Artėjantį savaitgalį jau prasidės kalendorinis pavasaris. Net ir „šviežiai“ iškepti vairuotojai žino, kad automobilį reikia tinkamai paruošti žiemai. Tačiau ar būtina automobilį ruošti prasidedančiam šiltajam metų sezonui, gal užtenka tik pakeisti padangas?
Džiūstant asfaltui ir vis ilgiau šviečiant pavasario saulei, didėja važiavimo greitis visuose keliuose. Jei žiemos tamsoje, kai po ratais buvo ledas ir sniegas, net nevisada pasiekdavome KET leidžiamą greičio ribą, tai pavasarį didžioji dalis automobilių jau važiuoja balansuodami ties šia riba, o kartais netgi ją viršydami. Tokiais atvejais automobilis turi būti paklusnus vairuotojui, kaip jo rankų ir kojų tęsinys. O tai jau priklauso nuo automobilio būklės. Čia galima išvesti net ir savotiškas paraleles tarp žmogaus ir automobilių. Retas žmogus pavasarį būna nenusilpęs, šiuo metu organizmas yra labiausiai pažeidžiamas, imuninė sistema labiausiai nusilpusi. Panašiai yra ir su automobiliais. Žiemą mūsų automobiliai labai dažnai dirba ekstremaliomis, kenkiančiomis jų „sveikatai“ sąlygomis. Tad visai natūralu, kad pavasarį išlenda žiemos kelių sukeltos ligos. Ir visa tai tuomet, kai skaisčiai šviečiant saulei tiesiog maga stipriau spustelėti akceleratoriaus pedalą.
Iš pradžių – pakabos apžiūra
Pavasarinės profilaktikos darbus automobilių remonto specialistai pataria pradėti nuo automobilio pakabos. Į ledą sušalęs sniegas, ekstremalios temperatūros, nepastebėtos duobės ir dažni šoniniai slystelėjimai savo padaro per kelis mėnesius. Automobilių inžinierius ir remonto specialistas Žydrūnas Janušauskas teigia, kad automobilio pakabą žiemos sąlygos greitai iš standžios geležinių raumenų krūvos gali paversti bejėgiu ir bildančiu svertų, traukių ir gumų laužu.
„Visų pirma patikrinkite pakabos laisvumus – dažniausiai jie atsiranda dėl susidėvėjusių guminių detalių, tokių, kaip guminės svirčių įvorės, kurias vairuotojai dažniausiai vadina „sailentblokais“. Patogiausiai tai atlikti automobilių remonto dirbtuvėse. Bet jei turite tam sąlygas ir mėgstate pats pasijusti mechaniku, galite tokią patikrą atlikti ir patys. Žiema trumpina ir šarnyrų amžių, todėl apsiginklavę „montiruote“, patikrinkite ir jų laisvumą. Taip pat būtinai patikrinkite ir amortizatorius – iš savo praktikos galiu pasakyti, kad jie labai mėgsta „mirti“ būtent pavasarį, o greitai važiuoti net ir su „pusgyviais“ amortizatoriais nėra nei saugu, nei malonu“, – pasakojo automobilių remonto specialistas Ž. Janušauskas.
Automobilių meistras pastebėjo, kad, kai automobilis pakeltas pakabos apžiūrai, būtina patikrinti ir vairo mechanizmo būklę. Viena jautresnių vietų – vairo traukių antgaliai. Kai artėja „paskutinioji“, jie pradeda nemaloniai bildėti, tačiau net ir tada, kai jie dar neskleidžia jokių garsų, vertėtų patikrinti jų būklę.
Stabdžių pamiršti irgi negalima
Kai susidėvi stabdžių trinkelės, mes arba išgirstame, arba pamatome įspėjantį signalą prietaisų skydelyje. Tačiau ar dažnai jūs keičiate stabdžių skystį?
„Fizinės stabdžių skysčių savybės ypatingos tuo, kad jie labai „mėgsta“ iš aplinkos absorbuoti vandenį. Laikui bėgant net ir pats geriausias stabdžių skystis praranda savo savybes – dėl susikaupusio vandens rūdija stabdžių sistemos detalės, o pasenęs skystis neištveria didesnių apkrovimų ir gali net užvirti po intensyvių stabdymų. O tai jau visai ne juokai. Žinoma, kiekvieną pavasarį keisti stabdžių skysčio gal ir nereikia. Bet patikrinti skysčio savybes reikėtų tikrai kiekvieną pavasarį“, – patirtimi dalinosi automobilių meistras Ž. Janušauskas.
Švara reikalinga ne tik estetams
Pavasaris – tinkamiausias laikas išplauti per žiemą automobilyje susikaupusį purvą ir druskas. Švara jums turėtų rūpėti ne vien tik dėl estetinio vaizdo – vidinėse kėbulo ertmėse, plyšiuose ir dažų sluoksnio įtrūkimuose susikaupusi druska atšilus orams spartina korozijos procesą. Taigi, skirkite laiko ir dėmesio generaliniam automobilio švarinimui. Plaudami negailėkite vandens, visokiausių šampūnų, rinkitės brangesnes plovyklos programas. O nuplautą mašinos paviršių padenkite kokiu nors apsauginiu preparatu, konservuojančiu dažų sluoksnį.
Gražindami automobilį nepamirškite ir variklio skyriaus: jis iš apačios atviras, tad pavasarį druskos galima rasti net ant vidinio variklio dangčio paviršiaus. Netingėkite skirti laiko ir salono valymui. Neužtenka vien tik iškratyti kilimėlių – juos išėmus, reikia kruopščiai išplauti automobilio grindis, nes ant jų žiema kaupėsi druska, atnešta mūsų batais. Atminkite, kad automobilio švarinimas pavasarį tikrai nėra tuščias švaruolių ir estetų laiko švaistymas – švara prailgina kėbulo tarnavimo laiką.
Apie savaime suprantamus dalykus
Keista, bet pavasarį ne visi laiku „grįžta“ prie vasarinio apavo. Su spygliuotomis padangomis viskas aišku – KET reglamentuoja jų naudojimą. Tačiau taupieji, kurių nespygliuotos žieminės padangos jau nelabai tinkamos kitam šaltajam sezonui, trina jas iki vasaros vidurio ar rudens. Taip elgtis kategoriškai nepatariame – kas tinka žiemą, vasarą gali sukelti problemų. Minkšta žieminių padangų guma vasarą ne tik greičiau dyla, bet ir pradeda greičiau slysti. O tai jau pavojus eismo saugumui.