Smulkus ir vidutinis verslas (SVV) sudaro daugiau nei 95 proc. Lietuvoje veikiančių įmonių, o SVV augimas kasmet labai stipriai priklauso nuo gerai pamatuotų ir tikslingų investicijų. Remiantis pastarojo meto tendencijomis, ekspertai išskiria keletą esminių investicijų krypčių, kurios 2025 metais šalies SVV gali atnešti daugiau produktyvumo ir užtikrintumo.
Kibernetinis saugumas
2024 m. viduryje paviešintas programinės ir techninės įrangos prekybos bendrovės IBM tyrimas atskleidė, kad vidutinė duomenų saugumo pažeidimo kaina pasaulio verslams šiuo metu siekia maždaug 5 mln. JAV dolerių. Skaičiuojama, kad 2025 m. bendri pasaulinių kibernetinių nusikaltimų sukelti nuostoliai gali siekti jau 10,5 trilijono JAV dolerių.
Dar įspūdingesnis faktas, pavyzdžiui, tai, kad „The Wall Street Journal“ neseniai buvo paviešinę informaciją, jog įmonė „Amazon“ kasdien atranda šimtus milijonų potencialių kibernetinių grėsmių.
Kaip pastebi „Finpro“ pardavimų vadovas Egidijus Bubelė, dėl kibernetinių atakų milijoninių nuostolių dauguma mūsų šalyje veikiančio SVV, vargu ar patirtų. Kita vertus, pasak jo, tokius faktus laikyti kaip ženklą, kad 2025 m. Lietuvos SVV verta skirti daugiau dėmesio investicijoms į kibernetinį saugumą, net ne rekomenduotina, o būtina.
„Įvairūs tyrimai kasmet parodo, kad SVV yra kur kas dažnesnis kibernetinių atakų taikinys, nei didieji verslai, kadangi mažiau investuoja į kibernetinį saugumą ir yra lengviau palaužiami. Pavyzdžiui, Europos Sąjungos (ES) kibernetinio saugumo agentūros (ENISA) duomenimis, 2023 m. net apie 60 proc. smulkaus ir vidutinio verslo (SVV) Europoje patyrė bent vieną kibernetinę ataką.
Remdamasis savo turimais vidiniais duomenimis, galiu pastebėti, kad 2024 m. Lietuvoje dešimtadaliu daugiau SVV dairėsi finansavimo kibernetinio saugumo projektams ir tas parodo, kad mūsų šalies verslai neignoruoja augančios kibernetinių atakų grėsmės. Kita vertus, vargu, ar tai ką nors reikš, jeigu mūsų šalies SVV 2025 metais neįjungs didesnės pavaros ir į kibernetinį saugumą neinvestuos dar intensyviau“, – svarsto E. Bubelė.
2025 m. prioritetų sąraše ir toliau lieka tvarumas
Pasak eksperto, kadangi Europa ir toliau laikosi žaliojo kurso, sėkmingai į priekį 2025 m. žengti norintiems šalies SVV, be galo aktuali tema išliks tvarumas.
„Nors ir ne aukščiausiais tempais, SVV dėmesys tvarumui, tiek Lietuvoje, tiek visoje ES auga. 2024 m. pabaigoje „Eurobarometro“ atlikta apklausa rodė, kad daugiau nei viena iš dešimties SVV gamina atsinaujinančiąją energiją vietoje, o penktadalis stengiasi pirkti energiją iš atsinaujinančiosios energijos tiekėjo. Šie skaičiai per keletą metų ūgtelėjo kelis kartus“, – pastebi E. Bubelė.
Pasak E. Bubelės, tam, kodėl tvarumas 2025 m. turėtų būti tarp prioritetinių mūsų šalies SVV investicijų yra daug priežasčių, tačiau vienos esminių – sąnaudų mažinimas, naujos rinkos ir klientų pritraukimo galimybės bei investicijų pritraukimas.
„Tvarumo praktikos, tokios kaip energijos taupymas, atliekų mažinimas, gali padėti SVV sumažinti veiklos sąnaudas. SVV būnant tvariu, galima pritraukti naujus klientus, kurie prioritetą teikia tvariems produktams ar paslaugoms. Galiausiai, nebe pirmi metai rinkoje gausu bei nemažėja investuotojų, kurie ieško įmonių, besilaikančių tvarumo principų ir tų kurios vadovaujasi aplinkosauginiais, socialiniais bei valdymo standartais“, – sako jis.
Naujų produktų kūrimas, produktų ir klientų diversifikacija
Mūsų šalies verslai dar per 2020 m. kilusią Covid-19 pandemiją puikiai pasimokė bei suprato, kiek kartais svarbu būti bet kokiai krizei pasiruošus iš anksto.
Tą dar geriau suprato po kelių metų Europoje kilus geopolitinei krizei, dėl kurios buvo daug tiekimo grandinių sutrikimų bei iš to sekančių ekonominių pasekmių.
Pasak E. Bubelės, norint išlaikyti likvidumą 2025 metais, kuomet aplink išlieka nemažai geopolitinių neramumų bei ekonomika yra nestabili, SVV bus be galo svarbu sekti situaciją šalyse į kurias eksportuojama, nuolat stebėti vidaus rinkos vartojimo tendencijas.
„Tikrai neprašaus tie Lietuvos SVV, kurie šiemet aktyviau investuos į inovacijas, produktų ir klientų plėtrą bei diversifikaciją. Kodėl? Inovacijos, nauji produktai leidžia greičiau patenkinti klientų poreikius, išsiskirti rinkoje, optimizuoti procesus ir pasiekti naujas rinkas. Tuo tarpu pačių produktų ar klientų diversifikacija sumažina verslo riziką, garantuoja, kad, pavyzdžiui, sutrikus tiekimo grandinei ar vienam iš svarbesnių klientų susidūrus su sunkumais, iškart nesutriks visas įmonės teikiamų paslaugų stabilumas“, – pabrėžia E. Bubelė.
Pasak eksperto, atsakingos ir pamatuotos investicijos 2025 m. ir toliau bus labai svarbus faktorius visam šalies SVV, tačiau stabilesnis bus tas SVV, kuris jau suprato arba greičiau supras, kad tokie dalykai kaip inovacijos, produktų plėtra, klientų ir produktų diversifikacija bus tarsi vėžios leidžiančios tinkamai prisitaikyti prie greitai besikeičiančio verslo pasaulio.