Vairuotojai metus skirsto tik į du sezonus – šiltą ir šaltą. Tačiau šie metai kartu su šaltojo sezono pradžia atneša ne tik įprastus pokyčius, tokius kaip padangų keitimas ar sumažėjęs leistinas greitis, bet ir naujus šviesoforo signalų derinius.
Kaip ir kasmet
Miestuose leistinas greitis nesikeičia (50 km/val.), keliuose su asfalto ar betono danga taip pat (90 km/val.). Žvyrkeliuose jis taipogi lieka toks pat (70 km/val.), tačiau keičiasi automagistralėse ir greitkeliuose. Automagistralės, pažymėtos baltu viaduku žaliame fone, Lietuvoje yra dvi: Vilnius-Panevėžys ir Kaunas-Klaipėda. Šiltuoju metų laiku, nuo balandžio 1 iki spalio 31, leistinas greitis jose yra 130 km/val. Nuo lapkričio 1 iki kovo 31 jis sumažėja iki 110 km/val. Greitkeliuose, pažymėtuose baltu automobiliu mėlyname fone, leistinas greitis šiltuoju metų laiku yra 120 km/val., o lapkričio 1 d. jis mažėja iki 110 km/val. ir tokiu išliks iki kovo 31 d. Greitkelių Lietuvoje yra du: Vilnius-Kaunas ir Šiauliai-Radviliškis.
Panašiai kaip ES
Pagal šviesoforų įrengimo taisykles įrengti papildomas posūkio į dešinę lenteles bus draudžiama jau nuo šių metų lapkričio 1 d., o nuo 2020-ųjų šviesoforuose ties raudonu signalu neliks lentelių su žalia rodykle į dešinę.
Tokių lentelių atsisakoma kaip nesaugaus ir jutikliniam šviesoforų valdymui netinkamo eismo organizavimo būdo, aiškina Susisiekimo ministerija. Taip siekiama įgyvendinti Europos Sąjungos reikalavimus ir suvienodinti kai kuriuos Kelių eismo taisyklių (KET) punktus su galiojančiais kitose ES šalyse.
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis teigia, kad bus keičiamas KET 75 punkto nuostatos. Jose nurodoma, kad jeigu ties žaliu šviesoforo signalu įrengta papildoma sekcija su žalia rodykle, važiuoti rodyklės nurodyta kryptimi leidžiama tik įsijungus šios sekcijos signalui.
Nuo 2019 m. lapkričio 1 d. nedegant papildomai sekcijai į dešinę būtų leidžiama važiuoti visomis kryptimis (tarp jų ir į dešinę) pagal pagrindinį žalią šviesoforo signalą. Svarbu pabrėžti, kad šiuo atveju vairuotojas, sukdamas į dešinę, privalės duoti kelią kitiems eismo dalyviams – pėstiesiems ir dviratininkams pagal KET 158 punktą.
Pasak V. Pumpučio, tokios pertvarkos padės didinti sankryžų pralaidumą ir mažins spūstis.
Saugaus eismo skyriaus vedėjas taip pat atkreipia dėmesį, kad vairuotojai turės būti dėmesingi vertindami šviesoforo signalus, kurie leidžia važiuoti tik viena kryptimi. Pavyzdžiui, jeigu pagrindiniame šviesoforo signale bus rodyklė, rodanti važiuoti tik tiesiai, tuomet bus galima važiuoti tik tiesiai.
Bus ir kitų pakeitimų
Taisyklių pakeitimuose atsisakoma buvusių rekomendacinio pobūdžio nuostatų dėl žalio mirksinčio šviesoforo signalo, kuris parodo, kad jau netrukus užsidegs kitos šviesos signalas. Saugaus eismo specialistai paskaičiavo, kad ateityje tai leis savivaldybėms lanksčiau naudoti jutiklinį šviesoforų valdymą, kai šviesoforų signalų persijungimo tvarka ir trukmė pasikeičia pagal jutiklių signalus, atsižvelgiant į transporto priemonių srautą.
Pasak V.Pumupčio, šiuo metu vis dažniau naudojami jutikliai, kurie nuskaito transporto srautą ir pagal tai įjungia vienokią ar kitokią šviesoforo fazę, tai yra prisitaiko prie eismo srauto, kad geriausiai išnaudotų sankryžos pralaidumą.
Be to, taisyklės leis lanksčiau nustatyti šviesoforų įrengimo vietas, todėl kelių ir gatvių savininkai galės patogiau organizuoti eismą.
Perspėja ir pėsčiuosius
Miestuose vis labiau populiarėjant dviračiams, šviesoforų įrengimo taisyklėse numatyti maži trijų spalvų dviračių šviesoforai, dviračių šviesoforai su krypties rodyklėmis bei dviračių šviesoforams taikomi techniniai reikalavimai.
Tai mažesnio, 100 milimetrų, skersmens šviesoforai, kurie bus įrengiami miestų gatvėse, mažesniame aukštyje nei įprasti šviesoforai ir įjungiami maždaug viena sekunde anksčiau nei automobilių srauto, kad dviratininkai galėtų judėti sklandžiau.
Lietuvos kelių policijos tarnybos pareigūnai, atsižvelgdami į planuojamus pakeitimus, vairuotojus ragina nesivadovauti įpročiais, o atkreipti dėmesį į galiojančius eismo ženklus, važiuoti pagal tuo metu galiojančius šviesoforų ir reguliavimo signalus.
Pareigūnai taip pat primena, kad savo saugumu turėtų rūpintis ir pėstieji, nevaikščioti per sankryžas įnikę į mobiliųjų telefonų ekranus ir prisiminti, kad pirmenybės turėjimas savaime nereiškia apsaugos nuo sužalojimų.
“Vairuojame” ir “Valstietis.lt” informacija