Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas (TTK), vykdydamas parlamentinę kontrolę, svarstė bausmių vykdymo sistemos pertvarkymo klausimus. Šios dienos komiteto posėdžio dėmesio centre – pusiaukelės namų steigimo koncepcija, steigimo iššūkiai, problemos ir jų sprendimo būdai.
Teisingumo ministrė Ewelina Dobrowolska TTK nariams pristatė pusiaukelės namų steigimo strategiją, pasidalijo gerąja jau egzistuojančių pusiaukelės namų patirtimi, taip pat įvardijo konkrečias komunikacines klaidas, kurios iššaukė Šakių kaimo (Kauno raj.) bendruomenės pasipriešinimą pusiaukelės namų steigimui.
|Ministrė pažymėjo, kad pusiaukelės namų tinklas plėtojamas įgyvendinant Norvegijos finansinio mechanizmo lėšomis finansuojamą projektą „Lietuvos bausmių vykdymo sistemos gerinimas“ (pusiaukelės namų plėtra yra viena iš šio projekto veiklų). Šiuo projektu siekiama padėti asmenims, atliekantiems terminuotą laisvės atėmimo bausmę, pasiruošti gyvenimui laisvėje ir savo tikslų siekti teisėtais būdais ir priemonėmis.
Nuteistieji, turėdami galimybę gyventi pusiaukelės namuose, įrengtuose kaip įmanoma arčiau jų buvusių gyvenamųjų vietovių, glaudžiau palaiko ryšius su savo šeimomis, lengviau ir greičiau susiranda darbą, atlygina žalą nukentėjusiems, palaipsniui įsilieja į bendruomeninį gyvenimą. Čekija, Bulgarija, Lenkija, Latvija, Rumunija savo šalių bausmių vykdymo sistemose taip pat diegia pusiaukelės namų modelį, kaip labiausiai pasiteisinusį. Svarbu pažymėti, kad į pusiaukelės namus perkelti nuteistieji dirba (darbas laisvėje pagal darbo sutartis) ar mokosi, savarankiškai rūpinasi savo buitimi, dalyvauja intensyviose resocializacijos priemonėse, yra nuolat prižiūrimi pareigūnų, laikosi jiems nustatyto dienos / nakties režimo.
„Kalbant apie reikalavimus vietos pusiaukelės namų patalpų parinkimui, norime pažymėti, kad užsienio šalių, o taip pat ir Lietuvos patirtis rodo, kad tokių patalpų įrengimas bendruomenėse nekelia rizikos jų saugumui. Todėl jų įrengimui nėra keliami specialūs reikalavimai dėl atstumų nuo vienų ar kitų įstaigų, gyvenamųjų namų ir pan. Net gi priešingai, siekiant nuteistuosius labiau motyvuoti keisti savo elgesį ir sudaryti jiems palankias prielaidas sėkmingiau integruotis į visuomenę, rekomenduojama jų neišskirti iš visuomenės, leisti jiems būti visuomenės dalimi su atitinkamais saugikliais ir jiems taikomu režimu. Tačiau, atsižvelgiant į išsakytus Kauno rajono Domeikavos seniūnijos bendruomenės nuogąstavimus, nuspręsta papildomai įvertinti teisinę aplinką ir užtikrinti, kad procesas, steigiant atviro tipo bausmės atlikimo vietos infrastruktūrą, būtų tiksliau reglamentuotas ir su atitinkamais saugikliais vietos bendruomenėms ir savivaldai“, – sakė ministrė.
Lietuvos kalėjimų tarnybos direktorius Virginijus Kulikauskas Komiteto narius supažindino su kompleksinėmis priemonėmis įrengiant pusiaukelės namus, saugiai aplinkai sukurti ir užtikrinti viešąjį saugumą. Jos apima griežtą nuteistųjų atranką į pusiaukelės namus, nuteistųjų elgsenos ir judėjimo stebėjimą, pusiaukelės namų vaizdo stebėjimą, pareigūnų reagavimą 24/7 principu, nuolatinį kontaktą su nuteistojo darbdaviais ar mokymo įstaigos atstovais, nuteistojo rizikos vertinimą ir tikslinių priemonių jo atžvilgiu taikymą, bausmės atlikimo režimo pusiaukelės namuose sudarymą ir šio režimo laikymosi kontrolę, nuteistojo izoliaciją nuo visuomenės, jei pastarasis pažeistų bausmės atlikimo pusiaukelės namuose režimą. Todėl tikslingai kuriami labai nedideli pusiaukelės namai (vos kelios dešimtys vietų) leidžia lengviau valdyti galimas rizikas ir užtikrinti maksimalų dėmesį visiems tokiuose namuose gyvenantiems nuteistiesiems.
Atskirai aptarta situacija dėl pusiaukelės namų steigimo Šakių kaime. E. Dobrowolska pažymėjo, kad įvertinus konsultavimosi su Domeikavos seniūnijos gyventojais rezultatus, priimtas sprendimas koreguoti numatytus planus, kad būtų maksimaliai atliepta gyventojų išsakytiems nuogąstavimams ir būtų taikomos papildomos saugumo priemonės:
1) atsisakyta planų patalpose, esančiose Stumbro g. 3, Šakių k., Domeikavos sen. Kauno raj., sukurti papildomas darbo vietas Lietuvos probacijos tarnybos personalui;
2) teisinis reguliavimas bus pakeistas taip, kad į pusiaukelės namus, veikiančius Stumbro g. 3, Šakių k., Domeikavos sen. Kauno raj., negalėtų būti perkeliami laisvės atėmimo bausmę už smurtinio pobūdžio nusikaltimus (įskaitant nusikaltimus žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui bei nusikalstamas veikas prieš nepilnamečius) atliekantys asmenys;
3) pirmus šešis mėnesius nurodyti pusiaukelės namai savo veiklą vykdys daugiau kaip du kartus mažesne apimtimi, t. y. juose galės būti apgyvendinama ne daugiau, kaip 10 nuteistųjų;
4) visi į šiuos pusiaukelės namus perkelti nuteistieji visą parą bus stebimi elektroninio stebėjimo priemonėmis (apykojėmis);
5) aptariamų pusiaukelės namų teritorijai ir jos prieigoms stebėti bus įrengtos papildomos vaizdo stebėjimo priemonės, sustiprintas visų įėjimų ir išėjimų iš teritorijos stebėjimas.
Ministrė taip pat pripažino, kad šiuo konkrečiu atveju buvo padarytos komunikacinės klaidos, ir kad siekiant tokių klaidų išvengti, bus tobulinami teisės aktai. E. Dobrowolska pritarė TTK narių siūlymui įstatymu sureguliuoti pusiaukelės namų steigimo klausimus.
Komiteto pirmininkė Irena Hasė (Irena Haase), apibendrindama pateiktą informaciją, pažymėjo klausimo aktualumą, pritarė būtiniems pokyčiams bausmių vykdymo sistemoje ir siūlymui įstatyme nustatyti pusiaukelės namų steigimą. I. Hasė kartu pabrėžė, kad Teisingumo ministerija artimiausiu metu turėtų pateikti pasiūlymus teisinei bazei tobulinti, o TTK ir ateityje planuoja tęsti parlamentinę kontrolę bausmių vykdymo sistemos pertvarkymo klausimais.
Susijęs straipsnis:
Ewelina Dobrowolska apsisprendė dėl Domeikavos