Buvo laikai, kai didžioji dalis automobilinių naujienų buvo pristatoma po vienu stogu tarptautinėse automobilių parodose. Tačiau dabar nuvykę, pavyzdžiui, į Ženevą, galėsite apžiūrėti tik kiniškus modelius. O Vakarų gamintojai pasuko į technologijų parodas. Kodėl taip nutiko?
Ženevoje belieka kinai
Pandemija gerokai pakeitė pasaulį. Prieš ją klestėjusios tarptautinės automobilių parodos keičia koncepciją ir sunkiai pritraukia didžiausius pasaulio gamintojus. Pavyzdžiui, po ketverių metų pertraukos grįžtanti margumu ir premjerų gausa anksčiau masinusi Tarptautinė Ženevos automobilių paroda šiemet atrodys gana skurdžiai.
Žinomi automobilių leidiniai „Autocar“ ir „Autonews“ praneša, kad joje nedalyvaus didieji Vokietijos gamintojai „Mercedes-Benz“, BMW, „Audi“, nebus netgi visos „Volkswagen“ grupės. Taip pat joje neapsilankys „Stellantis“ koncernas, kuriam priklauso „Peugeot“, „Citroën“, „Opel“ „Fiat“, „Jeep“ ir kitos markės.
„Volvo“ iš didžiųjų parodų pasitraukė jau 2018-aisiais. Atrodo, jog iš vakarietiškų automobilių gamintojų pavasarį atsidarysiančioje parodoje bus galima išvysti tik „Renault“ – kitas erdves užpildys kinai.
Tuo tarpu sausio pradžioje Las Vegase vykusioje elektronikos parodoje „Consumer Electronics Show“, arba CES, buvo galima pamatyti daugiau transporto gamintojų ir naujuose automobiliuose bei koncepciniuose modeliuose įdiegtų technologinių inovacijų, nei, tarkime, praėjusių metų Miunchene vykusioje „IAA Mobility“ parodoje.
Automobiliai nuo inžinerijos pereina prie technologijų
Las Vegase savo naujienas pristatė tiek „Mercedes-Benz“, tiek „Volkswagen“, BMW, dalyvavo „Honda“, „Tesla“, kinų ir netgi Vietnamo gamintojai. Publiką nustebino net 20 inovacijų pateikusi Pietų Korėjos bendrovė „Hyundai“ drauge su dukterine įmone „Mobis“.
„Tokie pokyčiai vyksta tikriausiai dėl to, kad automobiliai mechanine prasme iš esmės smarkiai netobulėja. Didysis progresas transporto pasaulyje dabar vyksta technologiniame lygmenyje: ten jau dominuoja aukštosios technologijos, pradedant išmaniaisiais žibintais ir baigiant dirbtinio intelekto įdarbinimu“, – apie automobilių pasaulyje susiklosčiusią situaciją komentuoja žurnalistas Justas Lengvinas.
Lietuvos žurnalistų autoklubo nuotr.
„CES 2024“ parodoje nemažai gamintojų susitelkė į dirbtinį intelektą. „Volkswagen“ paskelbė apie partnerystę su „ChatGPT“, BMW susiporuos su „Alexa“ iš „Amazon“, „Mercedes-Benz“ pristatė savo kuriamą dirbtinio intelekto pagalbininką.
„Hyundai“ ir jų dukterinė technologijų įmonė „Mobis“ stebino naujos kartos ekranais. Pirmasis – susukamas ir prietaisų skydelyje pasislepiantis monitorius, kuris gali išlįsti tiek, kiek patogu vairuotojui, priklausomai nuo reikiamos informacijos.
Kitas – permatomas holografinis 3D ekranas, kuriame įdiegta kvantinių taškų („Quantum Dot“) ir nepriekaištingą kontrastą sukurianti pritemdymo („Local Dimming“) technologijos. Naujasis įtaisas pasižymi OLED ekranams būdingomis ryškumo ir greičio savybėmis. Įmonė teigia, kad permatomo ekrano technologiją būtų galima integruoti į priekinį stiklą. Tuomet vairuotojai visą informaciją gautų nenuleisdami akių nuo kelio.
Kita daug publikos dėmesio susilaukusi inovacija – „e-Corner“ sistema, leidžianti visiems ratams pasisukti net 90 laipsnių kampu. „Hyundai Ioniq 5“ modelis, kuriame pritaikyta koncepcinė technologija, parodoje sukiojosi vietoje, važiavo šonu tarsi krabas ir į siauriausias stovėjimo vietas įsisprausdavo horizontaliai.
Nauja auditorija
„Šiuolaikinė plačioji vairuotojų masė nebėra vairuotojiška, tikrųjų entuziastų – nedaug. Daugumai žmonių vairavimo savybės nėra labai svarbios, kol jos geros. Dabar automobilių pirkėjus domina įvairios funkcijos, pagalbinės važiavimo technologijos ir kiti žaislai. Tą gamintojai supranta ir tai atsispindi jų pasirinkimuose, kur demonstruoti savo naujoves. Automobilių žurnalistai ir toliau bando modelius, juos pristato savo skaitytojams bei žiūrėtojams, o technologijų parodoje gamintojai gali pasiekti visai naują auditoriją“, – kalba J. Lengvinas.
Tiesa, kai kurie gamintojai „CES 2024“ parodoje pristatė ne vien technologijas, bet ir naujus modelius. Pavyzdžiui, „Honda“ parodė futuristinę „0 series Saloon“ koncepciją. PV5 elektrinio furgono koncepciją pateikusi „Kia“ paskelbė apie planus eiti į komercinių automobilių rinką.
„Hyundai“ dar kartą nustebino skraidykle. Korėjos automobilių pramonės gigantui priklausantis orlaivių padalinys „Supernal“ pademonstravo elektrinį miesto oro taksi S-A2. Modelyje, skirtame trumpoms, iki 60 km siekiančioms kelionėms, telpa 5 asmenys, įskaitant pilotą. Jis gali skrieti itin tyliai beveik 200 km/val. greičiu.