Įsibėgėjant padangų keitimo sezonui, Kauno regiono atliekų tvarkymo centras (toliau- Kauno RATC) fiksuoja ryškų šuolį – į didelių gabaritų atliekų aikšteles (toliau – DGASA) padangų pristatoma kone dvigubai. Pavasarį gyventojai skuba pasikeisti padangas iki balandžio 10 d., o lapkritį – grįžta pasiruošti žiemai. Tokie sezoniniai pikai yra įprasti, tačiau svarbu nepamiršti, jog aikštelių vaidmuo – tik papildyti kitus padangų surinkimo būdus, o ne tapti pagrindine jų surinkimo vieta.
Norėdami geriau suprasti, kodėl gyventojai dažniausiai renkasi šį padangų pristatymo būdą ir kiek jiems žinomos kitos galimybės, Kauno RATC apklausė aikštelių klientus apie jų įpročius ir informuotumą šia tema.
Nors yra kitų padangų atidavimo galimybių, dauguma renkasi aikšteles
Apklausos rezultatai rodo, kad net 65% apklaustųjų nebetinkamas naudoti padangas pristato į DGASA. Maždaug 20% – naudojasi galimybe senas padangas palikti autoservise ir tik 5% pristato į prekybos vietas, kuriose perka naujas padangas. Likusi dalis apklaustųjų nurodė, jog naudojasi daugiau nei viena alternatyva senų padangų šalinimui.
Visgi, pagrindinėmis padangų surinkimo vietomis turėtų tapti autoservisai ir padangų prekybos vietos, o DGASA turėtų gyventojams likti tik kaip pagalbinė priemonė.
Kauno RATC direktorius Laurynas Virbickas pažymi, kad dėl neveikiančio gamintojų ir importuotojų atsakomybės principo padangų sektoriuje, gyventojai patiria papildomas išlaidas: „Nors pirkdami padangas gyventojai jau sumoka už jų tvarkymą, netinkamai atsikratant senomis padangomis, atliekų tvarkymo sistema patiria papildomą finansinę naštą. Galiausiai šią naštą dengia visi gyventojai, mokėdami papildomus mokesčius. Iš esmės, jie „sumoka antrą kartą“, – teigia L. Virbickas. Jo teigimu, jau kurį laiką dedamos pastangos valstybiniu lygiu išspręsti šią įsisenėjusią problemą, siekiant sukurti efektyvią padangų tvarkymo ir sąnaudų pasidalijimo sistemą, kuri užtikrintų visų dalyvių atsakomybę.“
Pagal galiojančius įstatymus, nebetinkamų naudoti padangų tvarkymas jau įskaičiuotas į naujų padangų kainą.Tai reiškia, kad perkant naujas padangas, prekybos vietos privalo nemokamai priimti senas, užtikrindamos, kad jos būtų tinkamai tvarkomos. Tokiu būdu padangų pardavėjai ne tik suteikia galimybę įsigyti naujas padangas, bet ir prisideda prie aplinkosaugos, įgyvendindami gamintojų ir importuotojų atsakomybę už senų padangų surinkimą ir perdirbimą.
Vis dar trūksta informacijos, kad padangas galima priduoti prekybos vietose ir autoservisuose
Kaip rodo atlikta apklausa, apie 20% apklaustųjų nežino apie galimybę padangas priduoti pardavimo vietose, o dar 30% – nors ir žino, tačiau nesinaudoja šia paslauga, nes į kitas vietas pristatyti patogiau. Prekybos vietose senos padangos turi atitikti naujai perkamų padangų kiekį ir tipą – pavyzdžiui, jei gyventojas nusprendžia įsigyti tik dvi naujas lengvajam automobiliui skirtas padangas, iš jo bus priimamos taip pat dvi senos automobiliui skirtos padangos.
Apklausos rezultatai atskleidė, kad padangų atliekų priėmimo tvarka autoservisuose taip pat vis dar nėra plačiai žinoma. Maždaug 20% apklaustųjų nežino, jog keičiant ar montuojant padangas, autoservisai privalo priimti senas padangas nemokamai, o dar 30% nors ir žino, nesinaudoja šia galimybe. Visgi tokie rezultatai nestebina, nes apie 13% apklaustųjų yra susidūrę su situacija, kuomet autoservisai atsisakė priimti nusidėvėjusias padangas. Tokie atvejai atskleidžia spragas, vykdant atsakingą atliekų surinkimą, o tai gali lemti ir gyventojų nepasitikėjimą ir jų pasirinkimą naudotis aikštelėmis, kuriose padangų priėmimo tvarka nekelia abejonių dėl paslaugos prieinamumo.
Kauno RATC aikštelėse priimama iki 5 vnt. automobilių, dviračių, motociklų padangų vienam gyventojui per metus. Nepriimamos sunkvežimių ir ūkio technikos padangos. Daugiau informacijos: https://www.kaunoratc.lt/paslaugos/gyventojams/
Kauno regiono atliekų tvarkymo centro informacija ir nuotraukos.