirinkti tinkamiausią? (2026 gidas)

Gintaro apyrankė: natūralus papuošalas, kuriame susilieja istorija, šviesa ir amžinas grožis

„Via Lietuva“ užbaigė Sargėnų estakados rekonstrukciją: eismas atvertas abiem juostomis

Praėjusią parą pasienio regionuose perimti du balionai su kontrabandinėmis cigaretėmis

LRT

Seimo opozicija prašo ekspertinio vertinimo dėl LRT vadovo atleidimą lengvinančių pataisų

NVSC: sparčiai kyla sergamumas gripu, gyventojai raginami skiepytis

Ekspertai kritiškai vertina Žemaitaičio išsišokimus prieš žurnalistus: chuliganiška elgsena

Klaidos, kurias dažniausiai daro užsakovai rinkdamiesi santvaras

Kaip pasirinkti įrangą mažam autoservisui, kad ji tarnautų 10 metų?

Gintariniai auskarai: kaip atpažinti tikrą gintarą ir išsirinkti kokybišką papuošalą

Šalia Vilniaus oro uosto fiksuota 60 balionų

Stanislovas Buškevičius. Lapkričio 30 – oji lygiavertė Vasario 16-ajai

STT įvertino valdančiųjų inicijuojamą sporto reformą: būtų grąžinama tvarka, didinanti korupcijos riziką

„Naktis nuslinko, diena prisiartino” (Rom 13, 12), 1 Advento sekmadienis

Žurnalistas: okupantai plečia teroro kampaniją prieš rusiškų mokyklų nelankančius vaikus

VDI ir Lygių galimybių kontrolierius žada imtis veiksmų dėl galimai nederamo elgesio prieš NŠA darbuotojus

Choro dainininkų kvalifikacijos kėlimas – investicija į balsą, kūną ir kolektyvo ateitį

Per pratybas Pabradėje sunkiai sužeistas Belgijos karys

Dėl laikinų ribojimų Vilniaus oro uoste paveikta per 3 tūkst. keleivių

Kasčiūnas apie socdemų koaliciją su „aušriečiais“: panašėja į Stokholmo sindromą

Gintaro papuošalai – ryšys su tėvyne lietuviams užsienyje

Garliavos Medelynas: nuo dekoratyvinių augalų iki profesionalaus apželdinimo

Institucinis smurtas vaiko teisių apsaugos sistemoje: kur mus nuvedė pertvarka ir ką privalome keisti šiandien

LRT

Staselis apie generalinės direktorės mestus kaltinimus daliai LRT tarybos: tegul žmonės vertina

Kaune atidaryta čiuožykla po atviru dangumi

Lietuvių užpildytoje Londono arenoje – neįtikėtinas Sargiūno sukurtas stebuklas (video)

Kaip galima pasiimti žemę?

Kuo išsiskiria gera siuntų tarnyba?

Liubajevas: Lukašenkos režimas pasitelkia nusikaltėlius ir Baltarusijos, ir Lietuvos pusėje

Popovienė patvirtino kitų metų stojančiųjų į aukštąsias mokyklas tvarką

Ruginienė tikisi, kad Seime kelią besiskinanti iniciatyva dėl lengvesnio LRT vadovo atleidimo bus pakoreguota

Ministerija: ES Teismo sprendimas Lietuvos neįpareigoja įteisinti tos pačios lyties asmenų santuoką

Sinkevičius apie mokytojų algų kėlimą: finansų ministras buvo nustebęs dėl Popovienės pareiškimų

Lietuvos atletai su kurčiųjų olimpinėmis žaidynėmis atsisveikino iškovoję 10 medalių

Šiliauskas anksčiau laiko paleidžiamas į laisvę

STT: siūloma sporto finansavimo reforma kelia pagrįstų abejonių dėl skaidrumo

Kaip paruošti matcha taip, kad Kalėdų rytas taptų ypatingas?

Oksos obuolių actas su „motinėle“ – kuo jis geresnis už paprastą?

Medicinos psichologas: kuo jis skiriasi nuo psichoterapeuto?

Devintąjį medalį Lietuvai pelnė tinklininkės

Teisme pro patikros punktą prasiveržusiam Ragelskiui iškviesta policija

Nutrauktas tyrimas dėl avarijos, kurios metu žuvo motociklą vairavęs abiturientas

Prie Nemuno vaikštinėjusiai porai vyras grasino dujiniu revolveriu

Stanislovas Buškevičius kreipėsi į I. Ruginienę dėl Vilniaus Sporto rūmų: ragina ištaisyti Šimonytės klaidas

Minima Lietuvos kariuomenės diena: sostinėje vyks šventinis paradas, karinės technikos paroda

