Ekonomistams tikintis, kad tarp Lietuvos ir Baltarusijos sumažėjus traukinių sumažės ir cigarečių kontrabandos mastas, muitinės atstovai tokia perspektyva abejoja. Jų teigimu, traukiniais gabenama tik 4 proc. kontrabandos, o didžioji jos dalis atkeliauja vilkikais.
Lietuvos verslo konfederacijos viceprezidentas Marius Dubnikovas teigia, kad aštrėjant Lietuvos ir Baltarusijos santykiams bei ribojant traukinių judėjimą, mažėja galimybės į Lietuvą gabenti kontrabandines cigaretes.
„Lietuvos ir Baltarusijos santykiams aštrėjant yra ir geroji pusė – mažėja kontrabandos galimybės, nes judėjimas yra ribotas didžiaisiais krovininiais. Iš to galime laimėti akcizų mokesčius, nes pervežti kontrabandines cigaretes galimybių mažėja“, – teigė M. Dubnikovas.
„Sustabdžius traukinių judėjimą ir potencialiai verslo santykius, Baltarusijos režimui darysis sunkiau pervežti ir nelegalius krovinius, todėl galime imtis aktyvesnės akcizų politikos“, – pridūrė jis.
Įgyvendindami gruodžio pradžioje įsigaliojusias JAV sankcijas Baltarusijos kalio trąšų gamintojai ir eksportuotojai „Belaruskalij“, Lietuvos Vyriausybės sprendimu „Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) nuo vasario 1-osios nutraukė sutartį su Baltarusijos bendrove, todėl „Belaruskalij“ trąšų tranzitas sustojo.
Reaguodamas į tai, Minskas nuo vasario 7-osios nebeįleidžia traukinių iš Lietuvos, tranzitu per Baltarusiją vežančių trąšas ir naftos produktus.
Traukiniais gabenama tik 4 proc. kontrabandinių cigarečių
Pasak Muitinės kriminalinės tarnybos atstovo ryšiams su visuomene Gedimino Kulikausko, buvo per mažai laiko įvertinti, ar nuo vasario nutrauktas „Belaruskalij“ tranzitas sumažino į Lietuvą patenkančios cigarečių kontrabandos srautus. Tačiau jis abejojo, ar tai galėtų reikšmingai sumažinti šį srautą.
„Cigarečių kontrabanda gabenta ne tik paslėpta trąšose, bet ir skaldos ar medienos kroviniuose. Taip kad vien trąšų tranzito nutraukimas negali daryti didelės įtakos srautams“, – BNS sakė G. Kulikauskas.
Jo teigimu, nors sulaikytų traukiniais gabenamų kontrabandinių cigarečių pernai daugėjo tris kartus, palyginti su 2020-aisiais, geležinkeliais gabenama kontrabanda tesudaro 4 procentus.
„Liūto dalis kontrabandos gabenama krovininiais vilkikais. (…) Traukiniuose aptinkama dažniausiai keliolika ar keliasdešimt dėžių kontrabandinių cigarečių, kai vilkike gabenama ir po 500 šimtus ir 1200 dėžių“, – teigė G. Kulikauskas.
Pasak jo, pernai traukiniuose tarnyba sulaikė apie 835 tūkst. pakelių kontrabandinių cigarečių už 3 mln. eurų. Tuo metu iš viso per metus sulaikyta 21,6 mln. pakelių, kurių vertė siekė 81 mln. eurų.
Bendrovės „Nielsen“ atliktas tuščių pakelių tyrimas rodo, kad nelegalių cigarečių dalis Lietuvoje 2021 metų trečiąjį ketvirtį sudarė 22 proc. visos rinkos – tai yra didžiausias rodiklis nuo 2014 metų.
BNS, Verslo naujienų skyrius