Kauno taikomosios dailės mokykla (KTDM) – tai daugiau nei profesinio mokymo įstaiga. Tai erdvė, kurioje susilieja menas, amatas, asmeninis augimas ir bendruomeniškumas. Vienas iš ryškiausių šios sintezės pavyzdžių – keramikos programa, atverianti ne tik profesinius horizontus, bet ir gilesnį ryšį su savimi, aplinka ir kūryba.
Keramika čia suprantama ne tik kaip techninių įgūdžių lavinimas ar formos išgavimo menas – tai procesas, veikiantis emociškai, intelektualiai ir net terapiniu lygmeniu. Darbas su moliu reikalauja kantrybės, atidumo, lėto tempo – viso to, ko dažnai pritrūksta šiuolaikiniame skubėjime. Molis „neatleidžia“ – jis reaguoja į emocijas, įtampos laipsnį, dėmesingumą. Todėl keramika tampa ne tik profesija, bet ir savirefleksijos forma, būdu suprasti savo emocinę būseną, stiprinti pasitikėjimą savimi, įgyti vidinės ramybės.
Šį pavasarį KTDM keramikos bendruomenė dalyvauja dviejose nacionalinėse parodose, kurios atskleidžia įvairiapusį požiūrį į šią sritį – kaip į meninę, kultūrinę ir emocinę praktiką.
Čiurlionio įkvėptos formos
Vytauto Didžiojo universiteto daugiafunkciame mokslo ir studijų centre nuo kovo 24 dienos veikia paroda „Iš Karalių pasakos ateinam“, skirta M. K. Čiurlionio 150 metų jubiliejui. Joje pristatomas KTDM mokinės Ugnės Domarkės triptikas „Šviesos ir tamsos alchemija“ – trijų keraminių karūnų kompozicija, interpretuojanti Čiurlionio karalių temą.
Trijose skirtingose formose – degtoje raugo keramikoje, juodojoje keramikoje ir Raku technika sukurtose karūnose – atsiskleidžia mokinės asmeninis santykis su šviesos, tamsos ir paslapties temomis. Pasak keramikos mokytojos ekspertės Almos Šmitaitės, šis darbas – tai ne tik techninė patirtis, bet ir gilus emocinis išgyvenimas, kurį mokinė per molį, ugnį ir glazūras pavertė pasakojimu.
Tarp tradicijos ir šiuolaikybės
Kita KTDM iniciatyva – dalyvavimas Lietuvos tautodailininkų sąjungos parodoje „Puodų turgus 2025“. Mokinės Martynos Žakevičiūtės pateikti keramikos darbai – sukurti iš pilko molio, naudojant raugo degimą – buvo įvertinti kaip įdomūs, tačiau per daug modernūs, kad atitiktų šios griežtai tradicinės ekspozicijos koncepciją.
Ir vis dėlto ši patirtis atskleidžia svarbią KTDM ugdymo nuostatą – skatinti kurti originaliai, laisvai ir atsakingai. Mokiniai ne tik išmoksta formuoti, glazūruoti ar degti, bet ir reflektuoti – kas yra tradicija, kaip ją galima interpretuoti šiuolaikiškai, o kur verta ieškoti naujų kelių. Šis balansas tarp pagarbos paveldui ir kūrybinės laisvės yra vienas stipriausių KTDM keramikos programos bruožų.
Keramika kaip asmeninis kelias
Keramika vis dažniau įvardijama ir kaip meno terapijos forma. Molis, kaip natūrali medžiaga, reaguoja į kūno šilumą, spaudimą, prisilietimą – ir tai tampa tarsi dialogu su savimi. Daugelis mokinių, pradėjęs dirbti su moliu, atranda ne tik profesinį kelią, bet ir emocinę atramą. Kūrinio formavimas, jo kaitinimas, laukimas rezultato – tai procesai, mokantys kantrybės, priėmimo, net susitaikymo su netobulumu. Tai labai svarbūs gebėjimai, ypač jauniems žmonėms.
KTDM, kaip vienintelė profesinio mokymo įstaiga Lietuvoje, ruošianti keramikus, šiandien tampa ne tik profesijos lopšiu, bet ir kūrybinio, emocinio augimo vieta. Čia mokiniai kuria, mąsto, analizuoja, ieško ir randa – tiek molyje, tiek savyje.