Lietuvos ūkininkai, kurie gauna perpus mažesnes išmokas nei kolegos kitose ES valstybėse, dar yra „maloninami“ nacionalinės biurokratijos sprendimais. Ūkininkai nuolat ieško rinkų visame pasaulyje ir randa, bet kur buvus, kur nebuvus, prisistato biurokratija. Skaitant susirašinėjimus tarp Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) ir gyvulius bandančių eksportuoti bendrovių, atrodo, kad sapnuoji.
Pretenzija
Karvės turėjo keliauti į skerdyklą Turkijoje, bet neiškeliavo. Kelionės organizatorius kooperatinė bendrovė „Baltic Cattle“ iš įmonės UAB „Travista“ užsakė dvi gyvulių gabenimo mašinas karvėms iš Lietuvos į Turkiją pervežti, tačiau karvės buvo… areštuotos.
Mašinos atvyko sutartu laiku – birželio 26 d. vakare. Pakrovimas numatytas birželio 27 d. Bet, atsitik man taip, vežėjas iki pat liepos 5 d. kasdien gaudavo informaciją, jog nesama veterinarinio sertifikato, kurio reikia norint karves išvežti, ir vis buvo žadama, kad tuoj bus.
„Dėl to mūsų transportas pasikrovimo vietoje stovėjo devynias paras, mūsų įmonė patyrė nuostolių, kuriuos prašome atlyginti“, – savo rašte bendrovei „Baltic Cattle“ teigia vežėjų bendrovės direktorius Petras Balčiūnas.
Prastovos suma yra nei daug, nei mažai – 3 200 Eur.
Remiasi oro prognoze
„VMVT yra atsakinga už gyvūnų gerovės, sveikatos bei maisto saugos kontrolę. Gyvūnų gerovė nėra užtikrinama, kuomet numatomos ar sudaromos sąlygos kelia grėsmę jų sveikatai. Aukšta oro temperatūra pavojinga tiek gyvūnams augintiniams, tiek ūkiniams gyvūnams. Optimali galvijų toleruojama aplinkos temperatūra yra 5–25 °C, o laktuojančių karvių – 5–15 °C. Esant aukštesnei nei 21 °C temperatūrai, laktuojančios karvės gali patirti šilumos smūgį.
Norime pabrėžti, kad VMVT vadovaujasi ES nustatytomis reglamentinėmis nuostatomis, kuriose nurodyta: „3.1. Kelių transporto priemonių vėdinimo sistemos turi būti taip suprojektuotos, sudėliotos ir prižiūrimos, kad bet kuriuo kelionės metu, nesvarbu, ar transporto priemonė stovi, ar juda, jos galėtų pagal lauko temperatūrą palaikyti transporto priemonėje temperatūrų intervalą nuo 5 °C iki 30 °C visiems gyvūnams su +/–5 °C paklaida.“
Taigi, ilga gyvūnų kelionė galima tik tuo atveju, jei yra tinkamai suplanuoti gyvūnų vežimo ir poilsio laikotarpiai. Esant prognozuojamai aplinkos temperatūrai virš 30 °C bet kurioje kelionės atkarpoje, kelionės planai negali būti tvirtinami. Ribojimus dėl prognozuojamo karščio gabenti gyvūnus per savo teritoriją jau paskelbė Čekija, Kroatija ir Vengrija.
VMVT darbuotojai orų prognozėms naudoja meteoblue.com svetainę, kuri yra rekomenduojama Europos Komisijos ir kurią naudoja didžioji dalis valstybių narių. Šioje svetainėje 7 dienų tikslią orų prognozę galima rasti kiekvieną valandą, taigi pagal maršruto planą galima nustatyti, kokia bus oro temperatūra važiuojant vieną ar kitą atkarpą. 7 dienų tikrai pakanka optimaliam maršruto planavimui. Maršrutai, kurie bus sudaromi atsižvelgiant į visus rizikos faktorius, yra tvirtinami ir atskirų priimtų ribojimų dėl gyvulių judėjimo nenumatoma priimti“, – rašo VMVT Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyrius.
Kieno interesas?
Vadinasi, jei kertant Vengriją vežti karvę skerdyklon bus per karšta, vežti jos apskritai negalima.
Lietuvos mėsos perdirbėjų asociacijos vadovas Egidijus Mackevičius atvirai kalba, kad yra prieš gyvo gyvulio išvežimą. „Tai net ne sąmokslo teorija. Esame suinteresuoti, kad lietuviška karvė gultų ant lietuviško, o ne ant turkiško stalo ir pridėtinė vertė būtų sukurta čia“, – VL sakė jis.
Pasak E.Mackevičiaus, asociacija tiesiogiai nedarė įtakos konkrečiam vežimui, tačiau pritaria ES reikalavimams ir labai svarbiu reikalu laiko tai, kad karvei, kuri vežama skerdyklon už ES ribų, visi reglamentai, kurie galimi, būtų pritaikyti. „Tie reikalavimai yra griežti ir reikia, kad jų būtų laikomasi. <…> ES labai kovoja su šiais pažeidimais. Turi būti sustojimų, visko turi būti laikomasi“, – sako jis.
Skamba juokingai ir brangiai
„Baltic Cattle“ vadovas Alvydas Pečiulaitis jaučiasi kiek nustebęs. „Dirbu įmonėje septynerius metus. Nieko panašaus nebuvo. Nuo birželio 26 d. transportas laukia vietoje, viskas pristatyta pagal reikalavimus. <…> Sutikrinta, kokie kraujo tyrimai padaryti ir Lietuvoje, ir Turkijoje, viskas tarsi gerai“, – sako jis.
Pasirodo, pasikeitė teisės aktai. Dabar mat privataus eksperto nebegana, reikia būtinai kreiptis į regiono VMVT superspecalistus.
A.Pečiulaitis sako nenorintis kurti keistuoliškų teorijų. Pavyzdžiui, kad kažkas papirktas. „Tiesiog pagalvokite – jei privatus daktaras, kuris turi visas licencijas, nustato, kad vežti yra galima, tai imk ir vežk? Bet ne. Nuo birželio 1 d. nustatyta, kad turi atvykti VMVT atstovas ir patikrinti, ar tas privatus gydytojas gerai dirba. O procesas gali trukti iki pusantros savaitės“, – aiškino js.
Taip ar anaip vežėjai iš kooperatyvo prašo 3 200 Eur.
Žlugdomas verslas
Lietuviškų telyčių importu suinteresuotas turkas verslininkas Mehmet Chelik VL sakė: „Piktas esu ne tik aš. Pikti yra ir Lietuvos ūkininkai. Piktas visas verslas <…> Pikti, kad VMVT pati nežino, ko nori. Latvijoje ir Lenkijoje yra kitaip.“
Liepos 18 d. karves, telyčias dar nebuvo leista išvežti. Jos negali, kaip patvirtino Jonas Kuzminskas, kooperatinės bendrovės „Baltic Cattle“ valdybos pirmininkas, būti nei skerdžiamos, nei laisvos. „Taip neva reglamentuoja ES direktyvos. <…> Mes prarandame ne konkrečias telyčias, o tiesiog rinkas“, – sako J.Kuzminskas.