„Ateikite, mano Tėvo palaimintieji” (Mt 25, 34), Kristaus Karaliaus iškilmė

Kaunas pirmasis iš šalies miestų įžiebė Kalėdų eglę

Martynas Vėlyvis. Kaunas – gyvas lietuviškumo paminklas

Darbo kodekse gali atsirasti jaunimui aktualios nuostatos: studentų praktikos darbo sutartis

Lainiaus (ex senoji Rondo) ir Ligito Kernagio koncertas „TAU: Pirmyn į 90-uosius!” (Video)

Kritinės dienos Ukrainai: JAV ultimatumo terminai kelia nerimą ES

Kauno „Ąžuolo“ regbio klubui – 50 metų: į priekį žvelgiama entuziastingai

Laikinoji sostinė įžiebs pagrindinę miesto Kalėdų eglę

Chorų ateitis priklauso nuo kompetencijų: ekspertai ragina keisti požiūrį

Triušių parodoje Kaune – ilgaausiai nuo spalvotų „nykštukų“ iki barzdotų „belgų“

Nausėda teigia, kad Seimo sprendimas nepanaikinti Nedzinsko neliečiamybės nuvilia

Iš Seimo į Konstitucinį Teismą – bloga praktika

Rytų Berlyną Lietuvoje filmuojantis prodiuseris Christopher Hall: „Kaunas – nuostabus miestas, išsiskiriantis savo architektūra“

Šoninės markizės terasai ar kitoms patalpoms: kaip išsirinkti ir ką būtina žinoti prieš perkant

Sofos lovos: praktiškas sprendimas mažam būstui ir svečių miegamajam?

VSAT: nuo punktų atidarymo į Lietuvą iš Baltarusijos negrįžo nė vienas lietuvių vilkikas

Ąžuolyną papuošė M. K. Čiurlioniui dedikuotas meninis akcentas „Karaliai“

Nausėda pareiškė užuojautą dėl Pyrago netekties

Teismui perduota sukčiavimo byla, kurioje kaltinimai pareikšti aštuoniems asmenims

Masteikaitė apie Raslanienės kandidatūrą į viceministres: nematome jokių jos sąsajų su kultūra

Teisininkas, kuris darbuotojų teises gina kaip ringe – atkakliai, sistemiškai ir iki galo

Kas yra proteinas sportui ir kada jo reikia? Sporto fazė patarimai

Su protestuojančias mokytojais susitikusi Popovienė buvo pasitikta šūksniais „gėda“

Pritarta siūlymui įšaldyti dabartinį LRT finansavimą

Dėl geležinkelio sabotažo Lenkija uždaro paskutinį likusį Rusijos konsulatą

Kopenhaga: socialdemokratai užleido vietą raudoniesiems ir socialistams

Zelenskis po naujų rusų smūgių: spaudimas Rusijai nepakankamas

Mūsų laikų vyrų bėda: vengia tikrintis sveikatą ir į gydytojus kreipiasi per retai

„Daryk kaip sau“: principas, kurį verslininkas pavertė sėkmės formule

Muitinės atstovas: atvejai, kai pasienio punktuose išvengiama kontrolės, yra pavieniai

Kultūros ministerija paskelbė konkursą vadovauti Kauno valstybinei filharmonijai

Ar įmanoma keliauti į ateitį?

Lietuvos sportininkų pergalės kurčiųjų olimpinėse žaidynėse

„Sodra“ teigia sulaukianti vis daugiau užklausų dėl antrosios pensijų pakopos: gyventojams trūksta žinių

Zelenskis ir Macronas pasirašė ketinimų protokolą dėl „Rafale“ naikintuvų pirkimo

Kaune pradedami M. K. Čiurlionio kultūros centro statybos darbai

Žinomi žmonės jau įžiebė eglutę išskirtiniame grožio salone

Kurčiųjų olimpinių žaidynių medalių nereikėjo ilgai laukti

LRT

Seimas tęs LRT audito išvadų svarstymą: Skardžius neatmeta, kad bus prašoma atlikti ir papildomų tyrimų

D. Britanija rengiasi pertvarkyti prieglobsčio suteikimo politiką

„Štai tavo sūnus!” – „Štai tavo Motina!” (Jn 19, 26.27), 33 eilinio laiko sekmadienis

Homoseksualias poras ginantis teisininkas apie pataisas dėl partnerystės: palyginčiau su rasizmo ir segregacijos laikais

Trumpo įspėjimas Nigerijai tampa vilties ženklu persekiojamiems krikščionims

Iki pirmojo medalio pristigo 34 sekundžių

Kauno Kalėdų eglutė pasiekė Rotušės aikštę: įžiebimas po savaitės

Kaip Kremlius „atstato“ okupuotas Ukrainos teritorijas

Kaune, stovėjimo aikštelėje, apgadinta dešimt automobilių

„Gražinkime Kauną“ uždarys žygių sezoną

Tamašunienė apie padėtį LKT: būtina pasirūpinti pareigūnais, modernizuoti sistemą

Prokuratūra siūlo įkalinti Lietuvos partizanų vado Adolfo Ramanausko-Vanago paminklo išniekinimu kaltinamus asmenis

Per Rusijos bepiločių orlaivių ataką žuvo du žmonės

Sezoninė vaikų apranga: ką svarbu žinoti tėvams kiekvienu metų laiku?

