Ar dabar prasideda elektromobilių aukso amžius? Vargu. Panašiau, kad jis buvo XIX a. pabaigoje ir pa2ioje XX a. prad=ioje. Na o dabar natūraliai transporto priemonių evoliucijai koją kišą požiūris į elektromobilius it į politinę doktriną. O automobilių istorijoje jau buvo laikas, kai elektromobiliai labai sėkmingai konkuravo benzinu varomais automobiliais.
Elektromobiliai nėra XXI a. išradimas – jie buvo populiarūs jau XIX a. pabaigoje ir XX a. pradžioje. Apie 1900-uosius elektriniai automobiliai sudarė net trečdalį visų JAV keliuose važinėjančių transporto priemonių. Štai 1900 m. Niujorke elektromobiliai sudarė net 38% visų automobilių, daugiau nei benzininiai ar gariniai! (tuomet dar buvo ir tokių). O pirmieji taksi elektromobiliai Londone ir Niujorke dar XIX a. pabaigoje. Beje, pirmas automobilis pasaulyje, kuris gebėjo pasiekti didesnį nei 100 kilometrų per valandą greitį, irgi buvo elektromobilis. Tai buvo rekordinis, cigaro formos belgų bolidas, kuris 1889 pasiekė 105,8 km/h greitį!
Elektriniai automobiliai atsirado beveik kartu su gariniais ir benzininiais automobiliais. Jų populiarumą lėmė patogumas – benzininiai automobiliai buvo triukšmingi, smirdėjo ir reikalavo rankinio užvedimo, juk starterio dar nebuvo. Tuo tarpu elektromobiliai buvo švarūs, tylūs ir paprastai valdomi. Puikus variantas turtingoms vairuojančioms ponioms.
Tarp elektromobilių gamintojų tais laikais buvo rimta konkurencija. Štai Baker Electric tų laikų reklamos apibūdino, kaip prestižinį elektromobilį, kuriuo naudojosi net Henry Fordo žmona, nes ji nenorėjo „nešvaraus“ benzininio automobilio. Tuo tarpu Columbia Electric Runabout buvo savotiškas amžių sandūros laikų “Porsche”, tai vienas pirmųjų komercinių elektromobilių, kurio greitis siekė tais laikais velnioniškus 24 km/h. Beje, dažnas tų laikų elektromobilis be vargo nuvažiuodavo iki 160 kilometrų atstumą.
Tačiau netrukus elektromobilių rinką susitraukė – masinę elektrifikaciją keliuose tuomet nužudė Henris Fordas. 1908 m. pasirodęs „Ford Model T“ buvo masinis, pigesnis už elektromobilius. Beje, dabar trūksta įkrovimo stotelių, na o to meto elektromobilių šeimininkai guosdavosi, kad išvis yra vietų, kur nėra elektros. Na o galutinai visus taškus sudėliojo naftos magnatai – Teksase radus naujų telkinių ir optimizavus gamybos technologijas benzinas atpigo taip, kad elektromobiliai pasidarė išvis nekonkurencingi. Nors šių dienų elektromobilių laidoti dar neketiname, kartais atrodo, jog laiko spiralė tiesiog sukasi ratu, su tam tikrais pasikartojančiais ciklais.