Iš pirmo žvilgsnio atsakymas būtų akivaizdus, tačiau įvertinus visą automobilio gyvavimo ciklą, nuo pirmosios suvirintos veržlės iki paskutinio nuvažiuoto kilometro, dyzelinis automobilis yra „švaresnis“ aplinkai nei elektromobilis.
Vokietijos tyrimų institutas IFO atliko studiją, skirtą įvertinti skirtingų transporto priemonių poveikį aplinkai. Tyrimo metu buvo tikrinamas „Tesla 3“ modelio, „Mercedes 220d“ dyzelinio automobilio ir „Mercedes C“ klasės modelio paliekamas anglies dvideginio pėdsakas.
Studijos rezultatai parodė, kad elektromobiliai išmeta dešimtadaliu ar net daugiau anglies dioksido nei įprasti dyzeliniai automobiliai. Vienam nuvažiuotam dyzelinio „Mercedes“ kilometrui tenka 141 gramas į aplinką išmesto anglies dvideginio – į šį rodiklį buvo įskaičiuotas ir kuro išgavimas, perdirbimas, transportavimas. „Tesla“ automobiliui teko nuo 156 iki 181 gramo anglies dvideginio.
Kodėl elektromobiliai nėra tokie „žali“? Mokslininkų skaičiavimais, pagrindinė „Tesla“ problema – labai tarši baterijų gamyba. IFO skaičiavimais, vien baterijos gamybai tenka nuo 73 iki 98 gramų anglies dvideginio vienam nuvažiuotam kilometrui, įvertinant, kad baterija veikia 10 metų, per metus nuvažiuojant apie 15 tūkst. kilometrų.
Kita priežastis – stipri Vokietijos priklausomybė nuo anglimi kūrenamų elektrinių. Nors Vokietijoje energijos gamyboje atsinaujinantys šaltiniai tampa vis svarbesni, tačiau kai nepučia vėjas ar nešviečia saulė, daug elektros pagaminama iš anglies. Būtent šis faktorius papildomai prisidėjo 83 gramais anglies dvideginio vienam „Tesla“ nuvažiuotam kilometrui.
Pasak Biodegalų asociacijos prezidento Mindaugo Palijansko, elektromobiliai dažnai yra savaime suvokiami kaip panacėja mažinant oro taršą, kai vidaus degimo varikliais varomos priemonės, ypač su dyzeliniais varikliais, laikomi taršos šaltiniai. „Pirmiausia, nereikia supriešinti dyzelinių ir elektra varomų transporto priemonių – tyrimo tikslas yra diskusijoje apie transporto įtaką aplinkai, atsisakyti išankstinių nuostatų ir remtis realiais faktais ir skaičiais. Skaičiavimai parodė, kad elektromobiliai taip pat gali būti taršūs, todėl ypač svarbu skatinti ekologišką jų gamybą bei plėtoti atsinaujinančius energijos šaltinius“, – pabrėžė M. Palijanskas.
Vokietija dosniomis subsidijomis vartotojus skatina įsigyti elektromobilius. Europos Komisija elektrinius automobilius vertina kaip „nulinės emisijos transporto priemones“. Tačiau tyrimo autoriai teigia, kad transporto politikos formuotojai, užuot skatinę elektra varomų transporto priemonių industriją, verčiau sudarytų vienodas sąlygas visoms transporto rūšims konkuruoti tarpusavyje.
Remiantis „Regitros“ pateikiamais duomenimis, balandžio 1 d. Lietuvoje buvo užregistruoti 1033 elektromobiliai, 970772 dyzeliniai automobiliai.