Lietuvos zoologijos sodas kviečia į nemokamą V. Bareikio koncertą

Parlamentarai svarstys siūlymą padidinti algas kelioms Seimui pavaldžioms kultūros institucijoms

Nedzinskas: kaltas „čekiukų“ byloje nesijaučiu

Seimas svarstys siūlymą naikinti desovietizacijos komisiją

Kvietimas teikti kandidatus „Kauno sporto apdovanojimai 2025“

2025-12-03

Elektroninis parašas smulkiam-vidutiniam verslui: kaip pasirinkti tinkamiausią? (2026 gidas)

2025-12-03

Gintaro apyrankė: natūralus papuošalas, kuriame susilieja istorija, šviesa ir amžinas grožis

2025-12-03

„Via Lietuva“ užbaigė Sargėnų estakados rekonstrukciją: eismas atvertas abiem juostomis

2025-12-03

Praėjusią parą pasienio regionuose perimti du balionai su kontrabandinėmis cigaretėmis

2025-12-03
LRT

Seimo opozicija prašo ekspertinio vertinimo dėl LRT vadovo atleidimą lengvinančių pataisų

2025-12-02

NVSC: sparčiai kyla sergamumas gripu, gyventojai raginami skiepytis

2025-12-01

Ekspertai kritiškai vertina Žemaitaičio išsišokimus prieš žurnalistus: chuliganiška elgsena

2025-12-01

Klaidos, kurias dažniausiai daro užsakovai rinkdamiesi santvaras

2025-12-01

Kaip pasirinkti įrangą mažam autoservisui, kad ji tarnautų 10 metų?

2025-12-01

Gintariniai auskarai: kaip atpažinti tikrą gintarą ir išsirinkti kokybišką papuošalą

2025-12-01

Šalia Vilniaus oro uosto fiksuota 60 balionų

2025-12-01

Stanislovas Buškevičius. Lapkričio 30 – oji lygiavertė Vasario 16-ajai

2025-11-30

STT įvertino valdančiųjų inicijuojamą sporto reformą: būtų grąžinama tvarka, didinanti korupcijos riziką

2025-11-30

„Naktis nuslinko, diena prisiartino” (Rom 13, 12), 1 Advento sekmadienis

2025-11-30

Žurnalistas: okupantai plečia teroro kampaniją prieš rusiškų mokyklų nelankančius vaikus

2025-11-30

VDI ir Lygių galimybių kontrolierius žada imtis veiksmų dėl galimai nederamo elgesio prieš NŠA darbuotojus

2025-11-30

Choro dainininkų kvalifikacijos kėlimas – investicija į balsą, kūną ir kolektyvo ateitį

2025-11-29

Per pratybas Pabradėje sunkiai sužeistas Belgijos karys

2025-11-29

Dėl laikinų ribojimų Vilniaus oro uoste paveikta per 3 tūkst. keleivių

2025-11-29

Kasčiūnas apie socdemų koaliciją su „aušriečiais“: panašėja į Stokholmo sindromą

2025-11-29

Gintaro papuošalai – ryšys su tėvyne lietuviams užsienyje

2025-11-29

Garliavos Medelynas: nuo dekoratyvinių augalų iki profesionalaus apželdinimo

2025-11-28

Institucinis smurtas vaiko teisių apsaugos sistemoje: kur mus nuvedė pertvarka ir ką privalome keisti šiandien

2025-11-28
LRT

Staselis apie generalinės direktorės mestus kaltinimus daliai LRT tarybos: tegul žmonės vertina

2025-11-28

Kaune atidaryta čiuožykla po atviru dangumi

2025-11-28

Lietuvių užpildytoje Londono arenoje – neįtikėtinas Sargiūno sukurtas stebuklas (video)

2025-11-28

Kaip galima pasiimti žemę?

2025-11-28

Kuo išsiskiria gera siuntų tarnyba?

2025-11-28

Liubajevas: Lukašenkos režimas pasitelkia nusikaltėlius ir Baltarusijos, ir Lietuvos pusėje

2025-11-28

UAB “Kauniečiams”
Įmonės kodas: 307072731
PVM mokėtojo kodas: LT100017557011
Banko sąskaitos nr.: LT717044090113506715

info@kaunieciams.lt
Privatumo politika

Pranešk naujieną!

Pamatėte ar nugirdote kažką įdomaus ar šokiruojančio?
Pasidalinkite šia žinia su portalo skaitytojais.

Pasidalinti žinia

Copyright © 2025 Kauniečiams kasdienės naujienos