2021 06 22
Seimas po pateikimo pritarė ir pradeda svarstyti Branduolinės energijos įstatymo pakeitimo projektą, kuris įpareigotų asmenis, esančius Ignalinos atominės elektrinės (Ignalinos AE) ir kitų branduolinės energetikos objektų apsaugos zonose, su savimi turėti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ir pareigūnams paprašius, jį pateiktų. Taip pat pareigūnų prašymu žmonės turės leisti apžiūrėti jų gabenamus daiktus ir transporto priemones.
Šiuo metu pareigūnams, patruliuojantiems branduolinės energetikos objekto riboto pateikimo zonoje, t. y. 3 km spinduliu nuo pirmojo ir antrojo Ignalinos AE blokų, pavesta tikrinti žmones, transporto priemones, krovinius ir jų dokumentus bei riboti patekimą į šią zoną. Tačiau žmonėms nėra numatyta prievolė paklusti pareigūnams. Toks teisinis reguliavimas gali trukdyti užtikrinti branduolinio objekto apsaugą.
Siekiant išvengti galimų konfliktų tarp kontrolę vykdančių pareigūnų ir jų tikrinamų asmenų, siekiama numatyti prievolę visiems šioje zonoje esantiems žmonėms paklusti pareigūnams ir jiems prašant sustabdyti transporto priemones, pateikti asmens, transporto priemonės, gabenamų daiktų dokumentus, leisti apžiūrėti gabenamus daiktus. Toks teisinis reguliavimas padės užtikrinti saugomų objektų apsaugą bei žmonių saugumą.
Taip pat projektu siekiama užtikrinti branduolinių objektų apsaugos tęstinumą pasikeitus teisiniam reguliavimui. Iki šiol Ignalinos AE ir šalia jos esantys radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginiai buvo laikomi pasienio ruože esančiais branduolinės energetikos objektais, tad jų apsaugą užtikrinti turėjo Vidaus reikalų ministerijos (VRM) paskirta institucija.
Šių metų pradžioje įsigaliojus naujai tvarkai dėl Lietuvos pasienio ruožo ribų, Ignalinos AE ir šalia jos esantys radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginiai nebėra laikomi pasienio ruože esančiais branduolinės energetikos objektais, tad šių objektų fizinę apsaugą užtikrinti turėtų licencijos turėtojas – Ignalinos AE. Toks branduolinės energetikos objektų fizinės apsaugos organizavimo būdas neatitinka tarptautinės gerosios praktikos.
Siūloma, kad VRM paskirta institucija ir toliau užtikrintų šių branduolinės energetikos objektų fizinę apsaugą, tuo tarpu pati Ignalinos AE turės užtikrinti apsaugos zonų, esančių arti taršos šaltinių, kontrolę.