Tenka nagrinėti įdomią istoriją istoriją. Proceso metu sunku nesuabejoti kalbomis apie verslo sąžiningumą, socialinį atsakingumą, teisinę kultūrą ir vartotojų teisių apsaugą.
Tomas Čyvas
Vilniaus miesto apylinkės teisme nagrinėjama byla, kurioje ieškovas, UAB “Bačkonys” vadovas Romutis Paškauskas siekia išsiaiškinti teisybę dėl jo teigimu su defektais įsigyto automobilio „Volvo S60“.
Ginčo esmė – automobilio techninė būklė. Kaip teigia ieškovas, transporto priemonė turi paslėptų defektų ir ja yra tiesiog pavojinga naudotis.
Tai jam patvirtino tinkamą kvalifikaciją turintys ir teisme jau liudiantys meistrai iš specializuoto serviso. Dėl šios priežasties teismo prašyta skirti oficialią techninę ekspertizę – procedūrą, kurios metu nepriklausomi specialistai įvertintų tikrąją automobilio būklę.
Tačiau 2025 m. birželio 17 d. istorija pasisuko keista linkme. Į UAB „Bačkonys“ buveinę atvyko asmenys, prisistatę kaip UAB „VA finance“ atstovai. Ta bendrovė, finansavusi automobilio pirkimą yra glaudžiai susijusi su pačiu pardavėju, yra seni bičiuliai.
Šie asmenys, apsimetę kad atvyko dokumentuoti ridos parodymų, savavališkai paėmė automobilį. Be viso to, tuomet jie net viešai pareiškė, kad jokiai teismo paskirtai ekspertizei jo neperduos – esą viską tirs patys, savo servisuose, su savo meistrais.
„Tai kelia rimtų abejonių dėl proceso skaidrumo ir gali būti tiesioginis bandymas suklaidinti teismą,“ – teismui rašė ieškovo advokatas. Pasak jo, dabar egzistuoja reali grėsmė, kad ieškovas nebegalės pateikti svarbių įrodymų – automobilis, kurio techninę būklę norima tirti, tiesiog fiziškai atimtas.
Dar daugiau – advokatas baiminasi, jog „VA finance“ gali imtis veiksmų, kurie iš esmės pakeistų automobilio būklę ir iškreiptų ekspertizės rezultatus, jei tokia kada nors būtų atlikta.
Šioje istorijoje susiduriame su fundamentaliu klausimu: ar verslas Lietuvoje gali vienašališkai „atsigriebti“ iš kliento rankų daiktą, kuris yra bylos objektas, ir tuo pačiu eliminuoti kliento galimybę ginti savo teises teisme?
Ieškovas teismui siūlo aiškų sprendimą – jeigu ekspertizė bus paskirta, UAB „VA finance“ turi būti įpareigota nedelsiant grąžinti automobilį ir visus jo priklausinius nepriklausomam ekspertui.
Tai daugiau nei privatus ginčas tarp pirkėjo ir pardavėjo – tai situacija, kuri turi sukelti klausimų apie vartotojų apsaugą, teisinį teisingumą ir viešąjį interesą. Ar tokie veiksmai nėra žingsnis link savivalės ir teisingumo imitacijos?
Ką į tai redakcijai pasakė UAB „VA finance“? Tik brūkštelėjo elektroniniu paštu: „Informuoju, kad dėl komentaro su jumis susisieks ir komentarus pateiks Mūsų atstovai, kurie veda teisminį procesą ir žino visas aplinkybes.” Kada susieks, kas per atstovai – spėliojame ir laukiame.
Ši istorija – rimtas priminimas, kad automobilio pirkimas iš įmonės su „priedais“ gali baigtis ne techninės pagalbos skambučiu, o varginančiu teismo procesu.