Ekspertų patarimai, kad didžiosioms progoms reikia ruoštis palengva ir planuojant, panašu, pasiekia vis daugiau gyventojų. Atliktas tyrimas parodė, kad maždaug ketvirtadalis šiemet ketina susidaryti kalėdinį biudžetą ir jam iš anksto atsidėti pinigų. Be to, planuojant šventes šįkart netrūksta optimizmo: tikimasi mažiau išleisti maistui, dovanoti brangesnes dovanas, daugiau lėšų skirti namų puošimui.
Kasmet IKEA atliekamas tyrimas apie Kalėdas rodo, kad kas antras gyventojas tikisi šiemet žiemos šventėms išleisti maždaug tiek pat kaip ir pernai, tačiau keičiasi išlaidų paskirstymas. Vienas iš keturių apklaustųjų tikisi sutaupyti maistui, trečdalis – drabužiams, batams ir aksesuarams, o penktadalis ketina daugiau pinigų skirti kalėdiniams namų papuošimams. Kad maistui išleis daugiau, nurodo 16 proc. apklaustųjų ir priežastimi įvardina tai, kad šiemet būtent jų namuose per šventes susiburs šeima ir draugai.
Dekoruoja namus ir planuoja
„Kalėdos į mūsų gyvenimus ateina vis anksčiau. Viena priežasčių pragmatinė – biudžeto planavimas ir taupymas, kuris leidžia protingiau pasiruošti metų pabaigai, tačiau kartu laukimas tampa malonia, neatsiejama švenčių dalimi. Iš apklausos atsakymų matome, kad net 45 proc. gyventojų Kalėdas sieja ne su materialiais dalykais, o su bendravimu ir geromis emocijomis. Jas, žinoma, padeda kurti ir šventinė namų aplinka. Du iš penkių gyventojų šiemet dekoruos savo namus, tam skirs net daugiau pinigų nei pernai“, – sako IKEA rinkos vadovė Lietuvoje Jolita Juodzevičienė.
Dažniausiai respondentų minimos sumos kalėdiniams papuošimams ir indams yra iki 30 ar 60 eurų, tačiau yra išleidžiančių ir du ar tris kartus daugiau.
„Kaip rodo tyrimas, gražiai papuoštas šventinis stalas, kalėdinės lemputės ir žvakės vis dažniau tampa kalėdine kasdienybe. Didžiąją dalį šių papuošimų ir dekoro elementų galima naudoti ne vienerius metus, o norint atsinaujinti pakanka pakeisti tik detales, kurios nesudaro daug vietos bendrame biudžete“, – pastebi J. Juodzevičienė.
Apie pasiruošimą Kalėdoms dar rugsėjį ar spalį pradeda galvoti 16 proc. apklaustųjų, 29 proc. tai daro lapkritį, o likusieji – gruodį. Tiesa, į paskutinę savaitę prieš šventes pasiruošimą nukelia vos vienas iš dešimties apklausoje dalyvavusių gyventojų.
Dovanų matematika
„Tradiciškai mūsų šventės neįsivaizduojamos be dovanų ir kalėdinės eglutės, ją svarbiausiu Kalėdų elementu įvardina net 63 proc. apklaustųjų, o dovanas perka devyni iš dešimties ir dažniausiai bent keliems asmenims. Dažniausiai vienas Lietuvos gyventojas pasirūpina 3–4 ar 5–6 kalėdinėmis dovanomis“, – detalizuoja IKEA Lietuvoje vadovė.
Lyginant su ankstesnių metų duomenimis, šiemet respondentai planuoja brangesnes dovanas. Kas penktas žmogus joms skirs daugiau nei 200 eurų, kas trečias ketina išleisti 100–200 Eur.
„Matome, kad šiemet žmonės planuoja pirkti kiek mažiau dovanų nei pernai, bet didesnė dalis respondentų – net kas antras – joms išleis daugiau nei šimtą eurų. Išaugo ta dalis apklaustųjų, kurių dovanų biudžetas perkopia 200 eurų. Be to, vis daugiau žmonių akcentuoja tvarumą: 24 proc. apklaustųjų norėtų pirkti vietos gamintojų dovanas ir maistą, 20 proc. – stengsis tvariau pakuoti dovanas. Apskritai tvariau praleisti Kalėdas šiemet ketina maždaug du iš penkių respondentų, didžioji dalis (43 proc.) – pirmiausiai norėtų mažiau švaistyti maisto sąskaita“, – apibendrina J. Juodzevičienė.
Apie tyrimą
Internetinę apklausą Kalėdų tema IKEA užsakymu atliko bendrovė „Norstat“. 2023 m. spalio mėnesį vykusioje apklausoje dalyvavo 507 Lietuvos gyventojai.