2021 11 10
Transportas sukuria maždaug ketvirtadalį pasaulinės CO2 emisijos. Siekdami parodyti savo solidarumą šiais metais pirmą kartą istorijoje transporto ministrai, pasaulinių transporto organizacijų, automobilių pramonės, transporto paslaugų organizavimo ir kitų įmonių atstovai susirinko į Jungtinių Tautų klimato kaitos konferenciją (COP 26) aptarti transporto žalinimo (angl. decarbonisation) sprendimų.
Vienas esminių šios transporto dienos įvykių – Jungtinėje Karalystėje, Glazge, vykstančioje 26-oje Jungtinių Tautų klimato kaitos konferencijoje priimta COP26 deklaracija „Dėl visiško perėjimo prie nulinės emisijos automobilių ir lengvųjų krovininių automobilių“ (angl. COP26 declaration on accelerating the transition to 100% zero emission cars and vans).
Pasak Klimato kaitos konferencijoje dalyvaujančios susisiekimo viceministrės Agnės Vaiciukevičiūtės, transporto sektoriaus įsitraukimas į bendrą klimato kaitos politiką yra itin svarbus ir laukiamas.
„Klimato kaitos kontekste – tai istorinis žingsnis transporto sektoriui, kadangi transporto ministerijos COP derybose ir posėdžiuose iki šiol niekada nedalyvavo. Bendros vyriausybių, regionų, transporto asociacijų, judumo paslaugų teikėjų bei gamintojų deklaracijos pasirašymas – tai automobilių pramonei pasiųstas labai stiprus signalas kuo greičiau pereiti prie švarios gamybos, sistemingai ir kuo greičiau siekiant žalesnio ir aplinkai draugiško bei prieinamo susisiekimo“, – sako susisiekimo viceministrė.
Anot jos, Lietuvos Respublikos Vyriausybės lygiu ši ambicinga deklaracija jau buvo pristatyta ir jai pritarta, o Susisiekimo ministerija jau siekia tikslų, vedančių prie iškeltų deklaracijoje. COP pranešėjai atkreipė dėmesį, kad svarbu ne tik pereiti prie žaliosios automobilizacijos, bet ir žaliojo judumo – pėsčiųjų, dviračių transporto plėtros, aktyvesnio viešojo transporto naudojimo.
„Pasaulis ieško pačių našiausių sprendimų dėl visuotinio perėjimo prie atsinaujinančios energijos. Darnus transportas yra svarbi to dalis. Nuosekli transporto transformacija Lietuvoje jau vyksta. Mes aktyviai vykdome nemažai darnaus judumo priemonių, pavyzdžiui, plečiame elektromobilių įkrovimo infrastruktūros tinką, pagal planą iki 2030 m. Lietuvoje bus įrengta 60 tūkst. elektromobilių įkrovimo prieigų. Aktyvi elektrifikacija vyksta ir geležinkelių transporte. Siekiame nors dalį žmonių paskatinti rinktis alternatyvias transporto priemones, pavyzdžiui, dviračius. Kad dviratininkams būtų saugu ir patogu keliauti, šiuo metu rengiamas naujas Lietuvos dviračių takų plėtros planas, kuris leis sukurti vientisą dviračių takų tinklą“, – pasakoja A. Vaiciukevičiūtė.
COP26 deklaraciją pasirašė 32 valstybių vyriausybės, tarp jų Austrijos, Didžiosios Britanijos, Kanados, Danijos, Suomijos, Švedijos, Norvegijos, Izraelio, Nyderlandų, taip pat didieji automobilių gamintojai – „Ford Motor Company“, „General Motors“, „Mercedes Benz“, „Volvo Cars“ ir daugelis kitų.
Deklaracijoje kalbama apie bendrą šalių vyriausybių, regionų, miestų, automobilių gamintojų, verslo, investuotojų bei finansavimo institucijų sutarimą, kad iki 2040 m. visame pasaulyje parduodami nauji automobiliai ir lengvieji krovininiai automobiliai būtų nulinės emisijos. Pirmaujančiose rinkose toks pokytis turėtų įvykti ne vėliau kaip iki 2035 m.
Deklaraciją pasirašę atstovai įsipareigojo dėti visas pastangas, kad nulinės emisijos transporto priemonės taptų prieinamos ir įperkamos visuose regionuose. Deklaracijoje viliamasi, kad šis perėjimas prie nulinės emisijos transporto priemonių taip pat galėtų padidinti energetinį saugumą ir padėti subalansuoti elektros tinklus pereinant prie švarios energijos. Pasižadama dirbti kartu, kad būtų įveiktos strateginės, politinės ir techninės kliūtys spartinant nulinės emisijos transporto priemonių gamybą, kad perėjimas būtų greitesnis, lengvesnis ir prireiktų mažiau sąnaudų.