Seimo nariai po svarstymo (ilgokai mąstę) pritarė socialdemokrato Juliaus Sabatausko inicijuotoms pataisoms, kuriomis siekiama nustatyti aiškias ir išsamias taisykles paspirtukų eismui ir reikalavimus jų vairuotojams. Projektas pasiekė galutinę – priėmimo – stadiją.
Parlamente pagaliau susivokta, jog niekuo nepasispirią eismo dalyviai ne tik žalojasi ir žudosi patys, bet ir kasdien kelia rimtą grėsmę visiems eismo dalyviams. Be to, už nieką niekaip neatsako.
„Tai kompromisinis projektas, gimęs po daugybės valandų svarstymų ir diskusijų komitete. Medikai, policija vis garsiau skambina pavojaus varpais dėl drastiškai augančio nelaimių skaičiaus ir kraupių traumų, kurias patiria ir pėstieji, ir paspirtukininkai. Sudarkyti veidai, išbarstyti dantys, kraupūs daugybiniai kaulų lūžiai… Esame viena paskutinių, jei ne paskutinė šalis Europoje, kurioje mikrojudumo priemonių eismas vis dar nėra reglamentuotas“, – pažymi J. Sabatauskas.
Parlamentaras primena, kad Susisiekimo ministerija dar 2021 m. žadėjo parengti šio eismo reglamentavimą, tačiau to nepadarė, nors eismo įvykių skaičius toliau augo.
„Mikrojudumo priemonėms tarsi ir taikomos dviračiams skirtos taisyklės, bet niekas jų nesilaiko. Dviračiai ir mikrojudumo priemonės skiriasi iš esmės – dydžiu, svoriu, judėjimo specifika. Elektra varomų mikrojudumo priemonių vairuotojams kažkodėl negalioja nei amžiaus, nei pasirengimo reikalavimai. Dar blogiau – kuo lengvesnis ir jaunesnis vairuotojas, tuo baisesnis greitis! Policija praktiškai neturi priemonių ir pajėgumų kontroliuoti jų greitį“, – pabrėžia J. Sabatauskas.
Jis atkreipia dėmesį, kad mikrojudumo priemonių vairuotojai dažniausiai renkasi važiuoti šaligatviu, nes save traktuoja kaip pėsčiuosius.
„Net eidami šaligatviu pėstieji priverčiami gūžtis bei dairytis ir vis tiek dažniausiai neturi galimybės pastebėti artėjančio paspirtuko. Prisigyvenome iki to, kad šaligatviu ramiai einantys žmonės traumuojami, bauginami. Jie tapo silpnesniaisiais pėsčiųjų judėjimo dalyviais. Paspirtukininkai tarp žmonių manevruoja didžiuliais greičiais“, – piktinasi J. Sabatauskas.
Parlamentaras pažymi, kad nukentėjusiųjų gydymas, reabilitacija ir nedarbingumas trunka šimtus savaičių, griauna gyvenimus ir labai brangiai atsieina valstybei bei darbdaviams.
„Galutinę stadiją pasiekusiame kompromisiniame variante išliko mikrojudumo priemonių greičio apribojimas – 25 kilometrai per valandą, galia – ne didesnė nei 1000 kilovatų. Siūloma paspirtukams leisti judėti tik tais šaligatviais, kuriose specialiu ženklinimu šių priemonių srautas būtų atskirtas nuo pėsčiųjų. Dviratininkų ar motociklininkų šalmai mikrojudumo priemonių vairuotojams bus privalomi tik tais atvejais, kai jie juda bendrojo eismo gatvėmis“, – vardija socialdemokratas J. Sabatauskas.
Įstatymo projekte taip pat nustatyti ir kiti saugumui būtini reikalavimai, tokie kaip vairuotojų amžius.